• Solas

Druckit & Rökt under Grav, innan besked

Jag har precis fatt reda pa att jag ar gravid. Ar fortfarande lite i valet och kvalet om jag ska fortsatta med graviditeten eller ej.

Men om jag skulle behalla det sa skulle jag vilja veta hur stor skada kan barnet ha tagit av att jag har bade rokt och druckit alkohol nu forsta manaden? Eftersom jag inte alls planerade detta sa festade jag ju pa som vanligt och kanske lite extra i och med jul och nyar...

Vad kan ske?

• Svar på tråden Druckit & Rökt under Grav, innan besked
  • April Mamma

Det är nog ganska "vanligt" att man dricker o röker innan man vet om att man är gravid...
    Den första tiden så får inte barnet näring från mamman.

Visst är det självklart bäst att inte ha rökt o druckigt..men oftast så är det ingen fara.

Jag festade/rökte 2 ggr innan jag visste att jag var gravid..

• Twiist3d

Jag festade ett par gånger innan jag visste att jag var gravid. Och jag slutade röka i lördags (är i v25). Visst det kan ta skada. Men det är nog många som har druckit alkohol fast dom inte vetat att dom varit gravida.

• Tigerwoman

Du tror väl inte att du är den enda som råkat ut för det här? Själv var jag på semester i Mexiko och drack alkohol vareviga dag i tre veckor precis i början av min första graviditet.... Vi är nog VÄLDIGT många som fått storskogs-ångest i början av graviditeten men ändå fått helt normala barn.

• Solas

Sjalvklart tror jag inte att jag ar den enda som rakat ut for det har. Det ar ju darfor jag startat den har traden, for att jag vill ha rad och hora historier fran kvinnor som varit i samma situation.

• Papayia

Jag drack vin, rökte och vaccinerade mig (dock inte med levande vaccin)innan jag visste att jag var gravid...

• ann0rlunda

jag festade rejält innan jag visste, rökte också. det är sånt som händer! nu verkar knodden må bra i magen iaf.

• Duckan74

Fram till v 9 är det ingen fara för barnet får inte näring via navelsträngen.
    Vi är många som har gjort precis som du innan vi vetat.

• nenne40

Oroa dig inte!! Om du vill behålla barnet eller om du nu ev. funderar på det så lev sunt och gott från nu tills du bestämt dig istället

Lycka till!

• tamate

mina 2 största fyllor på 10 år hade jag under gummans första 2 mån och jag har n underbar dotter som är helt frisk. 
    Du är så tidigt i grav så det nog inte är någon fara då barnet inte börjar ta näring av mamman förrens ca v 10 (vad jag läst)

- det som inte dödar härdar!
  • Solas

Tack for alla svar! Ni har lugnat mina nerver rejalt! Stort tack!

Svar på tråden Druckit & Rökt under Grav, innan besked