• Yiskah

Bortdomnade fötter

Jag vet inte om det beror på graviditeten men det borde det göra eftersom jag inte haft så innan, men till saken hör att ibland när jag sover på sidan (som om jag skulle kunna sova i så många andra ställningar) så vaknar jag och min ena fot (den som är underst) är helt bortdomnad så jag måste skaka på benet för att få igång blodtillförseln igen. Att armarna somnar ibland när man ligger på dem är inte ovanligt, men att fötterna gör det bara av att ligga på sidan. Nån mer som varit med om det här? Är det vanligt tro?

• Svar på tråden Bortdomnade fötter
  • HannaAugustsson

Det blir antagligen e tryck på nerverna(i höften) o det e nog det som händer för dig.. Ska inte säga säkert men tror det iallfall

• maria66

Hej. Hade problem med bortdomnade fötter i förra grav o även denna gång. När jag ligger ner så börjar det värka i höften o bena o efter en liten stund så domnar fötterna bort. Fått förklaringen att det är nerver i höften som orsakar det som föregående skrev. Även armarna domnade av. Blev bara värre vecka för vecka o försvann direkt jag hade fått.

• Yiskah

Ok tack. Det var väl det jag hade som misstanke också men var inte säker, man undrar ju om fler varit med om samma sak, alltså om det är vanligt eller ej.

• Riia

jah har likadant, men både på händern och fötter. Precis som du så ligger jag inte på dom, men ändå domnar dom bort. Till saken hör att det är kroniskt, även på dagarna, små myror i händerna och fötterna. Dom är också j'ttesvullna. Min BM sa att det beror på graviditeten och går om sen, men det finns eg. inget man kan göra. Bara att stå ut...
    Ha det så bra iaf!
    riia 37+3

• delovsson

Förra veckan somnade min arm precis som du beskrev om dina fötter. Nu den här veckan... idag närmare sagt... har mina händer domnat av och det har inte släppt riktigt under hela dagen.

Vet inte men jag hört att det kanske hjälper att se till att man dricker tillräckligt mycket med vattan. Jag dricker massor och ska se. Att stå ut med detta varje dag för 10 veckor till verkar inte så kul... (nu 29+4)

• Yiskah

Men är det så bra att dricka MASSA vatten då? Då sväller ju kroppen upp och kanske trycker på ännu mer på nerverna som gör att lemmarna domnar. *i alla fall vad jag inbillar mig*.

• CTS

Mina underben/fötter & underarmar/händer domnar också bort. Otroligt irriterande , men det verkar vara rätt vanligt under graviditeten.

• delovsson

Att dricka vatten verka hjälpa lite kan jag konstatera nu. Är ändå lite svullen, men inte lika mycket och känslan har kommit tillbaka. Med massor menar jag kanske max 2 liter om dagen i olika former (vatten, juice, läsk, kaffe (även om det är antivatten)...). Det rensar i alla fall njurarna så man kissar ju mer. Vad gäller vetenskapen bakom, who cares egentligen, huvudsaken att det verkar hjälpa lite för mig.

Svar på tråden Bortdomnade fötter