• Anonym (undrar)

nån som vet vad som gäller när barn ska åka lastbil?

visste inte vart jag skulle lägga denna fråga....

min sambo kör lastbil i jobbet.

det finns självklart en förarstol och ett passagerar säte och en säng bakom dessa med nät mellan förarstolen och passagerar stolen...

vet ni vad det finns för regler om att jag och ett barn får åka med då?

kan man göra så att jag sitter fastspänd på passagerar stolen medans barnet ligger i sängen o sover?

går inte att montera bilbarnstol i lastbilen då barnet fortfarande åker bakåtvänt i våran privata bil...

inga moral pekpinnar nu utan jag vill ha ren fakta...

• Svar på tråden nån som vet vad som gäller när barn ska åka lastbil?
  • Lola Jämtland

Är det inte bältestvång för lastbilschaufförer?

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Pojkmamma

Menar du att barnet skall vara lös i sängen medan ni kör? Hoppas inte du tänkt så.

• Champagne

Nej, ert barn kan inte ligga i sängen under pågående färd.

"Alla som färdas i en personbil eller en lastbil skall sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte, om sådan plats är tillgänglig, och skall använda bilbältet. Det samma gäller för alla som är äldre än tre år och färdas i en buss - finns sittplats utrustad med bilbälte tillgänglig skall denna användas. "
    http://www.ntf.se/Stockholm/default27576.asp

If you want to forget all your other troubles, wear too tight shoes.
  • Anonym (undrar)
    Lola Jämtland skrev 2008-01-10 16:34:56 följande:
    Är det inte bältestvång för lastbilschaufförer?
    jo det är det....
  • Lola Jämtland
    Anonym (undrar) skrev 2008-01-10 16:36:36 följande:
    jo det är det....
    Då gäller det väl för övriga i lastbilen att oxå sitta fast?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Champagne

Dessutom tror jag att det är särskilda bestämmelser när det gäller barn och vilken last det är i lastbilen. Om det är "farlig last" så får inte barn åka med. Ska googla lite och se om jag hittar nåt om det.

• Anonym (undrar)
    Pojkmamma skrev 2008-01-10 16:35:11 följande:
    Menar du att barnet skall vara lös i sängen medan ni kör? Hoppas inte du tänkt så.

nej jag bara undrar hur det är rent lagligt?

säger inte att vi tänkt göra så utan vad som gäller....

att man ska vara fastspännd fattar ju jag med... jag är ju inte dum i huvudet...

det jag inte förstår är: om man nu inte får ligga i sängen medans någon kör, varför har de då ett nät som ska "fånga upp" den sovande...?

• Anonym (undrar)
    Grand Cru skrev 2008-01-10 16:38:59 följande:
    Dessutom tror jag att det är särskilda bestämmelser när det gäller barn och vilken last det är i lastbilen. Om det är "farlig last" så får inte barn åka med. Ska googla lite och se om jag hittar nåt om det.
    nån farlig last är det inte han kör... om det skulle vara det så skulle inte ens jag vilja åka med ensam... ler....
  • Champagne

Det där nätet har kanske i syfte att förhindra att lösa saker (kuddar, täcke etc) flyger framåt vid en inbromsning?

• mmmao

lagligt måste barn under 135cm sitta fastspända i passande bilstol.

Svar på tråden nån som vet vad som gäller när barn ska åka lastbil?