• AlwaysOnMyMind

Blåsljud på hjärtat

Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen med detta.
    När dottern föddes fanns där inga problem alls, allt var utan anmärkning. På 2 månaderskollen upptäckte man blåsljud så det blev ett återbesök, som var idag. Ljuden var fortfarande kvar så det blir en tripp till sjukhuset när vi fått vår tid..

Frågade läkaren om operation för DET är min stora fasa, vill ju inte att min lilla prinsessa ska sövas och öppnas upp, hon är så liten!! Hon sa att det är jätte vanligt med operation!? Jag har aldrig hört någon som blir opererad för blåsljud, absolut inte som bebis. Det enda jag hört är att det är vanligt med blåsljud och att det i dem flesta fall växer bort.

Nu undrar jag om hon missuppfattade mig. Bor i Västra Götaland men kommer från Skåne så man är väl inte den lättaste att förstå + att hon är utländsk så det kanske blir svårare då?! Vad vet jag??

Hur har ni med barn som lidit av blåsljud gått tillväga med detta och har barnet blivit av med ljuden?

• Svar på tråden Blåsljud på hjärtat
  • Madde Rocky

hej min son föddes med blåsljud på hjärtat han fick operera nere i skåne 2 v gammal gick jätte bra, sen försvann blås ljudet. dom upptäckte att han inte hade några pulsar i ljumskarna och då lyssnade dom på hjärtat och hörde blåsljudet, var lesssen då att det blev operation men kan tacka domduktiga kirurgerna idag

• lokacitron

Hej!
    Har hon blåsljud, så kan det bli så att det blir operation, beror på vad de ser på hjärtat.
    Min son Felix som är tre månader har blåsljud på hjärtat som de upptäckte när han var 2 dagar gammal. De gjorde ultraljud och då upptäckte de att han hade hål mellan vänster och höger kammare. Så han ska opereras nu den 22 januari nere i Göteborg.

• BellaMaxi

Hej!

Först gör de ett ultraljud på hjärtat för att se vart blåsljudet sitter och sedan meddelar de om det blir operation eller ej. Mina båda döttrar hade blåsljud på sina hjärtan, ett hål mellan vänster och höger kammare så det sipprade lite blod imellan men det behövdes ingen operation utan de växte igen av sig själva.

• lokacitron

Sen beror det nog hur stort hålet är också.

• Niinaaa

Min son opererades 1 månad gammal för det fanns ett blåsljud på hjärtat som visade sig vara en förträngning på aorta.
    Men dom öppnade inte upp bröstkorgen, dom gick in från sidan under armen.

• Ragnar

Min son hade (eller har) blåsljud som upptäcktes då han var 10 månader. Hålet sitter på "rätt" ställe och är litet, så det har inte behövts någon operation. Han är nu 2,5 år och det ska kollas nästa gång då han är 3 år. Enligt den information vi har fått växer det oftast ihop själv innan barnet kommer upp i tonåren och ska inte påverka barnet på något sätt.

• annika46

liam har också blåsljud på hjärtat, upptäcktes av läkaren när han var sjuk. vi blev skickade till sjukhuset för ultraljud och ekg och dem konstaterade att han hade blåsljud men inget som var farligt. han hade ett fysiologiskt blåsljud, inget patologiskt. så dem kan ha blåsljud utan att det är farligt. vi fick även besked på att barn med patologiskt blåsljud ofta är små till växten och inte följer sin kurva riktigt på grund av att musklerna och hela kroppen blir trött av syrebristen som utvecklas vid blåsljud och dem orkar då inte äta ordentligt. när jag fick höra det blev jag lugn direkt, liam vägde fem kilo när han föddes och väger nu vid nio månader tolv kilo...

• AlwaysOnMyMind

Jag måste säga att jag blir rädd när man får höra att många trots allt verkar bli opererade, jag är livrädd för det!!

annika46: Dottern är inte precis liten till växten, 4,6 kg när hon föddes och är nu vid 3 månaders ålder uppe i 7 kilo och är 65,5 lång så jag hoppas att det är som din son, att det inte var något farligt.

• Tjabo07

Vår dotter har två små hål mellan kamrarna men det skulle inte behöva opereras. Läkaren sa att hon skulle inte skulle få några besvär av det. Hon är snart två månader och de ska kolla upp det igen om ett halvår. Förhoppningsvis har det då växt igen. Läkaren sa också att en av tre vuxna har blåsljud på hjärtat och många vet inte ens om det.
    Jag tror det blir operation beroende på hur stora hålen är och var de sitter.

• Bigmoma

Min äldsta dotter föddes med ett litet blåsljud (-96) och då sa läkarna att man brukar vänta och se om det växer bort först innan man opererar. Vid undersökningen då hon var 5 år gammal så fanns det inte längre något blåsljud och inga fel hittades med ultraljud. Hon är helt frisk idag.

• maja082

hej hej min ena lilla tjej hade oxå blåsljud (små hål) detta följde dom upp men skulle inte göra något åt det om hon inte fick problem med det nu är hon 9 mån och vi var in på kontroll för ett tag sedan då hade det växt bort till oss sa dom att det oftast gör det men förstår självklart din oro tycker du ska ringa och prata med dom som gjorde undersökningen om du känner att det kan ha blivit missförstånd så kanske det minskar oron lite
    kram

Svar på tråden Blåsljud på hjärtat