• LiMo

Vad gäller angående avbokning av resa?

Halloj!

Har bokat en resa med solresor. Hittade annonsen i en tidning med ett kanonerbjudande. Vill gärna åka dit men av vissa anledningar vill vi kanske byta ställe och resa med ett annat bolag. När jag ringde om denna resan tyckte telefonisten att jag skulle preliminärboka för solresor har öppet köp tills 60 dagar före avresa och dessa resorna tar snabbt slut (kanonpris på kanonresa). Jag gjorde det och betalade in anmälningsavgiften.

Nu kanske vi vill byta ställe och bolag och då får jag syn på en liten text på solresors sida att öppet köp inte gäller prisnedsatta resor!!!!! men hon sa ju till mig att de gällde!!!

Jag känner mig lurad!!! Har skrivit till solresor och väntar på svar.

Vad gäller?? Får hon lova sådanna saker muntligt? Är det min skyldighet att ta reda på om det hon säger är sant?

Vet ni något?

• Svar på tråden Vad gäller angående avbokning av resa?
  • Susiepie

Öppen köp gäller alltid men du får inte tillbaka bokningsavgiften tror jag...det är ju som en handpenning och det får an u inte tillbaka om man ändrar sig

Våran älskade familj Stoffe Susie Makke och Lillibebis
  • hotten

hur kan bokningavagiften vara 4000.-? den är väll som max 1200-1600,- pers!

• LiMo

men alltså...... hon sa att det är öppet köp på HELA RESAN, allså att man kan avboka kostnadsfritt och då få tillbaka anmälningsavgiften. Problemet är att detta är en rabatterad resa vilket står i vilkoren att föregående ej gäller. Har hon verkligen rätt att säga muntligt att det gäller när det inte gör det?

• Novus

Har du namnet på personen kan du ju i första hand vända dig till henne, annars till någon ansvarig på Solresor.

• hotten

det beror säkert på vilken typ av rabatterad resa det är, kanske bara ett "erbjudande" så att det gäller som hon sa

eller ett rabatterat å att det inte gäller..

hon kan ju alltid hävda att ni pratade om andra resor å att du bladat ihop dem eller vad som hellst, det är ju upp till dig att ta reda på vad som gäller å bevisa det..
    MEN det kan gå att "diela" med dem om man förklarar... fast det blir nog svårare att göra ett diel om du helt vill avboka å inte bara ombika till nån annan resa med samma arrangör.. men försöka kan man alltid!

• LiMo

Tack för era svar.

Vi får väll se vad svaret blir. Det står i deras resevilkor att man får lov att avboka resan om man har avbeställningsskydd mot en avgift på max 200:- (om jag läser rätt) samt det jag tidigare skrivit. Tycker bara det är fel (falsk marknadsföring) att säga i telefonen att jag får lov att avboka om jag i verkligheten inte får det!

Har ju inte bestämmt mig ännu om jag vill boka om eftersom jag egentligen gärna vill åka på denna resan!! Bara en liten grej som fattas som vi hittat på ett annat lika bra ställe....

Hur som helst ingen katastrof.....

• hotten

nu har jag inte lusläst solresor då jag aldrig åker med dem, men andra jämförbara bolag som ving, fritidsresor mfl... gäller iallafall deras avbeställningskydd så att man får omboka resan kostnadsfritt, men vid avbokning förlorar man anmälningsavgiften.
    Däremot om man är sjuk eller dyl (med läkarintyg) och har avbeställningskydd så förlorar man bara 200,-..

du har ingen nytta av avbeställningsskyddet om du avbokar resan utan orsak, då gäller samma villkår som om du inte har avbeställningskydd...

Svar på tråden Vad gäller angående avbokning av resa?