• Anonym

Ni med laktosallergi kan jag också ha det? vad hade ni för symptom?

Jag har vart gasig i magen i flera år. magen blir svullen och gasig dagligen. detta problem är skit jobbigt! känns som att man pruttar konstant. Jag dricker mjölk varje dag i kaffet, samt mjölkprodukter äter jag. jag har laktosallergi i familjen. hur var era symptom?? kan det vara något annat?
    nu började jag en diet för ett par dagar sen, och sen dess har det blivit MYCKET värre! den enda skillnaden jag kan komma på är att jag nu även dricker fil vilket jag inte gjort tidigare. men jag blir tokig på detta! kan inte sova på nätterna änns pga så mycket gaser i magen!
    om jag byter ut mjölken och filen till laktos fritt, hur lång tid kan det ta innan man kan se resultat?
    vill veta allt om er och era besvär som har laktos allergi!!
    hur upptäckte ni detta????

• Svar på tråden Ni med laktosallergi kan jag också ha det? vad hade ni för symptom?
  • Fru Indosaurie

Uteslut ALL laktos under kanske 1-2 veckor, jag tror att du skulle känna skillnaden rätt snabbt.
    Jag blir extremt uppsvälld, får jätteont och ja.. måste på toa
    laktosintolerans kan du söka på om du vill hitta info.

• Twiist3d

Det hela började med att man testade min lillasyster för laktosintolerans och hon hade det. Sedan så misstänkte man att jag också hade det, och det enklaste sättet att ta reda på om man har det är att låta bli alla mjölkprodukter i en vecka eller två. Och har det sedan blivit bättre så har man troligtvis laktosintolerans. Så jag tycker att du ska prova att vara utan mjölkprodukter i en vecka eller åtminstone byta till laktosfria produkter. Dom är lite dyrare men hellre det än att gå runt och ha ont i magen konstant. Lycka till! :)

• Twiist3d

Det hela började med att man testade min lillasyster för laktosintolerans och hon hade det. Sedan så misstänkte man att jag också hade det, och det enklaste sättet att ta reda på om man har det är att låta bli alla mjölkprodukter i en vecka eller två. Och har det sedan blivit bättre så har man troligtvis laktosintolerans. Så jag tycker att du ska prova att vara utan mjölkprodukter i en vecka eller åtminstone byta till laktosfria produkter. Dom är lite dyrare men hellre det än att gå runt och ha ont i magen konstant. Lycka till! :)

• Anonym

anledningen till att jag inte reagerat på detta och gjort något tidigare är att det vart väldigt upp och ner med gaserna/uppsvullenheten. ibland är jag enomrt gasig och ibland väldigt lite gasig i magen. kan det vara så?? men såklart om man pruttar typ 30ggr per dag så är detta väll itne normalt? och som värst (som jag har nu) blir det väll över 100ggr per dag!!!

• Anonym (...)

Jag reagerar enbart på kalla laktosprodukter... dvs jag kan utan problem äta i mat och t.ex. i kaffet.. men aldrig kall mjölk, fil, ost osv... prova dig fram...

• Anonym

konstig fråga men hur ofta pruttar en person utan laktos allergi per dag? hur många gånger är normalt?

• Twiist3d

Jag tycker att i vilket fall som helst så ska du utesluta mjölkprodukter i en vecka och se hur du mår sen :) Och ibland så kan magen bli bättre redan på ett par dagar.

• vickansnickan

Mina symptom: gasig,halsbränna,rapar mycket +diarréer mellan varven beroende på hur mycket jag äter.
    Man får ju väldigt ont i magen..eller iaf jag..
    Jag har halsbränna dagligen men äter omeprazol i dubbel dos just nu för att få ner just dessa besvär. Fiser och rapar gör jag fortfarande

Uteslut ALL mjölkmat ett tag och se vad som händer. Be även om att få göra en laktosbelastning. Tror de kan göra det på din vårdcentral.
    Anonym skrev 2008-01-10 18:16:52 följande:
    konstig fråga men hur ofta pruttar en person utan laktos allergi per dag? hur många gånger är normalt?
    hörde någonstans att man skulle fisa ung 15 ggr/dag normalt men sen beror det ju lite på kosten oxå.
  • Anonym

Det där med att det varit till och från med gasighet och uppsvälldhet kan bero på att du kanske är som jag...
    jag är en sk periodare, klarar av laktos under ca 1/2år sen e d kört... Måste sedan "bygga upp" resistansen igen genom att vara laktosfri i ca 6mån....
    Så jag har styrt d så att jag klarar på sommaren när jag vill kunna äta glass men inte under vintern.

• elegi

Om jag vore du skulle jag byta till helt laktosfritt och låta bli ost och andra låglaktosprodukter iaf de första 2 veckorna sen kan man ju prova lite för att se vad tarmarna klarar av. Tänk på att kolla innehållet i chark, färdigmat, bröd osv. det kan finnas mjölkprodukter där.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Anonym
    elegi skrev 2008-01-10 18:41:14 följande:
    Om jag vore du skulle jag byta till helt laktosfritt och låta bli ost och andra låglaktosprodukter iaf de första 2 veckorna sen kan man ju prova lite för att se vad tarmarna klarar av. Tänk på att kolla innehållet i chark, färdigmat, bröd osv. det kan finnas mjölkprodukter där.
    tack för de bra tipsen!
  • elegi

Varsegoooo , å du välkommen in till oss i laktosintolleranstråden

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
Svar på tråden Ni med laktosallergi kan jag också ha det? vad hade ni för symptom?