• Paincake

Sätta in linser - Hur ska jag våga?

Hejsan!

Jag har nyss fått hem mina färgade linser, men jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga

Finns det en vänlig själ som berätta för mig hur man gör när man sätter in linser? Och hur ska man gaska upp sig så man vågar? Vad ska jag tänka på?

/Paincake - snart grönögd

• Svar på tråden Sätta in linser - Hur ska jag våga?
  • Lilla Linnéa

Det kan kännas lite ovan i början men man vänjer sig snabbt. Först och främst ska man alltid tvätta händerna noga innan man sätter in linserna. Lättast är det att göra det framför spegeln. Jag brukar dra ner huden under ögat och sedan sätta in linsen.

Var noga att rengöra linserna efter varje användning.

• snysop

Tvätta händerna
    Sätt linsen på pekfingret
    Dra ner nedre ögonlocket lite grand
    Sätt linsens nedrekant mot nedre ögonlocket och tryck in den försiktigt.
    Blinka lite försiktigt...

Det är egentligen hur enkelt som helst och det gör INTE ont!!! Lycka till!

• Paincake

Tack så mycket!

En sista fråga, bara. Hur rengör jag linserna på bästa sätt? Är det bara att gojsa runt med lite linsvätska?

• Lilla Linnéa

Japp och skölj av dom innan du lägger dom i linsasken

• snysop

Lägg en och en i handflatan, häll på vätska och grejsa med pekfingret.

Akta naglarna så att du inte skivar linserna!

• MyFine

Kan bara berätta att den tog säkert en kvart för mig innan jag fick in en lins första gången..

• SVejsan

Låter riskabelt att försöka alls ... Om du inte varit till en optiker och gjort tillpassning och kontroll om dina ögon överhuvud taget är lämpliga så spelar du roulett med din syn... Vet du hur länge du får ha dem och vilka problem det kan medföra om man inte sköter sig och linserna på rätt sätt...

Så mitt råd är gå till en linsoptiker först - innan du försöker. För även om det inte är någon styrka på dom kan de förstöra din syn ...

• Paincake

SVejsan--> Vad läskigt... Vad är det som kan hända?

Det är ingen styrka på dem och jag hade bara tänkt att ha dem någon gång ibland.

• joss

Tänk på att linsen skall vara skålformad när den är rättvänd sas..
    om du har den fel går kanterna utåt.. (hoppas att du förstod vad jag menar...) annars kan det svida.

• Paincake

Uj...det var ingen lätt text

Får knata in till optikern och se vad de säger där innan jag gör något. Tack för varningen, SVejsan!

Svar på tråden Sätta in linser - Hur ska jag våga?