• Amberina

Pollenmediciner vid graviditet???

Ni som är pollenallergiker och gravida, hur planerar ni att göra med mediciner?

Hade tänkt klara mig utan medicin i år men fick just höra att det väntas bli det värsta pollenåret någonsin och då kommer jag antagligen att få det tufft utan mediciner.

Brukar få en spruta varje år som hjälper bra och äta Aerius-tabletter som också hjälper bra men det får man inte ta nör man är gravid står det på förpackningarna....

Har ni några tips????

• Svar på tråden Pollenmediciner vid graviditet???
  • Nina77

Enklast är att prata med sin läkare för det måste finnas nåt för oss pollenallergiker annars blir det tufft.

• Snuttepluttan

Jag fick Tavegyl utskrivet. Den är godkänd allergimedicin när man är gravid. Hoppas slippa använda den nu när jag är gravid. Sägs att man ska få mindre besvär då. Ska bli spännande att se. Än så länge har jag klarat mig!

• SanTan

Snuttepluttan: Tavegyl är också en Antihistamin-tablett som man bör undvika när man är gravid. Jag brukar själv äta Zyrlex som också tyvärr är en Antihistamin-tablett....

Hoppas på att slippa besvären i vår men när man läser i tidningarna idag kommer våren att extra jobbig i år. Känner inte alls för att stoppa i mig tabletter nu när lilla Skrutten ligger i magen.... Hoppas man klarar sig på nässpray och ögondroppar......

• SanTan

Förlåt, läste på FASS igen.....
    Tavegyls verksamma ämne är: Klemastinvätefumarat
    och det verksamma ämnet i Zyrlex är: Cetirizine

Vet dock inte om detta ska undvikas eller ej.....

Men å andra sidan, om man läser på Calrityn så är dess verksamma ämne: Loratadin

Och det man ska undvika är Anihistamintabletter. Och på alla tre ovannämnda tabletter står det i FASS: "Antihistamin H1-antagonist"

Nu rörde jag nog till allt..... Förlåt!

• Popsy

När jag va gravid förra gången sa läkaren att zyrlex va mycket bättre för barnet än Tavegyl.

• Snuttepluttan

Tycker det verkar märkligt att jag fick Tavegyl utskrivet enbart pga att jag var gravid och det var "den enda" som var godkänd. Man är ju självklart jätteförsiktig och rädd om barnet. Jag har endast tagit två tabletter sedan jag blev gravid. Det här ska jag verkligen kolla upp! Speciellt när pollensäsongen kommer med stormsteg!

Hur påverkas barnet av Atihistaminet Tootoolah?

• Janis

Min läkare vill inte skriva ut några pollenmediciner...

• Rhona

Jag fick höra att Zyrlex var ok, men ej mer än nödvändigt, men Clarityn skulle man absolut inte äta...
    Aerius? Är det nåt nytt? Kan det liknas vid någon av de gamla medicinerna?

• Janis

Jag fick Aerius istället för Clarityn förra året. Apoteket bytte till Aerius och då ska det ju vara motsvarande den medicin man skulle fått enligt receptet så min slutsats blir helt enkelt att Aerius innehåller samma substanser som Clarityn...

• Rhona

Och alltså bör man då inte äta dem heller.... Tack för hjälpen!

• Rose77

När jag väntade min dotter sommaren 2002, så slapp jag min pollenalergi helt, jag brukar dock ha kraftig pollenallergi. Jätteskönt, många slipper det pga ett visst ämne som man producerar som gravid... kommer dock inte ihåg vad det var.. :)

• Knytets mamma

Tootoolah
    Tavegyl är vanligt att få utskrivet mot extrem graviditetsklåda.

Tavegyl
    "4.6 Graviditet och Amning
    Inga kända risker vid användning under graviditet.
    Klemastin passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser."
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=6

Zyrlex
    "Graviditet
    Kategori B:1. Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. Djurexperimentella data talar ej för ökad risk för fosterskada"
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3

• Josse

Jag är pollenallergiker och jag åt förra våren Zyrlex med tillskott på nässpray och ögondroppar när det var som värst. Nu ska jag tillbaka till doktorn eftersom jag denna vår ammar så då får vi se vad jag får för medicin.
    //Josse

• Snuttepluttan

Rose! Kortisol heter ämnet. Kroppseget kortison. Hoppas detta ska hjälpa mig och alla andra gravida pollenalergiker under pollensäsongen!

• Sunniva A

Hej!
    Jag är oxå pollenallergiker och jobbar dessutom på apotek.. Man bör prata med sin läkare innan man använder allergiläkemedel under graviditeten och amning. Undantaget att man utan risk kan använda receptfri nässpray och ögondroppar innehållande natriumkromoglikat (Lomudal, Lecrolyn, Rinil, Polyferm) Det vanligaste är att man får Tavegyltabletter utskrivna, de är antihistamintabletter men väldigt väldokumenterade under graviditet och amning. Jag äter vanligtvis Zyrlex (innehåller ceterizin), men nu har jag Tavegyl. Kanske att jag kompletterar med Lomudal Nasal senare, det gjorde jag sist. Jag åt Tavegyl när jag ammade oxå. Sist jag väntade barn tyckte doktorn att jag skulle använda mitt vanliga kortisonpulver till näsan eftersom jag hade passerat de veckor då det kunde orsaka missbildningar, men det vågade jag inte... Fast om man har JÄTTEproblem kan man ju göra det efter de kritiska månaderna. Vad man INTE ska göra är dock att äta Clarityn, Versal (loratadin)och Aerius (desloratadin) för de är kända för att kunna ge missbildningar på pojkfosters urinrör.

• Amberina

Hej, tack för alla svar!

Jag fick Tavegyl utskrivet av min läkare över telefon igår, hon sa att det var det enda jag fick ta när jag är gravid och att det är det man ger till små barn som har allergi så jag litar på henne.

• annhan

Vad bra att denna tråd startade!

Jag är själv nämligen väldigt pollenallergisk, och fasar för pollenperioden. Ska på läkarbesök nästa vecka på mvc, och ska ta upp detta redan då.

Tack tjejer!!!

• Kaka

Ringde min allergi läkare igår. Jag har tidigare ätit Aerius, Singulair och använt Nasonex samt kortisontabletter vid behov. Det va tvärstopp på samtliga. Fick Tavegyl (som man bli jätte trött av och jag som redan är som en zombie) och Rinocort tror jag nässprejen hette.

Svar på tråden Pollenmediciner vid graviditet???