Hej!
Jag är oxå pollenallergiker och jobbar dessutom på apotek.. Man bör prata med sin läkare innan man använder allergiläkemedel under graviditeten och amning. Undantaget att man utan risk kan använda receptfri nässpray och ögondroppar innehållande natriumkromoglikat (Lomudal, Lecrolyn, Rinil, Polyferm) Det vanligaste är att man får Tavegyltabletter utskrivna, de är antihistamintabletter men väldigt väldokumenterade under graviditet och amning. Jag äter vanligtvis Zyrlex (innehåller ceterizin), men nu har jag Tavegyl. Kanske att jag kompletterar med Lomudal Nasal senare, det gjorde jag sist. Jag åt Tavegyl när jag ammade oxå. Sist jag väntade barn tyckte doktorn att jag skulle använda mitt vanliga kortisonpulver till näsan eftersom jag hade passerat de veckor då det kunde orsaka missbildningar, men det vågade jag inte... Fast om man har JÄTTEproblem kan man ju göra det efter de kritiska månaderna. Vad man INTE ska göra är dock att äta Clarityn, Versal (loratadin)och Aerius (desloratadin) för de är kända för att kunna ge missbildningar på pojkfosters urinrör.