• Marie Antoinette

Har du eller någon du känner blivit mobbad pga sitt namn?

Läser ofta på FL om risken för att ett barn kan mobbas om det får ett visst namn. Det har gjort mig fundersam. Mobbning var absolut inte ovanligt när jag växte upp, men att någon verkligen mobbades endast pga sitt namn... nej, det kan jag inte komma på ett enda exempel.

Känner du någon som blivit mobbad pga sitt namn? Vad hette personen i fråga? I vilken ålder? Jag blir så nyfiken...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du eller någon du känner blivit mobbad pga sitt namn?
  • Hemmafru

Jag blev inte mobbad av mitt förnamn, men efternamnet därimot

• AnneSophie

Ja, jag känner faktiskt till ett par barn som mobbades för sina namn. Nu var det ingen allvarlig mobbning (kan man säga så?) utan mer att andra retades (iofs illa nog) men det handlade definitivt om deras namn enbart.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • slangbella

Nej, det gör jag inte... Retad blev nog en del och några som mobbades fick nog förvrängda namn. Trots det så tror jag nog att namnet i sig har väldigt liten betydelse för om man ska bli mobbad eller inte.

Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker
  • Valkyriah

Skulle nog inte kalla det mobbning,men det hände att jag fick heta Joseful
    Mest av kompisar när man "bråkade" när man var liten.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • betty

Nej, barn har bättre fantasi än så ... jag har ett vääääldigt ovanligt namn och ett väldigt roligt efternamn, jag hade krulligt hår, skelögd och var som "gjord för att mobbas"

MEN aldrig ett ont ord från någon =)
    Vet flera "normalutseende" Johan och Annor som dock har vart mobbade!

Tror inte att det har med namn eller utseende att göra överhuvud taget!

• Natosh

Mobbad och mobbad, men retad JA, måååånga. Kallades "Natta patta" då och då trots att jag inga pattar hade att tala om.

Tror inte att barn mobbas på grund utav namn, om ett mobbat barn råkar ha ett konstigt eller omodernt namn kan det däremot användas till barnets nackdel. Det går nog att få till något elakt av de flesta namn och barn är uppfinningsrika!

Har aldrig hört någon som avrått folk från att döpa sitt barn till Nathalie pga mobbningsrisken, vilket bevisar att allt går bara man vill!

• betty
    Natosh skrev 2008-01-10 19:58:55 följande:
    Mobbad och mobbad, men retad JA, måååånga. Kallades "Natta patta" då och då trots att jag inga pattar hade att tala om. Tror inte att barn mobbas på grund utav namn, om ett mobbat barn råkar ha ett konstigt eller omodernt namn kan det däremot användas till barnets nackdel. Det går nog att få till något elakt av de flesta namn och barn är uppfinningsrika!Har aldrig hört någon som avrått folk från att döpa sitt barn till Nathalie pga mobbningsrisken, vilket bevisar att allt går bara man vill!
    Precis så tror jag oxå =)
  • alter8

Jag blev mobbad för mitt namn under nästan hela mitt liv, men så bytte jag för ett par år sedan, problem solved... Ibland blir det inte som föräldrarna har tänkt sig...

Avslöjar dock inte namnet...

• Casssie

Ja, eller blev retad som liten när någon kompis blev arg på mig och sa "Kissandra" ( Heter Cassandra )

Svar på tråden Har du eller någon du känner blivit mobbad pga sitt namn?