• Sinya

Orkar inte mer...

...känns det som. Behöver tips och råd på hur jag ska hantera situationen.

Är en tjej på 26 år och som har en "bonusdotter" som fyller 18 i år. Min sambo är 11 år äldre än mig och vi har inga gemensamma barn. Vi har varit ihop i fem år och dottern flyttade hit för 1,5 år sedan eftersom hennes mamma har psykiska problem. Nu bor hon hos oss på heltid och innan bodde hon enbart hos mamman.

Det egentliga irritationmomentet är att hon tar mina kläder, skor, jacka, vantar osv. hela tiden. Det hjälper inte att säga till henne att hon ska fråga innan hon lånar. Det är nya saker varje dag.

Idag kom hon med min munkjacka på sig, men hävdade att det var hennes kompis som hade en likadan. Härom kvällen var mina vantar försvunna, morgonen efter låg de överst i korgen, men det var inte hon som hade lånat dom.

Eftersom hon skolkar ganska mycket är hon hemma nästan hela dagarna. Och eftersom jag jobbar natt får jag stå ut med henne all min vakna lediga tid. Och just nu är jag så irriterad på henne att jag har suttit instängd i sovrummet med datorn hela dagen för att slippa umgås med henne.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Orkar inte mer...
  • korven72

Det känns ju som ni får ha ett ordentligt snack tillsammans. Du, din sambo och hans dotter. Du kommer ju bli tokig om det fortsätter såhär.

Hon går ju fett över gränserna när hon tar dina saker. Läste i nån liknande tråd om styvdotter som tog hennes trosor!!! Det handlar ju inte om att du är snål utan att dina grejor är dina!

• nika

Tjejen behöver hjälp för att komma i rätt spår. Görs det något från pappans eller skolans sida eller får hon bara gå hemma och dra utan att något händer?

Om man nu bortser från hon beter sig som hon gör för att hon inte mår bra och vi koncentrerar oss på dig så behöver du få henne ut ur huset dagtid och att få ha dina personliga prylar ifred.

När en elev är ogiltigt frånvarande mer än 20% är skolan skyldig att anmäla det till CSN som då kan besluta om att dra in studiebidraget. Det brukar få de flesta att åtminstone gå till skolan och sitta av tiden på lektionerna. Be pappan höra med skolan.

När det gäller dina kläder ser jag ingen annan råd än att du får låsa in dem. Garderob med nyckel. Tonåringar kan vara rätt lata och det kan t.o.m. räcka om hänger av dig dina ytterkläder någon annanstans än i hallen. Om de inte hänger där lättillgängliga vid dörren när hon ska ut så kanske hon inte ids leta.

Naturligtvis är det bästa om ni kan prata om det, men om det inte hjälper är det viktigt att du får stopp på det innan du exploderar av ilska.

• MizzTez

PRATA!!

Ni måste verkligen prata med varann.. Det är nog nyckeln till allt, speciellt när det gäller att få en sån här relation att fungera.

Tycker att din styvdotter är så pass vuxen nu så att hon ska ta ansvar för sitt eget liv.
    Hur gör ni med allt annat i hemmet? Städning, matlagning odyl.

Svar på tråden Orkar inte mer...