• Juni 06

Hur länge är det normalt för ett barn att ha feber

Har en kille på 1,5 år som har haft feber sen i tisdags. Nu igår och idag så kommer det och går. På morgonen har han ingen feber och inte heller på dan. Men sen efter han har vaknat när han har sovit så har han jätte lite feber. Och sen på kvällen stiger den. Är det normalt att ha så.

• Svar på tråden Hur länge är det normalt för ett barn att ha feber
  • viseversa

tre dagar säger man att barn har feber! sen ska den sjunka! Om den inte gör det ska man ringa sjukvårdsupplysningen för råd!

• Juni 06

Ok. Idag är han ju inne på sin tredje dag. Men tycker det är så konstigt för ena stunden har han inte feber och nästa stund har han det.

• viseversa

små barn kan ha feber utan att det är någon fara! men se till att han dricker mycket och får sova så mycket han vill så går det över snart ska du se!. Han är nog förkyld!Är du orolig så ring sjukvårdsupplysningen! Dom har öppet dygnet runt!
    Juni 06 skrev 2008-01-10 20:42:28 följande:

Ok. Idag är han ju inne på sin tredje dag. Men tycker det är så konstigt för ena stunden har han inte feber och nästa stund har han det.
  • Juni 06

Det är just det han är inte förkyld. Jag tror meda på hans 5 tänder som har kommit upp. Eller 4 har kommit upp den sista har nog inte tittat fram än. Ska titta det imorgon. Annars är han jätte pigg och leker och håller på.

• viseversa

ja men då är det ju ingen fara! det är ju säkert tänderna som spökar då! men sä länge han inte är allmänpåverkad av febern och dricker och sover ordentligt så tycker jag inte du ska vara orolig! ge en alvedon i rumpan om han får över 39 i feber men annars kan du vara lugn!

Juni 06 skrev 2008-01-10 20:53:06 följande:

Det är just det han är inte förkyld. Jag tror meda på hans 5 tänder som har kommit upp. Eller 4 har kommit upp den sista har nog inte tittat fram än. Ska titta det imorgon. Annars är han jätte pigg och leker och håller på.
  • Juni 06

Tack så mycket för svaren. Ja du i tisdags kväll hade han över 39 i feber. Då satt han och sov i soffan så som han var då har jag aldrig sätt honom förut. Stämmer det att små barn kan ha feber i 1 vecka utan att det är nåt konstigt med det.

• viseversa

ja så länge dom inte blir allt för påverkade! Men man ska ringa och fråga om dom fortfarande har feber efter tre dagar! det är den infin jag har fått! sen är det ju inge farligt med feber! men blir det så att han blir slö och bara sitter och sover så kan det vara bra att sänka med en alvedon inte minst för hans skull! inte kul att ha hög feber! Men barn kan ha upp till 40 grader utan att det är farligt men jag brukar alltid sänka om min dotter har så hög feber för att hon själv mår så dåligt av det!!

Juni 06 skrev 2008-01-10 20:57:51 följande:

Tack så mycket för svaren. Ja du i tisdags kväll hade han över 39 i feber. Då satt han och sov i soffan så som han var då har jag aldrig sätt honom förut. Stämmer det att små barn kan ha feber i 1 vecka utan att det är nåt konstigt med det.
  • Juni 06

Ok. Ska se om han har nån feber imorgon. Om han har det ska jag ringa till sjukvårdsupplysningen. Annars kan jag ju fråga när jag ska till vårdcentralen imorgon. Jag ska ditt. Då då när han satt och sov i soffan fick han en ipren. Men tack så mycket för svaren. Nu ska jag gå och titta på tv.

• viseversa

ha,ha okej ha en trevlig tv stund!! Och lycka till!

Juni 06 skrev 2008-01-10 21:07:41 följande:

Ok. Ska se om han har nån feber imorgon. Om han har det ska jag ringa till sjukvårdsupplysningen. Annars kan jag ju fråga när jag ska till vårdcentralen imorgon. Jag ska ditt. Då då när han satt och sov i soffan fick han en ipren. Men tack så mycket för svaren. Nu ska jag gå och titta på tv.
  • Tygtiiger

Barn är precis som vuxna - en genomsnittlig virusinfektion tar runt en vecka att bli av med. Barn får fler infektioner eftersom de inte hunnit jobba upp ett försvar ännu.

Man ska reagera på:
    - Feber över 40,5 - då ska den sänkas med febernedsättande
    - ett barn som är påtagligt slött och taget av sin feber TROTS febernedsättande
    - hög feber (över 39 grader) i mer än tre dagar
    - när febern först är hög i ett par dagar, sedan sjunker (brukar vara ungefär som TS beskriver, låg på morgonen och stiger under dagen) för att efter några dagar plötsligt bli konstant hög igen, det kan tyda på att barnet fått en bakterieinfektion (tex en förkylning som lett till en öroninflammation eller lunginflammation)
    - om barnet inte får i sig tillräckligt med vätska för att kissa flera ordentliga ggr per dag

I alla dessa fall tycker jag att man ska kontakta sjukvården.

TS: jag tycker ditt barn låter "friskt sjukt"! Först hög feber i någon dag, sedan svängande feber i några dagar - och om jag får spå så kommer nog febern att bli lägre och lägre de närmaste dagarna. Håll er hemma och låt honom ta det lugnt så blir han frisk snabbare, inget ut och leka!

Svar på tråden Hur länge är det normalt för ett barn att ha feber