• fridaa

Amma var fjärde timme - passar det den moderna kvinnan???

Ingen annan som såg nyheterna på TV4 igår där barnläkaren Hugo Lagerkrantz förespråkade amning var fjärde timme istället för fri amning? Hugo tror att det passar den moderna kvinnan eftersom hon då får lite utrymme för andhämtning samt för att skicka sina e-mail med mera... Jag antar att den moderna kvinnan klarar av att göra allt detta samtidigt som hon har ett litet barn som skriker av hunger...

Själv kan jag bara konstatera att jag nog inte är någon modern kvinnan för när liten är hungrig så vill jag ge henne mat så fort som möjligt. Att mitt barn är mätt och belåtet känns mycket viktigare än alla e-mail i hela världen!

• Svar på tråden Amma var fjärde timme - passar det den moderna kvinnan???
  • Rigmor Mortis

Haha, det var något av det dummaste jag hört! Jag tror bestämt att en modern kvinna kan skicka sina e-mail ändå

• Chickmum

Läste samma sak i dn idag, tror jag - idiotiskt!! Jag dömde ut det direkt på samma grund som dig - finns väl ingen nybliven mamma som får egen tid bara för att barnet inte råkar hänga fast vid bröstet. Helknäppt. Ingen verklighetsförankring alls och vaddå, skulle man anpassa barnets behov efter kvinnans - så funkar ingen mamma vad jag vet.

• Fam

Läste hans uttalande i Dagens Nyheter. Upplevde att han använde sin medicinska auktoritet till att tycka om lite allt möjligt, inkl baby-bio.

Faktum är att första tiden hemma så vill bebisen äta hela tiden = smart att lyssna och ge bebisen allt den vill ha. Efter några månader är det kanske 4 timmar emellan utan att man precis planerade för det.

• sunmaid

Jag tror att den moderna mamman kan känna efter själv vad som passar henne och barnet!

• fridaa

Ja, för mig var det skrattretande att höra en äldre man sitta och tala om hur den moderna kvinnan vill ha det.

• frikadellen78

" Alla" klagar på fyra timmars amning. Min lilla tjej sade aldrig ifrån när hon var hungrig utan var mycket nöjd och glad hela tiden. För att jag skulle veta när hon åt så körde jag på fyra timmar mellan och det gick bra. Hon slutade äta på nätterna när hon var ca 2,5 månad. De första dagarna var det så klart lite annorlunda, men jag räknar från när amningen kom igång.

• Susanneh

låt naturen sköta sig själv,, är bebis hungrig behöver den mat.

• sunmaid
    frikadellen78 skrev 2008-01-10 21:26:41 följande:
    " Alla" klagar på fyra timmars amning. Min lilla tjej sade aldrig ifrån när hon var hungrig utan var mycket nöjd och glad hela tiden. För att jag skulle veta när hon åt så körde jag på fyra timmar mellan och det gick bra. Hon slutade äta på nätterna när hon var ca 2,5 månad. De första dagarna var det så klart lite annorlunda, men jag räknar från när amningen kom igång.
    Det låter som min Liam. Han grät aldrig utan man fick mata när man trodde att han borde vara hungrig typ var 4:e timme medan lillasyster mest vill äta hela tiden.

Så jag tror absolut att man måste känna efter själv vad som passar mamman och barnet bäst!
  • Yllet

Den här moderna kvinnan tycker det funkar utmärkt att amma samtidigt som jag skickar mina e-mail

• Suskiv

Den här moderna kvinnan ammar och skickat mail samtidigt. Det är ju när man ammar som man kan sitta vid datorn

Svar på tråden Amma var fjärde timme - passar det den moderna kvinnan???