• Marran79

Tips på utflykter från Kata, Phuket?

Vi ska åka till Thailand i mars, till Kata på Phuket. Det blir jag, sambon, Ville 2 år och mina föräldrar. Nu undrar jag om någon kan tipsa om bra utflykter från Kata, eller från Phuket överhuvudtaget. Vi skulle både vilja ha tips på ställen dit man kan övernatta (bara jag och sambon), och dagsutflykter för hela sällskapet.

Har hört talas om Emerald Cave, men jag har ingen aning om det är långt dit. Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 20:52:48:
    Tack så mycket för alla svar. De kommer säkert att vara till stor hjälp. Däremot uttryckte jag mig nog lite otydligt. Jag vill ha tips på längre utflykter utanför Phuket. Tips på bra öar som man kan ta sig till med båt. Jag var egentligen inte ute efter saker att se i Phuket. Fast vi kommer säkert att besöka dessa också.

När man läser andra Thai-trådar och hittar fina utflykter har man ju ingen aning om det ens är möjligt att ta sig till dessa från Phuket. Skulle därför vilja ha tips från er som varit där som vet vilka öar man kan ta sig till.

• Svar på tråden Tips på utflykter från Kata, Phuket?
  • Marie IE B

Cape Promthaep är värt en tuk-tuk-resa. Det är sydspetsen av Phuket och är hisnande vackert om än ganska turistiskt i alla fall vid stora parkeringen. Sedan är det en liten bit att promenera på en stig.

Åk också in till Phuket Town och besök marknaden där, kanske också något av de stora varuhusen. Om ni blir erbjudna att åka tuk-tuk runt i hela sta'n för "only 10 baht" så gör gärna det men var beredda på att ni blir avsläppta vid varenda guld- och juvelerarbutik. Ganska kul att se men 1-2 räcker, efter 5-6 stycken är man ganska trött på det.... men det är ju ett billigt sätt att se sta'n.

Personligen är jag skeptisk till zoo överhuvudaget men Phuket Zoo är det många som besöker.

För mysig övernattning: ta båten från Phuket town till Phi Phi Island

• Belana

Ja, ta båten till Phi-Phi, det är jättevackert.

• Elli47

Vi tog en båtresa över dagen där man bl a besökte James Bond island (inte så mycket att se mest som en marknadsplats men man kan stanna på båten) och så en massa andra ställen, man paddlade kanot och gick in genom tunnlar i ihåliga öar så att säga, såg slamkrypare! Det var en jättekul resa och superbillig och mat ingick och killarna som skötte om både båt och passagerare var jättehärliga, de showade och hade sig hela tiden! En toppenresa! Minns tyvärr inte vad bolaget hette... men kan ta reda på det. Vi har besökt Racha Yai två gånger, ena gången sov vi över där i bungalow, det är en ö med jättefin vit sand och bra snorkel/dykmöjligheter. Massor av folk men betydligt lugnare än Phi Phi ändå. PÅ fastlandet har vi brukat åka till Nai Harn eller andra stränder vid sydspetsen, uppe vid utsiktsplatsen är det härligt att vara, fin utsikt!

• Äppelpaj70

Vi åkte till Freedom beach, inte alls långt därifrån. Ett gudomligt ställe, perfekt för en romantisk tur bara du och han. Jättegod mat, lugnt ställe, massage om man vill bland vegetationen ovanför stranden. Ja, vi hade en toppendag där i alla fall. Något dyrare, men helt klart värt det!

• Bong

Surin beach är superfint, likaså Katanoi som är mycket mindre och betydligt lugnare än "stora" Kata!

Missa inte heller att göra ett besök på de stoora köpcentren som ligger utanför Phukettown: Big C och Central. Där finns det massvis av märkesaffärer med bra priser! I våras fyndade jag ett par limited edition Adidasskor för strax över 200sek.

Som någon skrev här ovanför: Night market i PT är också väl värt ett besök. Smaka gärna på de rostade skalbaggarna!

Phuket Fantasea är också ett bra tips! Turistigt och kitschigt till tusen, men sååå kul och välgjort! Showen är super. I priset ingår middag som serveras i en matsal som rymmer typ 5000 personer samtidigt. Helt vansinnigt!

Ta en longtail och åk ut till Coral Island (tror att ön egentligen heter Koh Hae?) Jag vet att en del tycker att det stället är överskattat, men jag gillar det! har varit där flera gånger. På eftermiddagarna kommer det dit en kvinna som ger manikyr, pedikyr samt dekorationsmålar tå- och fingernaglarna för 200Bht. Ge henne dricks! Hon har fem barn...

Vart ska ni bo?

• sweet n sour

Åk till Similan islands! Finns både som dagsutflykt och som övernattning, tar ca 2 timmar med bil från phuket samt 1½ timma med speedboat, en jävla resa ärligt talat, men när ni kommit fram förstår ni att ni hamnat i paradiset! Jag bara fullkomligt älskar det! Clownfiskar och levande koraller när man snorklar, orörd natur och lugnet... helt underbart!

phiphi rekommenderar jag inte att övernatta på, att åka som utflkt från phuket till de omgivande stränderna är ok men huvudön är ett helvete...

• Lila1

Emerald cave är en otrolig upplevelse!
    Ligger på Koh Mook så det blir en båttur på kanske 5 tim men då kan ni ju bo där eller på Koh Ngai (Koh Hai). Det är en lagun som man når efter en 80 m lång passage i havet. En mörk tur men med hjälp av en ficklampa så funkar det. Vi tog med våran dotter som då var 1½ år, bara på med flytvästen på både henne och oss och så simmade vi med henne igenom. Sååå läckert! Det var bara vi och en thaikille där. Helt grönt och massa fågelkvitter.

Svar på tråden Tips på utflykter från Kata, Phuket?