Varför använder man inte alltid "snabben" på ugnen?
Jag bara undrar, är det dåligt för ugnen att använda den för ofta?
Annars borde det väl bara finnas en sån, varför vill man vänta på en ugn liksom...
Ni vet, snabbläget på ugnen.
Jag bara undrar, är det dåligt för ugnen att använda den för ofta?
Annars borde det väl bara finnas en sån, varför vill man vänta på en ugn liksom...
Ni vet, snabbläget på ugnen.
ja tror att det är för att den då drar mer el........
Bra fråga!
Mina gissningar:
S-läget innebär väl väldigt stark övervärme?
Tycker den är jämförbar med grill. Sen brukar jag tänka att snabben drar mer el.
vi använder alltid den. stå där och vänta i onödan, nej då får det kosta nått öre extra.
För att det är så lätt att glömma stänga av den när man har i maten, och då blir det brännt. Bättre att vänta 2 min extra och få ätbart mat/bak.
Ah, då vet jag. Tack!
Vi har ingen på våran! Värdelöst!
Jag använder den alltid så jag förstår inte riktigt frågan. Vem har sagt att man inte får använa den? S använder jag för uppvärmning och så slå över till "rätt" läge när ugnen är varm.
Använder alltid det för att få upp tempen och sen när maten åker in så vrider jag till det den ska stå på Går fortare så
Jag har glömt ett antal ggr att jag har haft den på så maten har blivit förstörd, därför använder jag aldrig den om jag inte har brott.
Ex en kaka som bakas på snabben blir snabbt färdig ovanpå, men oftast inte i mitten. Snabben är till för just snabb uppvärmning av ugnen innan man sätter in maten. Den drar mer ström och kan som någon skrev tidigare nästan jämföras med grillen. Tänk på att om maträtten ska tillagas från kall ugn bör inte snabben användas utan det är tänkt att ugnen ska få ta tid på sig att bli varm och rätten blir rätt tillagad.
lycka till i köket
Den drar ju givetvis mer el!
Snabben ska användas för att värma upp ugnen snabbare. När den har nått rätt temperatur ändrar du till grill/över- och under värme osv.
Snabben fördelar inte värmen jämt.
Har inte snabb på vår nuvarande ugn(en snikvariant ) och inte varmluft heller - saknar båda!!!
Använder det aldrig, det drar onödigt mycket el (det är inte en kostnadsfråga utan en miljöfråga - jag försöker spara in på elen )
isisisis skrev 2008-01-11 15:09:36 följande:
Det är inte vad jag har hört iaf.
Vi har ingen - helt kasst!
Det går säkert att räkna ut om man tar tid och kollar vad ugnen drar i el...