Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Namnam

Varför flyttas påsk?

Ja varför är påsk inte "samma" helg varje år?
    Iår är påsk i mars och förra var den i april tror jag

• Svar på tråden Varför flyttas påsk?
  • ThisIsMe

Påskdagen infaller alltid första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen.

• Pirog

tycker också det är konstigt,trodde typ påsken var pga Jesus död och det borde ju vara exakt antal dagar efter jul. nu låter jag säkert helt bombad, men tar den risken:)

• ThisIsMe
    Pirog skrev 2008-01-10 23:22:31 följande:
    tycker också det är konstigt,trodde typ påsken var pga Jesus död och det borde ju vara exakt antal dagar efter jul. nu låter jag säkert helt bombad, men tar den risken:)
    Jag tycker också det är lite konstigt, men det har varit så sedan ca 300 efter Kristus.
  • Mikkel räv

Anledningen är att Jesu död är intimt förknippad med den judiska påsken, som också flyttas efter månens rörelser. En del samfund följer den principen att högtidlighålla det datum man tror var Jesu faktiska dödsdag, t ex samfundet Jehovas vittnen. De flesta kristna följer dock traditionen att fira händelserna kring Jesu död och uppstånde i samband med vårdagjämningsdatumet.

• Cailleach Beine Bric

...och inom förkristna religioner firades vid samma tid på våren en fest till vårgudinnan Austro/Eostra/Eastre som lånat sitt namn åt påsken.

Gällande påskens varierande datum;

"Tidpunkten för påskens firande har varierat. Enligt judisk kalender (som är en månkalender) firas påsken den 14:e dagen i vårmånaden Nisan, då det alltid är fullmåne. De kristna började snart att flytta påskfirandet till påföljande söndag, den dag de menar att Jesus uppstod. Vid Första konciliet i Nicaea år 325 beslöts att påskdagen alltid skall infalla första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen.

Ett nytt problem uppstod dock genom övergången från den julianska till den gregorianska kalendern under 1500- till 1700-talen. En stor del av de ortodoxa kyrkorna höll fast vid den julianska kalendern (så kallade gammalkalendarister), och för kyrkoenhetens skull beslöts att alla ortodoxa kyrkor skulle fira påsken efter juliansk kalender, även om några i övrigt följer den gregorianska kalendern. Resultatet är att påsken i ortodoxa kyrkor vanligen infaller på annat datum än i övriga kyrkor."

sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5sk

Svar på tråden Varför flyttas påsk?