• cariand

Spiral - koppar eller hormon

Hej,
    Fick precis mitt andra barn och funderar nu på att sätta in en spiral. Någon som har erfarenhet? Vad är skillnaden mellan koppar och hormon, vad rekommenderar ni? Vad är nackdelen med spiral? Alla kommentarer, tips och förklaringar är välkomna!

• Svar på tråden Spiral - koppar eller hormon
  • pajas01

har haft hormon sprial ett tag.. och ah de va riktigt bra tycker jag då.. visst de blev en lite hormonrubb innan kroppen vande sig men så e de ialla fall för mig med alla hormon preventivmedel.. men sen så hade jag ingen mens..

• pajas01

Kopparspiral förhindrar graviditet genom att koppar utsöndras i livmodern och försämrar miljön för äggcell och spermier. Av 100 kvinnor med kopparspiral blir mindre än 1 gravid under ett år. Kopparspiralen kan tas ut när som helst men måste bytas efter 5-8 år. Mängden koppar som frigörs är liten och påverkar inte kroppen utanför livmodern. Kopparspiral är ett bra alternativ för kvinnor som är känsliga för hormonell påverkan eller som inte vill ta hormoner av någon annan anledning.
    En negativ effekt av kopparspiralen är att den kan ge längre mensperioder och större blödningar. Mot detta finns dock receptfria tabletter på apoteket. Kopparspiral ökar risken att bli smittad av en könssjukdom och ska alltid kombineras med kondom när det är befogat.

• jennyfannyemil

Har man problem med riklig mens är hormonspiralen bäst.
    Men har man normal mens så kan man prova kopparspiral först, de brukar ju vara gratis.

Det kostar ju ca 1000kr att sätta in en hormonspiral och en hel del får problem med småblödningar, andra blir helt blödningsfria.
    En kompis har aldrig mens medans den andra små blöder hela tiden, jättejobbigt (båda har hormon)
    JAg har haf kopparspiral och trivdes bra med det.

• cariand

uteblir mensen med hormonsspiral? låter ju skönt! hur lång tid tog det för dig innan kroppen vande sig? tack för ditt snabba svar!!

• pajas01

Hormonspiral
    Hormonspiralen utsöndrar låga doser gestagen (samma hormon som i minipiller, p-stav och p-spruta). Spiralen påverkar livmodern och livmoderhalsens sekret så att ingen befruktning kan ske. Av 100 kvinnor med hormonspiral blir mindre än 1 gravid under ett år.
    Som längst kan samma hormonspiral fungera i 5 år. Metoden ger sällan biverkningar, eftersom hormonet som utsöndras bara påverkar livmodern och inte den övriga kroppen. Hormonspiralen kan också vara en bra preventivmetod för kvinnor som har riklig mens, eftersom blödningarna blir glesare eller upphör helt.
    Liksom kopparspiral underlättar hormonspiral överföringen av könssjukdomar och passar därför bäst för kvinnor som lever i fasta relationer.

• Kristin24

rådgör med din bm, jag fick inte ha koppar då jag redan har riklig mens annars.

hade hormon i ett år sen ville vi ha bebbe igen

nu äter jag minipiller o humöret är hemskt. men hellre de än ett till barn just nu.

Go och glad Kexchoklad
  • Hoppetossan 79

Jag har blött sen jag satte in den i september. Första tre månaderna blödde jag dagligen (trots att jag helammade) och sista månaden har det varit att jag småblött vissa dagar.
    Har inte hört att man kan småblöda hela tiden... Lät ju inte så upplyftande...

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • pajas01

nää de tog itne så långtid.. tror de tog två veckor som jag hade oregelbunden mens.. sen så va de mindre för varje månad och sen ingen alls.. den kostar 900tror jag.. men måste du ta ut den pga av biverkningar inom ett år efter de du satte in den så får du tillbaka summan

• nilla 1972

koppar spiral.så slipper du andra hormoner osv. man kan må dåligt av det.men jag är extremt känslig för sånt,jag kände av mini piller och hormonspiral var för stor fast jag fått 2 brn!
    kopparspiral är det enda som funkat för mig

• pajas01

moa.. satte du in hormon eller koppar?

Svar på tråden Spiral - koppar eller hormon