• Anonym

Kliande utslag i underlivet!?

Hej alla goa på fl, jag har en fråga angående utslag.
    Jag är höggravid och ska föda inom en månad.
    För ca 2 veckor sedan upptäckte jag att jag hade små kliande utslag i mina ljumskar.
    De är röda och ser ut ungefär som plitor, jag smörjer in dem med idominsalva varje natt och efter varje dusch. Det lindrar klådan lite.
    Min gissning är att det är värmeutslag som uppstått pga magen. Att jag inte längre kan sova med benen isär som jag brukar utan måste sova på sidan med benen ihop. Låter detta vettigt? Eller tror ni att dessa utslag beror på något annat?
    Hade ni något liknande som gravid???

• Svar på tråden Kliande utslag i underlivet!?
  • Linsenstinsen

Om du rakar dig och så kan det ju bli så. Då har jag fått lite sånna. Men det kan säkert vara typ värme utslag!

• Anonym
    Linsenstinsen skrev 2008-01-11 00:49:12 följande:
    Om du rakar dig och så kan det ju bli så. Då har jag fått lite sånna. Men det kan säkert vara typ värme utslag!
    Ja, sådana rakningsutslag vet jag vad det är.
    Men har inte rakat mig sen jag blev gravid, för komplicerat.
    Så det kan inte vara det.
  • strålöga

I ljumsken blir det oftast varmt då man är höggravid bla.  Har haft både värmeutslag samt svamp i ljumsken. Svampen trivs där det är varmt och fuktigt, speciellt i ljumsken. Har behandlat med pevaryl. Rådgör med bm innan behandling, så hon kan få se utslagen och avgöra om det är svamp eller inte.

• strålöga

När jag låg på sidan hade jag ett avsvalkande örngott under magen, dvs ljumske till ljumske. Det är bättre än hud mot hud.

• Anonym

Det är säkert svamp. Köp pevaryl på apoteket receptfritt och smörj in, är det svamp så hjälper det, är det inte det så är det inte skadligt att prova.

Anonym skrev 2008-01-11 00:47:33 följande:
    Hej alla goa på fl, jag har en fråga angående utslag.Jag är höggravid och ska föda inom en månad.För ca 2 veckor sedan upptäckte jag att jag hade små kliande utslag i mina ljumskar.De är röda och ser ut ungefär som plitor, jag smörjer in dem med idominsalva varje natt och efter varje dusch. Det lindrar klådan lite.Min gissning är att det är värmeutslag som uppstått pga magen. Att jag inte längre kan sova med benen isär som jag brukar utan måste sova på sidan med benen ihop. Låter detta vettigt? Eller tror ni att dessa utslag beror på något annat?Hade ni något liknande som gravid???
  • Anonym

Tack för era svar!
    Köpte hydrokortison på apoteket igår och ska försöka behandla med det ett tag.
    Har haft underlivssvamp förut, men aldrig i ljumskarna utan i slidan. Så det har kliat där och på blygdläpparna. Kan verkligen svamp se ut som röda "plitor" och sitta i ljumskarna?
    Kan ju testa med pevaryl om det inte blir bättre med hydrokortisonen.

Svar på tråden Kliande utslag i underlivet!?