• Some Say Love

Är det så J- - - -A svårt att sätta reflexer på barnen???

Jag börjar bli så förbannad på Er föräldrar, som är så in i förbannat lata och ansvarslöst nonchalanta mot Era barn..

-Ni släpper dem morgon som kväll, utan reflexer, utan lyse på cykeln, inget trafikvett......

HUR TÄNKER NI??? Skrikandes

Ska det behöva hända en olycka för att ni ska öppna ögonen för verkligheten?

Det är inte alltid man ser ett barn som kommer i 190 på sin lilla cykel, rakt ut på vägen för att dom kommit lite sent iväg till skolan..

Ett barn tänker inte alltid  -Nu måste jag ta det försiktigt vid vägen därborta (där det aldrig är någon som kör fort).

Skitsamma..

Det jag vill ha fram med detta inlägg är:

FÖR FAN TA ER I KRAGEN OCH SÄTT REFLEXER PÅ BARNEN OCH DERAS CYKLAR, FÖLJ MED DEM UT I TRAFIKEN OCH LÄR DEM HUR FARLIGT DET KAN VARA!

BARN ÄR INTE MOGNA FÖRRÄN VID 12 ÅRS ÅLDER, TIDIGAST, ATT SJÄLVA VISTAS I TRAFIKEN!

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-15 08:44
    Naturligtvis gäller säkerhet även vuxna människor! Lika skrämmande att inte de kan förse sej med reflex..
  • Svar på tråden Är det så J- - - -A svårt att sätta reflexer på barnen???
  • Iorlover

Detta skriver jag under på! Bra!

• Cavatine

Som gammal (eller iallafall f.d.) skolpolis kan jag inte annat än att hålla med! *applåderar TS*

• vildochvacker

men herregud männsika lungna ner dig, du e juh hysterisk . . . . .. .

• Some Say Love
    vildochvacker skrev 2008-01-11 10:53:29 följande:
    men herregud männsika lungna ner dig, du e juh hysterisk . . . . .. .
    Jag är inte ett dugg hysterisk, men jävligt förbannad på er som inte kan lätta på plånboken och orka köpa en reflex eller 2 och sätta i era barns jackor!

JAG vill inte köra ihjäl ett  barn pga andras lathet!
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Linnea Eriksson

Jag håller med dig helt och hållet TS!

Vi har precis flyttat till Östervåla och på mornarna och eftermiddagarna är det massa barn som står och väntar på bussen utan reflexer och som går eller cyklar till skolan utan reflexer eller trafikvett.

I vissa skolor samlar företagen i området ihop lite pengar och köper reflexvästar åt hela skolklasser. Så borde det vara överallt, eller att kommunerna avsätter pengar för västar, det handlar ju om en väldigt billig "livförsäkring"!

• sallybuse

Ja jag kan hålla med dig.Men jag har en pojke på 14 år.Han vill inte ha reflexer alls på sig.Vad gör man då?Han tycker bara de ser fjantigt ut.Vi har en väst som är bra.Och han har tagit den på sig någon gång.Men när han lämnar huset så tar han den av sig och lägger den i rabatten.  Ja och vad gör man då.Föröker säga till han att de är viktigt att synas.Men de är ju som att prata med en vägg.Ska vi försöka att inte låta han gå ut.

• Polgara

Kan delvis hålla med, men som sagt större barn då? dvs tonåringar? Och föräldrar ska ha det på sig också,så det så.

• sarahl

Håller helt med om detta, reflexer är ett måste. Vi bor på landet och har bara några fjuttiga gatlysen på vår väg. Min 6 åring åker skolbuss varje morgon och kväll. Han har ALLTID 2 reflexer som hänger i overallen och reflexväst samt att det är supermånga reflexer på hans overall. Har koillat med busschaufören och han säger att han syns bra.

Men detta gäller inte bara barn, har sett många vuxna som är ute och promenerar utan eller med någon liten reflex. De syns ju knappt föränns man kört på dem.

• SVejsan

Jag tycker att i de flesta fall så finns det reflexer på barn de är ju ofta insydda i kläder/skor och väskor. Samt att en laglig cykel skall ha reflexer...
    Har de inte så skall man självklart sättas på några!

Det jag retar mig mer är de vuxna människorna som tror att de so mörkklädda syns... Här saknas de i betydligt fler fall reflexer. Och inte har klädtillverkarna tagit sitt ansvar heller. Varför göra en kappa eller jacka utan?

Hur många i forumet har reflexer på sig efter mörkrets inbrott?

(och sally buse ... kanske sy på en reflex så att det ser ut som om den ingår i plagget?)

• Linnea Eriksson

Tycker det borde vara en självklarhet att både barn och vuxna har reflexer på sig, helst väst då de syns mycket bättre.

Jag har tyvärr ingen tonåring än, men jag minns hur det var för mig... Min kära mor tvingade mig att ha reflexband runt armen och benet, hotade med att sy fast reflexer på alla mina kläder och gå med mig till skolan. Men jag var inte så rebellisk som tonåring... Gjorde för det mesta som jag blev tillsagd.

Svar på tråden Är det så J- - - -A svårt att sätta reflexer på barnen???