• Fru Klasson

Vad bjuda på till 30års fest?

Snart fyller jag 30 & har börjat fundera på vad man ska bjuda på? Har tänkt på smörgåstårta men de känns nästan så vanligt. Skulle vilja överraska & bjuda på nått annat, men vad Har så otroligt dålig fantasi när de gäller sånt! Vill helst att de ska vara ganska enkelt att laga. Nån som har nått tips?

♥Mamma till Ellen, Lova & Indra & Liam♥
  • Svar på tråden Vad bjuda på till 30års fest?
  • Majras

Jag bjöd på helstekt fläskfilé, bakpotatis med cheddarost och bacon och sås... Kladdkaka med vispgrädde till efterrätt

• ia25

Sambon bjöd på tacos på sin 30årsfest. Andra kompisar har bjudit på kycklinggryta och ris, kallskuret och potatissallad, grillad kyckling och risotto.
    När vi hade invigningsfest på vår nya altan så bjöd vi på chili con carne och ris. Annurlunda men uppskattat.

• cruZZe

Själv har jag ofta kört på korvsallad (recept skrives om så önskas) med baguetter och lite gott vin/öl till. Brukar uppskattas av mina vänner iaf.

Är lättlagat, gott och mättande, men reeeedigt kaloririkt

• Challe N

Jag hade 30 års fest nu i december. Är det en stor fest du ska ha? Vi var 14 pers.

Jag bjöd på fördrink med lite tilltugg, Det var olivbollar, chasewnötter i en kryddbladning, "tunnbrödssnittar", och sånna där små knäckebröd vad de nu heter med färskost.

Sen var det potatisgratäng med kycklingfile som man första stekte och sen marinerade i bl.a honung som jag hade skivat. Sallad till.

Efterätten var vitchokladmousse med hallonsås och några frusna hallon.

Uppskattat och gott.

• Linda1976

tapas förstås!

Eller snittar av det matigare slaget.

Sallad man får montera ihop själv, med hembakat bröd+vispat smör och goda dressingar (passar eg mer på sommaren kanske)

bakade potatisar med olika röror!

Smörgåstårta och tacos tycker jag känns alldeles för basic och tråkigt.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fru Klasson

Åhh vad många tips, & god tips oxå ! Tror vi kanske blir runt 20-30 personer allt som allt!

cruZZe skrev 2008-01-11 08:57:08 följande:
    Själv har jag ofta kört på korvsallad (recept skrives om så önskas) med baguetter och lite gott vin/öl till. Brukar uppskattas av mina vänner iaf.Är lättlagat, gott och mättande, men reeeedigt kaloririkt
    Tar gärna receptet
  • cruZZe

Detta är som sagt lättlagat och bra till stora sällskap. Salladen blir godast om man gör den dagen innan och den får stå och dra sig över natten i kylen.

För 6-7 pers (hungriga personer ).

1st falukorvsring
    1st stor gul lök
    1glas/burk smörgåsgurka ca:400g(använd lite mindre än hela glaset)
    1glas majonäs 400g(lättmajo går bra men är syrligare)
    6st ägg
    Liten skvätt vispgrädde

Skiva falukorven i tunna stavar (0,5cm ungefär)
    Finhacka löken
    Finhacka smörgåsgurkan
    Koka äggen och tärna upp i lagoma bitar.

Sedan blandas allting i stor skål och sist häller man på grädde för rätt konsistens (max 1dl). Smakas av med salt och peppar.

Låt stå över natten och smaka av på morgonen om någon ingrediens behöver mer av sig i.

Svårt att förklara hur det ska smaka, men det ska vara lite salt korvsmak blandat med en syrlig smak. Konsistensen ska vara ungefär som västkustsallad/räksallad osv.

Väldigt gott med baguette/painriche och ett glas lttdrucket riesling till.

Ingen supergourme ala kalvmedaljong, men som sagt gott och lätt till stora sällskap.

• Fru Klasson
    cruZZe : Åhh de lät super gott, verkligen nått jag ska fundera starkt på
  • Linda365

Jag hakar på här. Jag fyller själv 30 snart och ska ha lite öppet hus här hemma så jag vill bjuda på något som inte behöver vara varmt så folk kan komma och gå lite som.

Svar på tråden Vad bjuda på till 30års fest?