• Anonym (orolig)

Magkatarr med diarre!

Har nu en otroligt stressig och intensiv period  i mitt liv som jag inte kan ändra tempot på. Har känslig mage och så fort att jag har mycket omkring mig eller inte sköter min kost så får jag diarre. Det suger och svider i magen, får kramper och mår illa. Får springa hela tiden då och har diarre och gaser. Nu har jag ändrat min kost till mer fiberrik då jag försöker gå ner i vikt och då har det blivit ännu värre?
    Jag dricker proviva ett glas varje kväll, äter grovt bröd, banan och inte så stark mat och ändå blir det så. Hur ska jag göra för att bli bättre?

• Svar på tråden Magkatarr med diarre!
  • Anonym (orolig)

ingen...

• Anonym (me too)

Undrar jag med... Jag tror att jag har IBS (irriterad tarm) och då ska man ju stressa mindre och så. Men vad fasen ska man äta och inte äta för att man ska må bättre?

• middiz

Sluta med det grova brödet, magen får jobba mycke mer för att smälta det.
    Jag har haft både magkatarr och magsår och det e mycke bättre nu sen jag gick över till vetebröd igen.
    Jag har även ätit omeprazol mot det, kanonmedicin det där
    Men min mage klarar fortfarande inte av grovt bröd och kolsyra

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Skizzoklara

losec finns receptfritt numer, kanske vore ngt att prova.

annars funkar det för mig att undvika fet man (plus all snabbmat) inte äta för grovt om tarmen/magen är känslig kan den inte bearbeta det utan det går bara rakt igenom. banan och proviva känns bra i min mage när jag har det stressigt. vitt bröd, ris, ingen tomat (tomatkross och sånt heller), ingen paprika, inte heller stark mat i övrigt. om du tål mjölk sägs det hjälpa. t.ex en msk grädde för att smörja magen.

sen så knaprar jag mkt sånna där tuggtabletter, gaviscon och allt vad de heter...

en sköterska sa åt mig en gång om man får mkt ont i övre magen och sura uppstötningar, att prova att sova men många kuddar, nästan halvsittande.så inte magsyran åker upp ur magmunnen.

i värsta fall om det är jobbigt att fungera i vardagen kan du ta Dimor, läkemedel som stopper diareén och uppblåstheten, det är ingen lösning men det funkar tillfälligt, fast det blir svårt att gå på toa sen. blir tvärstopp, iallafall på mig.

• Anonym (orolig)

Det är synd att jag inte kan äta grov mat tex grovt bröd då det mättar och är bra eftersom jag vill gå ner lite i vikt och äta nyttigare och då är ju inte vitt bröd bra precis. Grönsaker är det bra att äta för magen tex sallad, gurka,morötter osv?
    Känns som det är väldigt svårt att hitta på en mat som funkar...

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2008-01-12 12:07:38 följande:
    Det är synd att jag inte kan äta grov mat tex grovt bröd då det mättar och är bra eftersom jag vill gå ner lite i vikt och äta nyttigare och då är ju inte vitt bröd bra precis. Grönsaker är det bra att äta för magen tex sallad, gurka,morötter osv?Känns som det är väldigt svårt att hitta på en mat som funkar...
    Vart i magen får du ont när d får såhär?
  • Anonym (orolig)

Nu har jag så att det svider i mitten av magen men när jag har diarre så är det så att det kör i hela magen känns det som och det känns som om jag hela tiden måste göra nr2..

• Skizzoklara

åh, jag kom just på ngt jag åt mkt av när jag mådde som sämst, var min mamma som lagade faktiskt. grovt rivna morötter, som hon tog i en traktör-panna med lite vatten och lite smör (bara för smaken) och salt och sen hettade hon upp det, så det blev lätt förvällt. inte helt mjuktkokt alltså, det funkade väldigt bra i magen.
    tror råa grönsaker överlag kan vara lite hårdsmält, då är det nog bättre att förvälla dom lite men inte för mkt så allt nyttigt försvinner ut i vattnet.

• middiz
    Anonym (orolig) skrev 2008-01-12 13:57:45 följande:
    Nu har jag så att det svider i mitten av magen men när jag har diarre så är det så att det kör i hela magen känns det som och det känns som om jag hela tiden måste göra nr2..
    exakt så hade jag det, prova med link det kan du ta när du e gravid. på mej lindrade det iaf!
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • line02
    Anonym (me too) skrev 2008-01-11 17:58:40 följande:
    Undrar jag med... Jag tror att jag har IBS (irriterad tarm) och då ska man ju stressa mindre och så. Men vad fasen ska man äta och inte äta för att man ska må bättre?
    Jag måste bara be dig att börja dricka aloevera från Forever. Sök upp en återförsäljare nära dig och börja drick. Har själv IBS och har varit dålig sen jag var bebis, inte haft ett socialt liv alls. Nu är jag 20 och började dricka denna aloe vera för ett år sedan. Aldrig mått såhär bra, visst får bakslag ibland men herregud börja med de!
  • jesstro

Svarar på ett inlägg från 2008. Men känner igen samtliga symtom. Vill ha diarré kopplat till magkatarr. Mår skit periodvis vill veta vad jag ska göra.

• Rymdis12
    jesstro skrev 2015-04-07 20:21:34 följande:

Svarar på ett inlägg från 2008. Men känner igen samtliga symtom. Vill ha diarré kopplat till magkatarr. Mår skit periodvis vill veta vad jag ska göra.

Hej. Såg ditt inlägg. Jag hade dålig mage för en vecka sedan. Diarré och lite ont i magen. Det gick gick över men nu är det tillbaka. Inte ont än. Men återigen diarré. Har magkatarr sen hundra år men inte så här. Vad göra? Vad gör du?
    Mvh Åsa
Svar på tråden Magkatarr med diarre!