• Pilla80

Recept på smörgåstårta

Dotter fyller år nästa fredag och jag behöver recept på smörgåstårtor, uppskattar all hjälp

• Svar på tråden Recept på smörgåstårta
  • MajaLinnéa

Smörgåstårta med räkor
    9 Bitar

27 sl Formbröd
    1 cn Lätt tonfisk i vatten
    250 g Havsmixpinnar med krabbsmak
    8 lg Ägg; hårdkokta
    1 Purjolök; det vita
    2 tb Hackad persilja
    2 tb Hackad dill
    200 g Mjuk räkost
    1 dl Matlagningsyoghurt l dl Lättmajonäs
    1 ml Cayennepeppar
    3 ts Citronpeppar
    3 ml Salt
    750 g Räkor med skal - Garnering -------------- Citron, rädisor, gurka Salladsblad och dill (ev några skivor rökt lax)

Koka äggen i 9 min och låt dem kallna. Skär alla ägg i äggskärare och ta 2 hela plus topp och botten från resten av äggen. Spara de fina skivorna, med plastfilm över, till garnering. Häll av det mesta vattnet från tonfisk Tina och hacka krabbpinnarna. Blanda med äggen, finhackad purjolök, persilja, dill, räkost, youghurt, majonäs, pepparsorter och salt. Kör helst allt i matberedare/mixer eller mosa med gaffel. Smaka av noga med kryddor. Kantskär brödet (som gärna kan vara av det lite sportigare slaget, mörkare med lite fullkorn i, så du får raka kanter. Lägg 9 bröd till en fyrkant på stort fat eller bricka. Bred på 1/3 fyllning. Nytt lager bröd och 1/3 fyllning. Sista lagret bröd och resten fyllning, som du kanske får blanda upp med lite mer majonäs för att kunna täcka runt kanterna. Stick ner några tandpetare och slå in i plastfolie. Gärna över natten. Tina resten av räkorna. Lägg äggskivor och räkor på diagonalen och strössla lite dill över. Skär rädisor och gurka i skivor och garnera kanten. Lägg gärna salladsblad med resten gurka och rädisor runt om eller i en skål bredvid. Skär bort allt skal från citronen och skär tunna skivor som du delar i bitar. Lägg dem här och där på tårtan som blir extra fin om du virar några tunna skivor rökt lax som rosor på toppen. Täck åter med folie och ställ kallt några timmar. Servera med cider eller vitt vin.

JÄTTEGOD.

• Linda365

Jag ska göra en idag,jag kommer att göra den på Hönökaka,köper ett 6 pack och så sätter man ihop dom 2 och 2 så den blir rund.

Fyllning:

*Creme fraiche

*Majonäs

*Skagenost

*Hackade räkor

*Hackade crabsticks

*Hackad röd lök

*Röd rom

*Dill

*Salt&peppar

Sen dekorerar jag med Isbergssallad,räkor,citron och ägg.
    Den är jätte god.

Svar på tråden Recept på smörgåstårta