• Erik

Mässlingsutslag av MPR-spruta?

Min son fick MPRV-sprutan den 2 januari (tisdag). Exakt en vecka efter (alltså i tisdags) fick han 39-40 graders feber. Ännu i morse (fredag) hade han 39 grader. Dessutom fick han i går kväll röda, stora utslag över armarna. Dom är röda, flammiga och stora. BVC gissade att det är mässlingsutslag efter sprutan men tänkte höra om något annat barn reagerat på samma sätt och hur länge det tog innan dom var feber och utslagsfria. Storebror fick bara feber ett par dagar när han fick sprutan.

Erik -04, Elias -07
  • Svar på tråden Mässlingsutslag av MPR-spruta?
  • chillie

Min minsting fick också utslag av sprutan efter ca 1 v. De såg ut ungefär som du beskriver dem. Feber hade hon i samband med detta, men bara i ett par dagar.

• Erik

Skönt att höra att det är andra också som fått samma utslag. Nån fler ännu?

Erik -04, Elias -07
  • jojo

Min dotter fick oxå fullt med utslag och hög feber. Tog nästan en vecka innan hon blev frisk. Pratade med BVC och de tröstade mig med att hade min dotter inte blivit vaccinerad så hade hon blivit väldigt dålig om hon hade fått mässlingen.

• Erik

Jag börjar tro att det är nässelutslag som sonen fått... Mässlingsutslag skall ju vara som röda prickar men dessa är röda fläckar men vita inuti... Dom var som starkast i morse men under dagen försvann dom men nu i kväll dyker det upp nya fläckar. Dom finns på armar, ben och kinden. Han har lite atopisk hud så jag antar att han kan reagera med nässelutslag nu när han har haft så hög feber i flera dagar och är allmänt krasslig p.g.a vaccinet. Måste vänta och se.....

Erik -04, Elias -07
  • Mizzz
    Erik skrev 2008-01-11 21:08:18 följande:
    Jag börjar tro att det är nässelutslag som sonen fått... Mässlingsutslag skall ju vara som röda prickar men dessa är röda fläckar men vita inuti... Dom var som starkast i morse men under dagen försvann dom men nu i kväll dyker det upp nya fläckar. Dom finns på armar, ben och kinden. Han har lite atopisk hud så jag antar att han kan reagera med nässelutslag nu när han har haft så hög feber i flera dagar och är allmänt krasslig p.g.a vaccinet. Måste vänta och se.....
    Mm låter mer son nesselutslag. Se till att han inte kliar på det, det brukar bli värre då.
  • Erik

Nej, mässlingsutslag är det inte! Han kliar sig inte men han är jätteirriterad och kinkig så jag antar att dom kliar men att han inte vet var han skall klia sig?!  Han är ju bara 10 månader gammal så.... Jag skall ringa vaccinationskliniken i morgon om utslagen och febern inte gett med sig...

Erik -04, Elias -07
  • Mizzz
    Erik skrev 2008-01-11 21:18:24 följande:
    Nej, mässlingsutslag är det inte! Han kliar sig inte men han är jätteirriterad och kinkig så jag antar att dom kliar men att han inte vet var han skall klia sig?!  Han är ju bara 10 månader gammal så.... Jag skall ringa vaccinationskliniken i morgon om utslagen och febern inte gett med sig...
    Ring sjukvårdsupplysningen. dom kanske har tips på hur man kan lindra det.

Hmm men har han verkligen fått mpr-sprutan vid 10 mån? Den brukar ju inte ges förren vid 18 månader.
  • Erik

Lillisen: Han är med i en undersökning med ca 1000 finländska barn där dom undersöker hur bra det nya MPR+V vaccinet fungerar (V står för vattkoppor). Det vaccinet skall ges vid 9, 10 eller 12 månads ålder och andra dosen får dom 3 månader efter. Elias fick sin första dos vid 10 månader. Den andra får han om 3 månader.

Det var helt klart nässelutslag han hade. I går kväll var han full med utslag över armar och ben och i ansiktet och dom kliade hysteriskt. Som tur var hade jag Aerius hemma och fick order om att ge honom det och det hjälpte. Vad som utlöste utslagen vet jag inte men dom trodde att det berodde på värkmedicinen jag gett honom....

Erik -04, Elias -07
  • Mizzz
    Erik skrev 2008-01-12 09:00:06 följande:
    Lillisen: Han är med i en undersökning med ca 1000 finländska barn där dom undersöker hur bra det nya MPR+V vaccinet fungerar (V står för vattkoppor). Det vaccinet skall ges vid 9, 10 eller 12 månads ålder och andra dosen får dom 3 månader efter. Elias fick sin första dos vid 10 månader. Den andra får han om 3 månader. Det var helt klart nässelutslag han hade. I går kväll var han full med utslag över armar och ben och i ansiktet och dom kliade hysteriskt. Som tur var hade jag Aerius hemma och fick order om att ge honom det och det hjälpte. Vad som utlöste utslagen vet jag inte men dom trodde att det berodde på värkmedicinen jag gett honom....
    Ok Då förstår jag!
Svar på tråden Mässlingsutslag av MPR-spruta?