• YBN

Eden eller Arielle - varför kan man inte få ha lite ovanliga namn???

Vi vet att det ska bli en flicka och nu behöver vi hjälp med att hitta ett passande judiskt namn som även passar i England och Sverige. (Bor för tillfället i England)

Våra alternativ är antingen Eden (från Eden's lustgård) eller Arielle (Lilla sjöljungfrun men som betyder Gud's lejon). Hon blir ju född Lejon så det kunde ju vara passande men å andra sidan säger folk att det låter som tvättmedlet. Eden tycker folk bara låter konstigt!

Måste man ge ett namn som alla andra har? Kan man inte få ha ett namn som har lite karaktär??? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Eden eller Arielle - varför kan man inte få ha lite ovanliga namn???
  • sweetaly

Lilla sjojungfrun heter Ariel inte arielle...
    kanske skulle tona ned det dar med eden...kan bli retad i skolan o sa...bra med namn inspirerade fran bibeln osv. men inte till overdrift!

• Mamma Anna

Man får väl välja vilket namn man vill, men man kan ju förvänta sig att få frågor om det ifall man väljer ett väldigt udda.
    Personligen tycker jag det blir fånigt när man väljer en udda stavning (t ex alekzander) bara för att vara udda.
    För mig är namnet väldigt personligt och betyder något.
    Vi valde t ex Lea till vår dotter eftersom vi var ute efter något kort, bibliskt, internationellt gångbart och när hon kom ut såg hon ut som en Lea

• saturnina

Klart att man får ge sina barn vilka namn man vill. Men att folk sen tycker att vissa namn är konstiga, tja, det är ju också upp till var och en.

• nöff

Jag tycker att Eden är jättefint!!!
    Satsa på det!!! :O)

• Lukka

Tycker att det bara är kul när folk kommer på annorlunda namn som de vill ge sina barn. Eden känns väldigt ovanligt i mina öron, men varför inte?? Arielle tycker jag är fint och att det betyder Guds lejon är ju jätte vackert ju och särskilt eftersom hon föds i lejonets tecken. Det blir ju inte riktigt som i Lilla sjöjungfrun eftersom det namnet stavas: "Ariel". Håller inte med om att det låter som tvättmedel. I alla fall så är det inte det första som jag själv tänker på när jag ser namnet. Bry er inte så mycket om vad andra tycker. Det är ju ert barn och ni ger det namn som ert hjärta säger är rätt!!

• phil

är det viktigt vad andra tycker, så ja, då måste man välja ett namn som "alla andra har". våran lilla tjej heter Selma-Louise, trots att folk tycker att det är himla synd om henne.
    ge er dotter det namn ni tycker om och strunt i alla andra.
    och retad i skolan kan man bli för så mycket. sådär kan man absolut inte tänka...

• snart tre

Kör på det ni gillar - om andra har åsikter som går emot strunta i det. Det är inte deras barn. Tycker personligen det är roligt att se att det finns de som inte väljer de vanliga namnen bara.

Sen kan man ju så klart tänka sig för lite vad man döper sitt barn till, men nu för tiden finns det en sådan spridning av namn och individuella val att jag inte tror att det kommer att vara något folk höjer på ögonbrynet över i framtiden.

Och hon i Lilla Sjöjungfrun heter Ariel - precis som andra påpekat. Fast det kanske inte spelar någon roll! Eden är väl tufft.

• YBN

Tack för alla svar!

Bara en liten kommentar till de som påstått att den Lilla sjöljungfrun heter Ariel och inte Arielle. Det är samma namn, bara att jag valt att stava namnet med dubbel L och e som man gör på Franska för att understryka att det är en tjej. Ariel är ju egentilgen ett killnamn men som har blivit unisex på sistone. Det är precis som att säga att hon heter Ann och inte Anne!

Kan fortfarande inte bestämma mig dock...

• uniMog

YBN, mja mjo men det är ju inte samma namn på svenska... Ariel uttalas ju med långt a med betoning på första stavelsen (aaariel) medan Arielle blir med kort a och betoning på 3:e stavelsen (ariellll)

För övrigt tycker jag namnen är både ovanliga och fina.

• phil

pejgan: kan inte riktigt hålla med dig där. jag skulle uttala båda namnen precis likadant, faktiskt.

• JFL

Jag tycker att man inte behöver bestämma sig för ett namn innan barnet är fött, utan gå till förlossningen förvissa om att ni ska få en Arielle eller en Eden och så får ni se när prinsessan kommer ut vem hon är. Det kan ju vara så att hon verkligen ÄR en Eden och då är saken avgjord.
    Lycka till på förlossningen , har du långt kvar att vänta?

• Avelyn

Kul med barn som inte har namn från 100 i topplistan

Namnen var vackra Känner en liten Ariel.. men det är en kille

• Vombell

Eden har jag haft på min namnlista. Känner en liten tjej som heter det. Tycker att det är jättevackert. Vi har inte de vanligaste namnen på våra barn och folk kan inte sluta kommentera att de tycker att de är konstiga och "varför heter de så?". Är så trött på dessa kommentarer!

• SophiaM

Eden är tokvackert. Vår dotter blev till på ett ställe som heter så..

• norgesessan

jag tycker om arielle.(tycker det såg bäst ut så) ajg tänker först på sjöjungfrun...det är tvättmedlet som har lånat hennes namn, tycker jag....Eden har jag aldrig hört faktiskt....men jag vikarierar på en förskola, och då kommer man over många ovanliga namn....bara namnet får et ansikte, så blir det jättespecielt...alla barnen med ovanliga namn kunde inte haft bättre namn, till dom, när man har lärt att känna dom....

• Eolyn

Jättefina namn!!!! Arielle & Eden föll mig i smaken....

• Älskeling

Jag tycker att du ska strunta i vad alla andra tycker! Det gjorde vi! Alla har alltid så mycket åsikter om saker som egentligen inte rör dom. Och sen vänjer sig alla ändå, vad dom än säger innan.

Jag tycker att Eden var fint! Inte såå ovanligt, 147 st i Sverige som har det som förnamn.

Lycka till, hur ni än gör!

• ian

Jag gillar både Eden (det finns ju även en parfym som heter så) och Arielle (är helt såld på allt som har med sjöjungfrur att göra) Idag finns det ju så många ovanliga och konstiga namn att de väl snart blir vanligare än det som är vanligast just nu. Tuva, Luva, Snuva, Tindra och Blinka heter ju var och varannan unge nu för tiden.

• YBN

Tack igen för alla svar. Det blir nog att vi väntar till födseln för att bestämma oss helt men i alla fall känns det inte som man är ute och cyklar längre. Jag vill ju ha ett lite mer orginellt namn som även passar internationellt då vi inte bor i Sverige. Men samtidigt vill man ju inte att folk alltid ska grimasera när man säger vad hon heter.

Svar på tråden Eden eller Arielle - varför kan man inte få ha lite ovanliga namn???