• Anonym (?)

Har man äl-känningar trots p-piller??

Började äta p-piller 28/12. Då började jag på min första mensfria dag - inte på mensens första dag (varför jag gjorde så är en annan lång historia som vi inte behöver gå in på eftersom det inte är relevant). Vi väntade då med sex utan kondom i en dryg vecka för att vara säker på att pillerna fungerade - som det stod att man skulle göra.
    Nu, söndag - måndag hade jag riktiga ÄL-käningar. Flytningar, extra sexsugen och så. Och tidpunkten stämmer med då jag i vanliga fall borde ha ÄL. Blev nyfiken och kände på tappen och den var helt öppen! Nåja, tänkte inte så mycket mer på det eftersom kroppen kankse gör så trots att man äter p-piller, vad vet jag?
    Vi har haft sex som vanligt hela den här tiden och så. Nu är tappen stängd och igår fick jag en yttepytte miniblödning samt en molande värk i magen, som mensvärk.
    Tänkte invänta mensen nu, ska börja äta den hormonfria raden på kartan idag.
    Men kan det finnas nån risk att jag hade ÄL, eller får man samma "symptom/känningar" trots att man äter p-piller som ska göra att äl uteblir?

• Svar på tråden Har man äl-känningar trots p-piller??
  • Judy

Är du säker på att du ska börja äta den hormonfria raden idag? För om du började den 28/12 är det ju bara 2 veckor sedan..du borde alltså äta en vecka till.

Annars är du skyddad om ni använde kondom den första veckan du började och man kan faktiskt ha ägglossning trots att man äter p-piller, fast det är inte så vanligt. Vilka p-piller äter du?

• Anonym (?)

Nej, så dum jag är! Skrev ju fel datum!
    Började äta den 21/12, alltså innan julafton!
    Ska börja med den hormonfria idag.
    Jag äter Neovletta - tydligen samma som trionetta fast med samma hormonmängd i alla tabletter.
    Har hört att visst många blivit gravida med Trionetta och man blir ju lite fundersam.

• Judy

Haha okej!

Mensvärken du har kan ju bero på att du snart ska ha mens, när jag åt neovletta hade jag lite mensvärk och molande i magen dagarna innan mensen kom. Den lilla blödningen du haft kan vara en liten mellanblödning som man kan få i början man äter p-piller, speciellt när man nästan ätit klart hormonpillren!

Jag vet faktiskt inte om jag hade symptom för ägglossning när jag åt p-piller för jag visste inte hur det kändes innan jag började med p-piller. Det kan ju ha varit ägglossning du haft i alla fall, kanske beroende på att du började med pillren lite senare än vad man ska. Även om du haft ägglossning så borde du inte kunna ha blivit gravid eftersom p-piller skyddar på två andra sätt också! Det är bara att vänta in mensen och så tror jag faktiskt att det kommer bli annorlunda nästa månad!

• LinaoMatilda

När man äter p-piller har man ingen äl- och ska alltså inte känna av den heller. Det är så p-pillren fungerar alltså, de lurar kroppen att tro att man är gravid så man inte har äl även om man inte är graivd. Men om man missar ett piller så kan man ju få äl och en liten risk finns det ju även om man tagit alla piller som man ska.

• Anonym (?)

Jag skulle bli ytterst förvånad om jag skulle vara gravid. Speciellt med tanke på att jag inte missat ett enda piller heller... Eller kräkts/haft diarréer.
    Får invänta mensen och så se om det är annorlunda nästa månad

• Judy
    LinaoMatilda skrev 2008-01-11 13:16:03 följande:
    När man äter p-piller har man ingen äl- och ska alltså inte känna av den heller. Det är så p-pillren fungerar alltså, de lurar kroppen att tro att man är gravid så man inte har äl även om man inte är graivd. Men om man missar ett piller så kan man ju få äl och en liten risk finns det ju även om man tagit alla piller som man ska.
    Fast vissa får ägglossning ändå, trots p-piller men sen skyddar ju p-piller på andra sätt också, inte bara genom utebliven ägglossning!
  • Anonym (?)

Men pillret jag äter ska ju hämma äglossningen. dvs jag ska inte ha nån. Har förut ätit minipiller som gjorde att man hade äl som vanligt, men det här är ju inte ett sånt piller. Blev så förvånad eftersom det främsta skyddet man har från dom här pillerna (enligt bm) är just utebliven äl.

Judy skrev 2008-01-11 13:28:28 följande:
    Fast vissa får ägglossning ändå, trots p-piller men sen skyddar ju p-piller på andra sätt också, inte bara genom utebliven ägglossning!
  • Judy

ja det är ju det främsta skyddet med kombinerade p-piller, fast vissa har ägglossning ändå av nån anledning och då borde ju pillren skydda i samma grad som minipiller skulle jag kunna tänka mig!

• Judy

"Kombinerade p-piller förhindrar ägglossning hos de flesta kvinnor. När man slutar med p-piller tar det olika lång tid innan ägglossningen kommer igång. Det kan dröja upp till tre till fyra månader. Kvinnor som haft en ägglossning som har fungerat trots att de tagit p-piller, kan bli gravida redan första månaden efter att ha slutat med p-piller."

Från sjukvårdsrådgivningen.

Svar på tråden Har man äl-känningar trots p-piller??