• Helena1975

Farligt för barnet att lyfta tungt??

Hej hopp!

Är det någon som har koll på om det skulle vara farligt för barnet att mam lyfter tungt? Har lyft endel idag då vi håller på att flytta (inga möbler dock) och nu har jag lite ont i magen till och från och det trycket på neråt.... Är det skadligt för bebisen??

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Farligt för barnet att lyfta tungt??
  • caffelatte

det är inte farligt för bebisen att du lyfter tungt i sig..den ligger ju så skyddad..
    det jag har hört är att det kan sätta igång en för tidig förlossning när man anstränger sig så.. och är man inte så långt gången då så blir det ju farligt för bebisen på det sättet..
    är ingen expert inom området med det är vad jag har hört..

• Bl0mma

Jag har hört att det är moderkakan som kan brista i slutet. Sen var det nått mer, jag har själv varit mycket aktiv, men fått STRÄNGA tillsägelser. .

• caffelatte

hujeda mig.. moderkakan kan brista(!?) det låter inte allt för skönt det där:(

• Jenny28

usch...hur känns det eg...när moderkakan lossnar..massa smärtor eller?...då får man väl åka akut in..antar jag

• Bl0mma

Moderkakan brister ju inte bara av sig självt, utan det kan hända om man inte är fösiktig. DVS bär mycket å tungt osv. Har ingen aning om hur det känns när det händer, men det borde kännas. Så var försiktiga om er tjejer, det har jag blivit. KRAM

• Justess

Ärligt talat tror jag inte på att moderkakan kan brista om man lyfter tungt. Enligt min BM kan man göra så mycket man orkar. Kroppen säger ifrån om det blir för mycket. Får man tex sammandragningar eller ont ska man ta det lugnare. Moderkakan kan iofs lossna men det brukar väl bero på andra orsaker. Och är det så att det hänt vid en tidigare graviditet får man instruktioner om att ta det lugnt, eftersom man då är i riskzonen.

Huruvida en förlossninga kan starta eller inte är jag osäker på. I så fall måste väl livmodern vara redo för det iaf. Se bara på alla tjejer här på FL som gått över tiden, de städar, springer i trappor, cyklar, bär tunga saker mm utan resultat. Bebisen kommer den är redo eller, i mindre roliga fall, om det tillstött några komplikationer.

• Bl0mma

Det är sant, de är en BM på danderyds BB som sagt det.
    Men visst känner man ifall det är så att man tar i förmycket.

När vi flytta fick jag stränga restruktioner om vad jag fick göra å inte.
    Visserligen är jag väldigt envis, vilket de vet så det kanske var därför

• Justess

Bl0mma: jag misstror inte dig , däremot är jag tveksam till att din källa vet vad hon pratar om. Varför har man ALDRIG hört talas om det annars. Det är väl något alla BM:or borde varna för om den gravida verkar ta i lite mer än hon borde?

Kanske kan moderkakan brista om den på något sätt är försvagad, och det kan ju visserligen vara svårt att veta om man har försvagad moderkaka eller ej. Ser man på det så, så är det kanske en bra rekommendation att inte lyfta tungt. Men jag kan fortfarande inte tro att alla kvinnor generellt ligger i riskzonen för att moderkakan ska brista om man bär tungt. Har aldrig hört talas om det eller läst om det i någon litteratur som behandlar graviditet och barnafödande.

Vill dock tillägga att OM din källa (BM på Danderyd) har rätt är det ju förfärligt att vi gravida inte får den informationen av vår BM. Det låter ju onekligen väldigt allvarligt.

• Helena1975

Tack för era svar!!
    Ringde min mamma som känner en bm. Mamma ringde upp henne (det vart ett fasligt rundringande igår*blink*Lite pinsamt tycker jag då...) Hon
    att det inte skulle vara någon som helst fara -och precis som Tess7709 skriver så var det tydligen så att om man hade lite försvagad moderkaka så kunde den visst lossna om man tog i för kung och fosterland. Men då skulle den troligen lossnat för eller senare ändå...

• Frugan

Jag har flyttat under min graviditet (håller på med lite grejer fortfarande) och det har inneburit att lyfta tunga grejer också (inte möbler dock) och allt har gått bra hittills (är i vecka 39).

Det som jag gjorde var att om jag kände på mig att jag inte orkade eller fick ont eller sammandragningar tog jag en paus eller slutade för dagen. Man har ju faktiskt en bra orsak att låta dom andra lyfta tunga grejer för en

• Baby82

Jag lyfter min son varje dag, han väger ca 13 kg och jag är i vecka 36. Visst jag kan inte gå runt och bära på han hela tiden för då säger kroppen ifrån genom att livmodern blir stenhård. Lyssna på din kropp, den talar om vad kan och inte kan göra.

Svar på tråden Farligt för barnet att lyfta tungt??