• Trixabus

Vad är missfallsrisken när man sett hjärtat slå (v7+2)

• Svar på tråden Vad är missfallsrisken när man sett hjärtat slå (v7+2)
  • två blir 3

Missfallsrisken är lika stor om man har sett/hört hjärtat som om man inte har det.
    Skillnaden är ju bara att du har sett/hört det. Inget som gör risken mindre tyvärr.

Hoppas bara på det bästa, du är säkert orolig, precis som jag!

Hur kommer det sig att du gjorde vul/ul så tidigt? Vill också höra hjärtat...........

Lev livet NU
  • PerG

Då är risken betydligt mindre!

Om man får missfall före v.12 så är det oftast just för att något gått snett och embryot inte har fått igång saker som ex. hjärta.

Att man sett hjärtat slå på VUL är ett bättre tecken än att man passerat v.12 (utan att man gjort VUL) kan man nog säga.

• Stormar

Enligt boken "Obstetrik och gynekologi" av Weström så sjunker risken till 2% om man sett ett hjärta slå i vecka 7-12. (pga att de missfall som annars skulle skett i v8-12 (MA) upptäcks på VULet).

Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful.
  • två blir 3

ok, så ni menar att om man har sett hjärtat slå i vecka 8 så är det bara 2 % chans att få missfall?

Hjärtat är ju inte det enda som orsakar missfall, det finns ju massvis med andra faktorer.

Lev livet NU
  • Stormar
    idabonin skrev 2008-01-13 00:59:12 följande:
    ok, så ni menar att om man har sett hjärtat slå i vecka 8 så är det bara 2 % chans att få missfall? Hjärtat är ju inte det enda som orsakar missfall, det finns ju massvis med andra faktorer.

Jag är dålig på att förklara men..

Om man inte gör VUL alls så kanske man får ett MF i v.11...Fine..
    Hade man då gjort ett VUL i v. 7-8 typ, så hade man sett att fostret dött redan då, men kanske inte kommit ut förrän i v 11. Fattar du? =)
    De flesta embryon/foster dör innan v. 8, men kommer inte alltid ut på en gång.

Om man läser om MF och MA på niomånader.se så försår man iaf. Det är definitionen om när det är ett MF eller MA som avgör..typ...=)

Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful.
  • PerG

Om hjärtat kan slå, så betyder det ju att åtminstone de grundläggande funktionerna finns på plats och därför är ju naturligtvis chansen att det är ett livsdugligt foster större än om man inte sett några hjärtslag (eller inte ens gjort ett ultraljud).

Om det finns andra skador så är det troligtvis så att utvecklingen avstannar och därmed börjar aldrig (eller så slutar det) hjärtat att slå.

Egentligen ändras ju inte risken för missfall för att man sett hjärtslag (embryot bryr sig inte om statistik. ;) ), utan snarare att man blir medveten om att risken minskat...

idabonin skrev 2008-01-13 00:59:12 följande:
    ok, så ni menar att om man har sett hjärtat slå i vecka 8 så är det bara 2 % chans att få missfall?
    Hjärtat är ju inte det enda som orsakar missfall, det finns ju massvis med andra faktorer.
  • MiisPiis

Min läkare sa att risken för MF var 1-2% när jag var i v. 7 förra grav och jag fick se hjärtat slå.....

• två blir 3

ok, så blev jag gladare iaf! Hoppas TS blev det också, Det där var ju väldigt bra statistik.
    Hål tummarna för att det tickar i mig då ;)

Lev livet NU
Svar på tråden Vad är missfallsrisken när man sett hjärtat slå (v7+2)