• Emke

Utomlands med spädbarn?

Hej!

Vi har en tjej som nu bara är 11 dagar gammal men har börjat fundera på när vi tidigast kan ta henne med utomlands. Mina föräldrar ska vara på Gran Canaria under februari månad och frågan är om man skulle kunna åka dit med henne i slutet av februari, då hon är nästan två månader? SWjälvklart vill man inte utsätta henne för sjukdomsrisker osv... Dock känns det rätt så trygt då vi bor i vårt eget hus och inte bland massa folk på hotell så det blir mer som att åka till "landet" eller så. Vi är där ofta, känner till miljön, bor precis bredvid ett bra sjukhus med svensktalande personla om något skulle hända, jag talar själv spanska också.

Vill mest ha kommentarer från er som själva har erfarenhet av att resa med små barn. Hur gamla var de och hur gick det? Fördelar/nackdelar?

Tack på förhand /Emmelie

Mamma till världens finaste Agnes 071230 =)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-13 13:42:20:
    Någon med erfarenhet som vet hur det är med vaccinering? Den första vaccinationen ges ju inte förrän vid 3 månader. Har ni som åkt innan behövt ge någon vaccination tidigare eller vad rekommenderas?
  • Svar på tråden Utomlands med spädbarn?
  • FamHull

Har du pratat med BVC?

Vi åker till Thailand med våran lille i mars, han e dock 4 månader då.

Om dottern inte e född för tidigt eller har några sjukdomar så ska det nog inte va några problem att resa.

• cizzon

skulle också vilja veta!! har fundrat på att åka på resa!

• Plingelina

Vi var i Thailand när sonen var 4 månader. Det fungerade bra till en början men så blev han plötsligt väldigt sjuk (i en halsinfektion som han fått med sig från Sverige, visade det sig)och vi blev inlagda! Detta var naturligtvis superjobbigt men sjukhuset erbjöd mycket bra omvårdnad på alla sätt. Med den erfarenheten tycker jag att bra sjukvård inom rimligt avstånd är det viktigaste om man ska resa med små barn. Vi har fortsatt att resa men inte vågat oss ut t ex på avlägsna öar förrän barnen blivit lite större.
    Sjukvården verkar ju fungera toppen på den plats dit ni tänkt åka så jag skulle inte tveka! Det låter jättehärligt!

• Tigerwoman

Vår son åkte till sina släktingar i USA när han var 7 veckor. Funkade hur bra som helst!

• Emke

Kul med så många härliga svar! Tack! Kanske inte är så farligt att resa med liten iaf?!

Puffar för fler svar och kommentarer!

BF 24 december
  • Torelia

Vi har varit med våran dotter i Spanien tre gånger sedan hon föddes för ganska precis ett år sedan. När hon var 5, 7 och 10 månader.

Inga problem alls, vi hade en babybjörn med oss på flygplatsen för att ha händerna fria. Försök att amma/ge barnet flaska när planet lyfter och landar, det är bra för tryckutjämningen i öronen.
    Se också till att fixa försäkringskassans blåa kort (vet inte vad det heter, typ health insurence card) till dottern så att hon får samma ekonomiska villkor som landets egna invånare om olyckan skulle vara framme.

Lycka till!

• Emke

Ok, tack för tipset!

Puffar igen!

BF 24 december
  • trollmor 4

såklart att ni kan åka.....ha en bra semester :)

• resemamman

Vi var i Frankrike när äldsta sonen var 8 veckor. Bodde på ett ställe vi kände till, kan språket, har många vänner där. En helt underbar resa! Nu har vi två barn och har rest massor, och så här när jag ser tillbaka så var den första resan den enklaste (men oxå den jag nojjade mest inför som nybliven mamma )!

Klart ni ska åka!

• C A M

många åker med så små och ni ska ju inte åka jätte långvägar som inte rekomenderas med så små men ja tror de e lättare att åka med en sådan liten en våran vilding som kommer vara 8.5mån när vi ska resa i mars....då får man ju vakta dom hela tiden...he he
    de e en bra månad ni åker i oxå de e inte super hett där nere o de e bra för den lilla.
    kom ihåg att de kan vara kall på planet så sätt på henne bra kläder o mössa.
    det går att beställa vagga på planet om man vill ha dem nån stans att sova...
    fråga dock bvc om hon behöver vaccineras innan

• Emke

Fortsätter tacka för svaren!

Någon annan som vet hur det är med vaccination?

BF 24 december
  • Emke

Fler som rest med spädbarn under 3 månader? Hur har det gått och hur gjorde ni med vaccination?

BF 24 december
  • Hearts1

Jag vet inte om jag skulle våga resa när barnet är så litet, bara ett par månader. Jag skulle tänka på RS-viruset när man är bland så mycket folk på både plan och i det andra landet som man ska vara försiktig med innan barnet blivit 3 månader brukar de säga. Mottagligheten för infektioner och följdsjukdomar barnet skulle kunna få. Jag kanske bara är nojig, men ja, jag skulle ta reda på allt innan jag bestämde mig och kanske t o m vänta tills barnet var ett par 2, 3 månader äldre.

• Opsis

Vi åkte tre veckor till Spanien i högsäsong när dottern var fyra månader och det gick hur bra som helst. Vi bodde i familjens hus så det var ingen charter. Hon var alltid i skuggan och vi hade en fläkt i vagnen. Hon åt vid start och landning och sov sig igenom flygresorna. Vi hade en toppen semester. Förra året var vi två veckor i Turkiet då hon var 14 månader och det gick också jätte bra;=) Nu åker vi snart igen men denna gången med två eftersom vi fått tillökning. Att resa med barnen går kanon "det blir vad man gör det till".

• Redor

Fruktansvärt oansvarigt att ta med ett stackars spädbarn på solsemester.

• Dixie
    Redor skrev 2014-06-27 07:33:49 följande:
    Fruktansvärt oansvarigt att ta med ett stackars spädbarn på solsemester.
    du var tvungen att leta reda på detta gamla inlägg för att skriva ditt inlägg?? varför skulle det vara så oansvarigt? 
Svar på tråden Utomlands med spädbarn?