• MiaPiaFia

Magsjuk 2,5 åring

Hej!
    Min 2,5 åriga dotter har fått magsjukan inatt. Hon har från 3 tiden inatt tills nu kräkts 6-7 gånger. Hon kan inte behålla någon som helst vätska. Än så länge är det ju inte så farligt, men när bör man ta kontakt med sjukvården när hon inte kan behålla någon vätska? Dvs hur lång tid utan vätska klarar sig en 2,5 åring?

Något tips ni kan komma med, är det något speciellt vi ska försöka ge henne som är snällt mot magen? Vatten, mjölk, nyponsoppa, saft, bärkräm?

• Svar på tråden Magsjuk 2,5 åring
  • Birgitta2

Försök ge henne vatten teskedsvis. En tesked vatten. Vänta några minuter, och så en tesked till. På det här sättet hinner inte så mycket vatten nå magen och får henne må illa, utan slemhinnorna tar upp det vatten de behöver. Du kan testa metoden i alla fall. Ge henne inget annat just nu, utan se om hon får behålla detta först.

• Majras

När vår son var magsjuk för drygt 1 år sen, då 2 år så fick vi tipset att ge honom teskedar med vatten. När det inte kom upp så kunde vi fortsätta med nyponsoppa, gärna med glass i samt blåbärssoppa.
    Oftast går ju  magsjuka över på 1-2 dagar, men har det inte gått över på lördag kväll hade jag nog ringt och rådfrågat sjukvården iaf
    Hoppas hon kryar på sig snart

• Nettis1975

Om du märker att hon börjar bli uttorkad så ska du kontakta sjukvården. Ett alternativ är att använda medicinspruta och spruta in vatten i munnen om hon inte vill ta själv. Vätskeersättning kan man också ge.

Kokt mat är snällt mot magen som kokt potatis, kokta morötter mm.. Inga fullkornsprodukter. Filmjölk med bakteriekultur kan man ge. Majsvälling.

I övrigt ska man ha koll på allmäntillståndet.

• Lilu

Om hon inte behåller någonting så skulle ag inte ge vanligt vatten utan vätskeersätting. En tesked med nån minut i mellan. Fortsätta så men öka dosen eftersom när du märker att hon får behålla det. Om hon inte kräks något mer innan kvällen så skulle jag göra lite majsvälling (typ 1 dl) och ge. Om hon kräks då så är det bara att börja om på 0 igen med vätskeersättingen.

Varför jag ger vätskeersättning i stället för vatten är för att det innehåller bl.a lite salt som hjälper vätskan att binda sig och inte komma som en kanon upp igen ur den infekterade magsäcken Hoppas hon blir bättre.

Du ka nta tag i skinnet på henne och provnypa i hop det. Om det sjunker tillbaka på en gång så är det ingen fara. Men om du får en upphöjning så håller hon på bli uttårkad....då skulle jag ringa på en gång. Huvudsaken är ju att hon får i sig västka....så bli inte nipprig för att hon inte äter.

Hoppas hon blir bättre snart!

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Lilu

Om hon blir dåsig, hög feber, inte kissar så ring genast sjukvården....elr om du känner dig orolig såklart

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Mirris

Låt magen få vila lite i några timmar.

Sen ger ni pyttelite i taget, saft är bra att ge.. bättre än valigt vatten sägs det.

Om hon inte åkt på nån JÄTTEsjuka så kommer det gå över under dan.

Både sonen, jag, kusinbarn, kompis o kompisbarn har haft en magsjukevariant som gått över på mindre än ett dygn.
    Kräktes o diarréade ordentligt under några timmar (och dom timmarna låter man bli att dricka för det kommer ändå bara upp igen) sen ville man sova och sen var man frisk.

Krya på er och tvätta DINA händer.. om o om o om igen

• MiaPiaFia

Tack för alla svar! Ska testa o ge henne en tesked vatten som flera pratat om. Hon själv vill dricka, men det tar inte lång tid efter det att hon druckit innan det kommer upp igen.

Just nu sover hon väldigt mycket, och hon har blivit varm (har dock inte tagit febern på henne). Men ska kolla av allmäntillståndet.

Tack igen för alla snabba svar!

• MiaPiaFia
    Mirris skrev 2008-01-11 13:46:10 följande:
    Krya på er och tvätta DINA händer.. om o om o om igen
    Jag tvättar händerna frenetiskt...
Svar på tråden Magsjuk 2,5 åring