• kraxx

Hur länge måste man betala "underhåll"?

Hej,
    är det någon här som har koll på hur länge en bioförälder måste betala underhåll för sitt barn. Finns det någon åldersgräns eller beror det på om barnet går i skolan om det bor hemma fortfarande eller vad?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur länge måste man betala "underhåll"?
  • Fru Wennström

Tills barnet fyller 18 år eller 20 år om de fortfarande går på gymnasiet. Du har försörjningsskyldighet enligt detta så då borde det ju gälla samma sak med underhåll.

• Jiie

Tror min pappa betalade tills jag hade gått ut gymnasiet...

Älskade Alexander är här - 071227
  • kraxx

Tack för hjälpen, då vet jag.

Och Jie, grattis till bebisen

• isisisis

Tills barnet gått ut gymnasiet om barnet inte hoppar av och jobbar eller struntar i studierna.

• Jiie
    kraxx skrev 2008-01-11 14:29:10 följande:
    Tack för hjälpen, då vet jag.Och Jie, grattis till bebisen
    tackar
    Älskade Alexander är här - 071227
  • Anonym

Vill bara tillägga att barnet måste bo hos den ena föräldern i Sverige och man betalar längt tom barnet fyller 20 år under förutsättningen att barnet studerar på gymnasiet.

• Anonym

Verkar vara ett vanligt missförstånd att man betalar längst tills barnet fyller 20 år. Det är tills barnet fyller 21 år eller flyttar hemifrån eller slutar gymnasiet som gäller.

• Anonym (..)

Du är skyldig att betala underhåll fram till 18 års ålder eller så länge barnen går i skola (grundskola/gymnasie) dock längst tom 21 års ålder.

Flyttar barnen hemifrån under skolgång är du skyldig att betala underhåll.

• Anonym (Lilla jag)

Jag har tidigare trott det var fram t o m 21 års ålder om de fortfarande gick i gymnasiet, men så är det inte. Min styvson fyllde 20 år i november och fick sitt sista underhåll av sin mamma i juni. I papperen han fick stod det att man är berättigad till underhåll från föräldrarna till halvåret innan man fyller 20 år, inte 21 år. Men eftersom han fortfarande gick i gymansiet fick han söka studiebidrag genom CSN och får därifrån ca 2400 varje månad.

• Anonym

Anonym (Lilla jag) skrev 2008-01-14 15:44:00 följande:

Jag har tidigare trott det var fram t o m 21 års ålder om de fortfarande gick i gymnasiet, men så är det inte. Min styvson fyllde 20 år i november och fick sitt sista underhåll av sin mamma i juni. I papperen han fick stod det att man är berättigad till underhåll från föräldrarna till halvåret innan man fyller 20 år, inte 21 år. Men eftersom han fortfarande gick i gymansiet fick han söka studiebidrag genom CSN och får därifrån ca 2400 varje månad.
    Alldeles rätt!

Det står klart i tydligt i lag om underhållsstöd:

"7§ Ett barn som fyllt 18 år har rätt till förlängt underhållsstöd under den tid som barnet bedriver studier som ger rätt till förlängt barnbidrag enligt lagen (1986:378) om förlängt barnbidrag eller studiehjälp enligt 2 kap. studiestödslagen (1999:1395), dock längst till och med juni månad det år då barnet fyller 20 år."
  • Anonym

Däremot kan en förälder fortfarande få betala underhållsbidrag till och med barnet fyller 21 år!

"Föräldrarnas ekonomiska ansvar upphör som regel när barnet fyller 18 år. Går barnet då fortfarande i grundskola, gymnasieskola eller liknande, kvarstår underhållsskyldigheten så länge barnet går i skolan, men längst till dess han eller hon fyller 21 år. Bestämmelserna om underhållsskyldighet för barn finns i 7 kap. föräldrabalken." Citerat från FK:s hemsida.

Lagtexten:

FB

1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga

• Anonym

Det gäller alltså att skilja på underhållsstöd och underhållsbidrag när man diskuterar underhåll!

• helvete123

hej är det någon som vet hur  länge har underhållsstödet funnit i sverige  tack

• dewilda

Min mans 18åriga son har valt att flytta till annan ort för att gå på gymnasium där, från oss alla föräldrar och ska bo själv. Får han underhåll både från oss och från mamman? Alltså båda betalar 1273 kronor var? Resten var får han pengar ifrån? Sociala?, studiestöd?...

tacksam för svar

• Jossan1867

Hej! 

Jag hakar på tråden då jag har en relaterad fråga.

Är det någon som vet om det finns en mall hur man räknar ut hur mycket man ska betala från juli året barnet fyller 20 fram tills barnet fyller 21?

• gladatjejen86
    dewilda skrev 2015-09-20 20:39:37 följande:

Min mans 18åriga son har valt att flytta till annan ort för att gå på gymnasium där, från oss alla föräldrar och ska bo själv. Får han underhåll både från oss och från mamman? Alltså båda betalar 1273 kronor var? Resten var får han pengar ifrån? Sociala?, studiestöd?...

tacksam för svar

Hej! Jag valde att flytta och läsa gymnasiet på annan ort vilket ledde till att jag flyttade 86mil. För att få underhållet från pappa var jag tvingad och stå skriven hos mamma och då fick jag även inacorderingsbidrag från min hemkommun som man kan söka när man läser gymnasiet på annan ort.

Så jag levde på csn, underhåll och inacorderings bidraget som täckte hyran då vi var 3st som delade på en lägenhet.
  • Anonym (Klurigt)
    Jossan1867 skrev 2016-06-30 17:59:55 följande:

Hej! 

Jag hakar på tråden då jag har en relaterad fråga.

Är det någon som vet om det finns en mall hur man räknar ut hur mycket man ska betala från juli året barnet fyller 20 fram tills barnet fyller 21?

Fk hjälper inte alls till med underhåll mellan barnen fyllt 20 tills de är 21. Så du kan strunta i att betala.
  • Anonym (Klurigt)
    gladatjejen86 skrev 2016-06-30 18:38:53 följande:

Hej! Jag valde att flytta och läsa gymnasiet på annan ort vilket ledde till att jag flyttade 86mil. För att få underhållet från pappa var jag tvingad och stå skriven hos mamma och då fick jag även inacorderingsbidrag från min hemkommun som man kan söka när man läser gymnasiet på annan ort.

Så jag levde på csn, underhåll och inacorderings bidraget som täckte hyran då vi var 3st som delade på en lägenhet.

Betalade din mamma inget?
  • gladatjejen86

Inte mer än om jag behövde något extra någon gång och jag bad om det. Annars så levde jag på csn och underhållet

Svar på tråden Hur länge måste man betala "underhåll"?