• Flutterby

Vad göra med överbliven, kokt potatis som är jättemjölig?

Brukar steka överbliven potatis, men den här är så mjölig, så det är bara småsmulor! Vad kan jag ha den till? Visst finns det pajdegar och bröd med potatis i?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 15:27:29:
    Kanske ska förtydliga: detta är överbliven potatis, som redan legat i kylskåp ett dygn! Den blir nog inte god som mos, eller om man pressar den!

• Svar på tråden Vad göra med överbliven, kokt potatis som är jättemjölig?
  • Trolltoka

Finns ett tunnbröd som är gott att göra på kokt kall potatis :) Mosa potatisen och blanda i mjöl och lite salt tills det inte är kladdigt. Kavla ut till runda tunna plättar lagoma att steka i stekpanna utan smör. Kan vara ett helvete å få till dom. Men jättegott när det är klart:)

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Flutterby

Tack! Men det låter lite för avancerat just nu.

Trollmamma07 skrev 2008-01-11 15:15:58 följande:
    Finns ett tunnbröd som är gott att göra på kokt kall potatis :) Mosa potatisen och blanda i mjöl och lite salt tills det inte är kladdigt. Kavla ut till runda tunna plättar lagoma att steka i stekpanna utan smör. Kan vara ett helvete å få till dom. Men jättegott när det är klart:)
  • Flutterby

Är kanske trög nu, men inte kan man göra mos på överbliven, kall potatis? :-S
    Julias mamma skrev 2008-01-11 15:14:11 följande:

Potatismos?
  • En glad tjej

Nä, jag tror inte det blir bra att göra potatismos på gammal överbliven potatis!

• Leos och Vincents mamma

Du kan pressa potatisen o nåt gott kött till det.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 29 nu.
  • lilaki

Fräs i olja och häll omelettsmet över. Vips, tortilla!

• Flutterby

Mmmm, det var en bra idé!

lilaki skrev 2008-01-11 15:25:43 följande:
    Fräs i olja och häll omelettsmet över. Vips, tortilla!
  • helru

till tortillan när du fräser potatisen ta i lite lök innan du häller i äggsmeten . god att äta som den är lr på baguette kall god kvällsmat

• Flutterby

Mmm, låter smarrigt!

helru skrev 2008-01-12 09:31:47 följande:
    till tortillan när du fräser potatisen ta i lite lök innan du häller i äggsmeten . god att äta som den är lr på baguette kall god kvällsmat
  • astalacasta

Kokt skivad potatis är som redan är sagt gott i omelett, gärna med fler grönsaker i också, tex bladspenat i äggsmeten.

Man kan göra god pajfyllning med skivad kokt potatis och någon smulad god ost, tex mögelost eller fetaost. Lägg i pajskalet och håll äggstanning på.

Jag har också gjort ett recept där man mosade ihop kokt potatis och chevre, salt och peppar plus en sked creme fraiche för kladdighetens skull, och sedan la man geggan mellan två tortillabröd och stekte den fyllda tortillan i en stekpanna på låg värme. Vi åt det med en stor avocado/tomat/löksallad.

• Flutterby

Mmm, många goda tips! Tack! Lite svårt att skiva detta "mos", men det går nog ändå.

astalacasta skrev 2008-01-12 10:21:00 följande:
    Kokt skivad potatis är som redan är sagt gott i omelett, gärna med fler grönsaker i också, tex bladspenat i äggsmeten.Man kan göra god pajfyllning med skivad kokt potatis och någon smulad god ost, tex mögelost eller fetaost. Lägg i pajskalet och håll äggstanning på.Jag har också gjort ett recept där man mosade ihop kokt potatis och chevre, salt och peppar plus en sked creme fraiche för kladdighetens skull, och sedan la man geggan mellan två tortillabröd och stekte den fyllda tortillan i en stekpanna på låg värme. Vi åt det med en stor avocado/tomat/löksallad.
  • Emmeliozol

skiva å lägg på hårdbröd smörgås... micra pot nån sekund först så den blir lite lite ljummen... strö på lite salt å njut! :)

Min älskade My är här nu!
Svar på tråden Vad göra med överbliven, kokt potatis som är jättemjölig?