• Trollmor26

Lång och tuff första förlossning, men 2 ;a då?

Hade en lång, utdragen förlossning med 1:a barnet (36 timmar med värkarbete som började med vattenavgång), nu väntar jag älskade lilla 2:an och ser verkligen så fram emot att få barn igen, men hua vad jag lider för den kommande förlossningen. Är rädd att det sk behöva ta så lång tig igen, men framförallt att jag ska behöva krysta 1 timme igen, det var värst av allt, jag trodde jag skulle dö och spricka mitt i tu =(
    Vet ju att det brukar gå fortare andra gången, men det är ju ingen garanti. Det kan går FÖR fort så man inte hinner med smärtlindring, det vore ju oxå hemskt!!!!!!!!
    Snälla, berätta era erfarenheter!!

• Svar på tråden Lång och tuff första förlossning, men 2 ;a då?
  • roxxbury

Hade en tråkig första förlossning under vilken jag hann pröva alla sorters bedövning dom har typ. I journalen står det att krystvärkarna höll på i 2,5 timmar innan dom tog ut henne med sugklocka, var ganska borta då och hade tappat tidsuppfattning o tur var väl det... Till nästa förlossning gick det så fort så jag hann inte få EDA och hade krystvärkar i 10 minuter står det och i efterhand var det ju underbart!!! Eftersom jag blev igångsatt första gången och gick ganska länge på förlossningen m hemska igpngsättnings värkar så var andra gången ingenting! visst gör det ont just då men sen är ju allt glömt o då är det skönt att ha sluppit en massa bedövningar! Helt klart värt den korta tiden av smärta om det går så fort så man inte hinner få bedövning!

• Nettilou

Hade en jättejobbig första förlossning som avslutades med klipp och sugklocka... Puh.

Nr två var nåt helt annat! Kände nästan direkt efteråt att det här kan jag göra igen!

• charlie och novas mamma

min första förlossning va svin lång å jobbig å ja va så himla rädd hela tiden!
    Hade värkar i 43 timmar å va inne på förlossningen i 29 timmar. tillsut kom han me planerat akut snitt. fick gå hos kurator efteråt för ja tyckte de va så jobbit efteråt.

va då skit rädd för förlossning nr 2 men fick gå på aurora samtal en gång vilket hjälpte super mkt! ja va lite små rädd så klart men när värkarna väl starta va all rädsla så gått som bort blåst!
    Va inne på förlossningen i 9 timmar å allt gick jätte bra å hon föddes vaginalt.
    Hade inte kunna gått bättre

om de skulle gå så här bra jämt skulle ja kunna föda många till barn
    Inget ja sa efter första förlossningen kan ja säga! då mådde ja illa å tänkte stackars dej när ja såg en gravid.

Välkommen till världen Nova! 28/11-07
  • Melwin och Freyas Mama

Jag puffar lite här...

• Charlie74

Nr 1 var väldigt jobbig- tog 39h-var på förlossn 14h. Hade någon dum idé att jag inte ville ha smärtlindring. Bara grät hemma till slut för jag kände att jag inte orkade mer.Krystade 45 min. Efter förlossningen som räknades som normal svimmade jag på toaletten och klarade inte av att duscha förrän dagen efter. Hemskt. Orkade knappt glädja mig som jag skulle för jag var så slut. Såg ut som två blå falukorvar i underlivet. Tog ett tag innan jag kunde knipa av kissestrålen. Mardröm.Hade jag tagit emot epidural i rätt tid så hade jag fått vila lite från värkarna och haft bättre kraft.Hela förlossningen hade gått snabbare och bättre.
    Nr 2 tog från första värk till sista 2,5h. Var inne på förlossn i 18 minuter.Från vattnet gick tills Eric var ute tog 2 min och jag hade två krystvärkar totalt. BM höll ändån emot för att det inte skulle gå för fort och jag skulle spricka för mycket. Hann inte med smärtlindring för att det gick för fort. Var ju vidöppen när jag kom in. Fick panik då för jag var så inställd på smärtlindring. Fanns inte i mina vildaste föreställningar att det kunde gå så fort den gången jämfört med första.Sprack. Kunde kissa, knipa,duscha efteråt och slapp de blå falukorvarna denna gången. Var pigg och kunde glädja mig och filmade Eric från sängen när han fotades till webbisarna. Allt annorlunda.

Konklusion: Starkare smärta vid snabb förlossning och piggare efteråt.Jag hann inte med psykiskt. Lång förlossning är man så slut efteråt att jag inte orkade någonting-var så borta.
    Hade jag kunnat välja nu till tredje gången så föredrar jag en snabb förlossning trots starkare smärtor pga att jag var så pigg efteråt.

• linhen

Nu hade jag ingen superlång första förlossning men dock riktigt tuff. Blev igångsatt helt omogen och det var minsann ingen rolig historia. Krystade 35 minuter - men själva krystandet tyckte jag var helt okej.

Var fundersam över hur min andra förlossning skulle bli såklart men det gick inte att jämföra. Milda fina sammandragningar med 6-7 minuter emellan (blev aldrig tätare) - fattade inte ens att det var på gång. In för koll då det kom lite blod. Döm om min förvåning när det visade sig att jag var öppen 9 cm. Första känningen kom 01.30, 06.15 var jag öppen 9 och 07.19 är hon född. Krystade åter 35 minuter och det var det enda som gjorde lite ont. Inte jätteont utan helt klart uthärdligt!

Lycka till!

• mirresmamma

Min första förlossning var lång och ganska plågsam och slutade med att jag sprack ordentligt.

Min andra förlossning var snabb och lindrig trots att den visserligen var smärtsam för jag fick ingen smärtlindring eftersom det gick så fort och grabbens hjärtljud gick ner. Men eftersom den gick så fort så har jag liksom glömt av att det gjorde ont, jag tror jag glömde det så fort killen låg på min mage..

• Stadshuset

Första förlossningen tog 42 timmar och inkl. hinnsprängning, värkstimulerande dropp och EDA. krystade i ca 45 min.
    n
    Andra fölossningen tog ca 5 timmar. Ingen smärtlindring. Var inne på förlossningen i knappt 2 tímmar. Mådde prima efteråt.

Väntar nu tredje barnet och är inte alls orolig för att föda

• ast

Fråga: Är det långt mellan era barn. Det kommer att gå ca 4,5 år mellan mina förlossningar. Blir det fortfarande lättare andra gången då, eller har det gått för lång tid???

• Charlie74
    Svar på #9
    Det kan aldrig gå för lång tid, dvs du blir aldrig förstföderska igen. Har du en gång fött barn så är du omföderska gångerna efter det hur lång tid det än går. Du är uppluckrad i bäckenet, så om någon hittar ditt skelett om 500 år kan de se om du fått barn och hur gammal du blev. Häftigt. Jag har tre år mellan mina barn och det blir det nu när jag ska ha nr tre med- om allt går väl.
  • Sussii

jag själv tyckte min första förlossning var dryg och jobbig och ohanterlig från min sida det var kämpigt i 28½ timme med värk från start 5-10 min mellanrum och smärtan var hög inget hjälpte! värkarna då avr jobbigare än att krysta ut barnet.
    min andra förlossning vart jag igångsatt pga min förlossningsrädsla pga min första förlossning, det gick på typ från 14.00 då vattnet gick så hade jag inge ont och jobbigt förens runt 20.00 tiden och då började det jobbiga komma men från då gick det rätt fort för sonen kom 22.25 så om du är räd för din förlossning tycker jag att du bör prata med din BM om det och kanske få gå på ett anima samtal om det.

Lycka till

• plusia

Jag undrar också hur det kommer att gå för mig för andra gången för att första förlossningen var inget roligt att berätta om (53timmar på förlossningsavdelningen). Jag försöker att "programera" mitt undermedvetna att denna gång tar det längst 4,5 timme (för att jag måste hinna med EDA vill inte föda annars!) och att det blir ett positivt upplevelse denna gång. Jag ska också på ett samtal med Matildateamer före förlossningen. Jag hoppas att det hjälper lite...

Svar på tråden Lång och tuff första förlossning, men 2 ;a då?