• Minimumsan

Någon med varmluftsugn?

Hyr just nu ett hus med en varmluftsugn, har inte kommit mig för att fråga ägaren så mycket om hur den fungerar. Vet hur man får igång själva varmluftsfunktionen. Men vad jag har hört så behöver man inte ha lika många grader på ugnen och att tillagningstiden blir kortare. Är jag helt ute o snurrar?
    Tacksam för svar. Kram

• Svar på tråden Någon med varmluftsugn?
  • Abrakadabra

Man brukar räkna med ungefär 10 grader lägre temperatur i varmluftsugn (jämfört med vad receptet säger för vanlig ugn). Tillagningstiden tror jag blir densamma. Men alla ugnar är ju "individuella" så du får testa och kolla lite extra de första gångerna du använder ugnen.

• Maria40

Jag har lärt mig att det ska vara 10% lägre. Så om vanlig ugn ska ha 225 grader så använder jag 200 grader när jag kör på varmluft.

Jag tycket att det som är i ugnen får en krispigare yta och går fortare när man har varmluftsugn. Ex. potatsiklyftor i ugn tar ca 30 - 35 min i varmluft (200grader) men minst 45 min i vanlig ugn.

Den stora fördelen man brukar lyfta fram är att eftersom luften cirkulerar så kan man ha olika rätter samtidigt i ugnen (i våningar över/under).

• 1malle

Tänk bara på att ha i mer vätska eftersom varmluftsugnar torkar ur vätskan mer än vanliga ugnar. Ungefär 5-10 grader lägre är det som oftast anges i recept.

Alla goda ting är 3
Svar på tråden Någon med varmluftsugn?