• Analoga

Har man någon egentlig nytta av en stegmätare?

.....eller är det bara en "kul" grej?

Har tänkt komma igång med promenader, har inhandlat ett par riktiga walkingskor och funderar på stegmätare men så dök ovanstående tanke upp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 18:52:14:
    Ah! Jag tror jag har gröt i skallen idag:

Stegräknare heter det så klart

• Svar på tråden Har man någon egentlig nytta av en stegmätare?
  • blommanigbg

Kanske mest om man har ett stillasittande jobb. Och vill komma igång.
    Jag menar första gången man går sin runda kan det vara kul att se. Men andra och tredje gången borde det rimligtvis vara lika många steg..

• Dino78

Man rekommenderas ju att gå 10,000 steg om dagen och med hjälp av en sådan ser man hur många man går. Även hur många kilometer och hur många kaloerier man förbrukat.
    Tycker det är en bra grej, men visst kan man vara utan!

DIF i själ och hjärta
  • blommanigbg

Jag har en glömde jag skriva...

• Jii

Jag tror att det är bra med stegräknare. Man får en inblick i hur mycket man rör sig. Man ska ju tydligen ha över 10000steg /dag för att röra på sig tillräkligt! Jag jobbar som förskollärare o rör mycket på mig under en hel dag, men jag får inte ihop till de stegen om jag inte gör nåt utöver.

Sen kan man ju tävla med sig själv eller sina arbetskamrater - en sporre att röra på sig.

Vi är med i www.tappa.se tävlar o har det som en kul grej på jobbet. Rekomenderar det!

• Abrakadabra

För mig funkar det såtillvida att det ger mig en spark i baken de dagar jag ser att jag inte har gått tillräckligt
    (10 000 steg per dagen rekommenderas ju för hälsans skull, vilket är vad jag håller mig till. Vill man gå ner i vikt ska man gå mer.)

Sen kan det väl vara lite kul med övriga funktioner som finns på vissa stegräknare, att de mäter sträcka etc. när man har ställt in steglängd. Men det har jag inte orkat fixa med än på min.

Kort sagt, rent praktiskt spelar det förstås ingen som helst roll, men som motivationsfaktor kan det vara bra.

• Idaa

går man samma sträcka jämt så har man nog inte så stor nytta av den. Men är man som mej drar sig för att ut o gå så tycker ja den är jätte bra.. Skaffade en för ett tag sen och ser till att gå minst 10.000 steg per dag nu.

• Idaa

går man samma sträcka jämt så har man nog inte så stor nytta av den. Men är man som mej drar sig för att ut o gå så tycker ja den är jätte bra.. Skaffade en för ett tag sen och ser till att gå minst 10.000 steg per dag nu.

• Idaa

• blommanigbg

Det är bra om man kan få in sina promenader naturligt i vardagen. Jag tex promenerar till dagis varje morgon istället för att ta spårvagnen. Går mycket på jobbet hela dagarna.
    Och promenerar hem från dagis på eftermiddagen. Då har jag garanterat gått de 10000 stegen och mer därtill. Då blir promenaderna av...

• blommanigbg

Har gett mig sjutton på att promenera varje morgon fastän jag är jättetrött. För att jag vet att jag blir piggare av det resten av dagen. Och förhoppningsvis också att jag kommer i form till sommaren....

• solsken

Vi hade en tävling på jobbet, vilket var jätte bra. Men nu när jag går hemma så ser jag mest, ja ha. Nu kom jag inte upp i 10 000 steg idag heller.

• Mint

Jag är med i www.funbeat.se och har satt ett mål för promenader varje vecka i stället. Tror att en stegmätare skulle stressa mig ganska mycket.

• tulipanrosen

Det är nog så att det är bra om du behöver bli peppad att gå ut och gå. Om du e hemma och inte riktigt har lust men har för lite steg då kan det peppa att fixa lite steg
    - eller så blir du stressad och går mer och mer och aldeles för mycket.

• skriva

Jaghar ingen vidare nytta av min stegräknare, inte efter att jag hade konstaterat hur mkt jag behöver gå för att komma upp i 10 000 steg om dagen. Då hade jag konstaterat det och då kändes det meningslöst att springa runt med den.

• NoomiNoomi

Jag har en och jag ser det mer som en kul grej. Går olika runder varje dag och antecknar sedan mina siffror. Den här veckan har jag gått 76392 steg, 34,878 km och gjort av med 1745,5 kcal.
    Ser stegräknaren som en liten peppande grej i min träning.

• lejone

Åh jag fick min efterlängtade stegräknare i julklapp. Jag använder den varje dag då jag håller på att reducera min vikt. Den är precis vad jag behöver för jag går olika rundor varje dag föratt inte tröttna. Lööv it!
    Går jag dessutom mina 10000 steg i bara motion ( dvs en promenad på ca 1 tim o 15-20 min) så vill jag ju veta hur mycket jag rör mig resten av dagen med.
    Ja. Jag kan bara säga att den perfa för mig.

• LMH33

Jag har gått med stegräknare i över två år nu. Tycker att det fungerar jättebra som ett mått på vardagsmotionen. Jag har en ganska avancerad sort som även mäter aerobiska steg (fler än 60 steg/minut i mer än 10min). Då ser man skillnaden mellan långa promenader och julshopping - som ju kan bli samma antal steg. Och jag loggar mina steg på go.forit.se/ så kan man se statistik över tid. Tycker jag är skojigt.
    Men visst, har man bestämt sig för att ta samma runda varje dag så blir det ju inte mycket extra information fjärde gången man går den.

• Jannie

jag har oxå en och nu sen jag börjat banta  så peppa den ju faktiskt en lite...

jag ska gå minst 15000 steg om dagen.

min e väldigt enkel den mäter bara stegen.
    köpt på keepwalking.se

Svar på tråden Har man någon egentlig nytta av en stegmätare?