Gikt
Någon som har eller har haft det o vet hur det känns? Tror jag åkt på ett giktanfall i min stortå.
Någon som har eller har haft det o vet hur det känns? Tror jag åkt på ett giktanfall i min stortå.
ingen???
Jag har gikt, fick det för första gången för drygt 2 månader sen. Hade också jätteont i min stortå och kunde inte gå eller göra något, det gjorde verkligen jätteont. Har inte haft en sån intensiv smärta tidigare. Foten var svullen men annars inga andra symtom förutom smärtan. Gick till läkaren som konstaterade att jag hade gikt vilket jag knappt hört talas om innan. Fick en medicin utskriven som hämnade inflammationen och efter 1-2 dagar så var jag bra igen.
Om det inte blivit bättre så råder jag dig att gå till doktorn.
Mvh Anna
Annelies idol skrev 2008-01-13 00:44:10 följande:
Annelies idol:
Möjligtvis fick du inte Kolkicin?
Ska prova det läkemedlet mot en helt
annan åkomma och söker lite erfarenheter.
Hmm, ja, jag kan lite om gikt, men är ingen läkare/ sjuksköterska.
Du får svulna fingrar/ tår/ fötter och det pirrar i fingrarna. Senare kan man också få ont i lederna.
Har man gikt bör man undvika mat som innehåller puriner t.ex. kött och skaldjur.
Du kan väl vända dig till närmaste vårdcentralen och mäta urinsyrehalten i blodet?
Annars finns det info på https://www.1177.se/
Hej! Har du testat appen AITOPYA? Där kan du skriva in dina symtom och få svar direkt på vart du ska vända dig och tips på vad du kan göra själv!
Hej! Har du testat appen AITOPYA? Där kan du skriva in dina symtom och få svar direkt på vart du ska vända dig och tips på vad du kan göra själv!