• tjenixen

Tips på vaxduk?? Vad har ni på köksbordet?

Jag behöver skaffa en vaxduk till vårt mindre snygga köksbord och ja, vaxduk är väl det som är enklast att ha då vi har 4 barn som "slabbar" en del. Vad har ni för dukar på köksborden? Vi har för övrigt ett kök som går i gammaldags stil med vedspis, vita skåp med smideshandtag. Grönt i tapeten och bord och stolar är typ mahogny skulle man väl kunna säga. Har ingen kamera hemma nu men ska ta och lägga ut foto sen.

Men fram med era köksbord nu och visa:)

• Svar på tråden Tips på vaxduk?? Vad har ni på köksbordet?
  • Tjej 83

vi hade en jättefin blå-vit rutig vaxduk för o skydda vårt fina bord, men den fick aldrig ligga still så den tog vi bort o lärde dottern att inte sätta gafflen o bordet o göra märken och det funkade bra.
    bordet är lika fint..
    lättare o torka av bordet utan en vaxduk som glider omkring med..
    så nu har vi bara en beige-vit löpare på bordet o en fruktskål..

men du kanske skulle ta något i grönt o vitt? rutigt passar väl in i er stil kanske som du beskrev den?

• Jii

Det finns fina vaxdukar som ser ut som linnedukar. Undrar om det inte finns på hemtex?

• HannaHYLK

Jag har en svart vaxduk med vita blommor på. Fick den för 29 spänn på Rusta i Västerås.

• Dalkulla74

Vi har en transparent vaxduk från Jysk som skyddar vårt oljade ekbord som annars hade blivit riktigt fult av allt slabbade. Under den har vi vanliga löpare + att man ändå ser fina bordsytan. Heheh lite american-varning men funkar förträffligt!

• jerka79

Marimekko har väl med sina stora blommor på? Finns ju massa olika färger

• tjenixen

Tjej 83 skrev 2008-01-11 19:58:02 följande:

vi hade en jättefin blå-vit rutig vaxduk för o skydda vårt fina bord, men den fick aldrig ligga still så den tog vi bort o lärde dottern att inte sätta gafflen o bordet o göra märken och det funkade bra.bordet är lika fint..lättare o torka av bordet utan en vaxduk som glider omkring med..så nu har vi bara en beige-vit löpare på bordet o en fruktskål..men du kanske skulle ta något i grönt o vitt? rutigt passar väl in i er stil kanske som du beskrev den?
    halkat omkring har aldrig de vaxdukar vi haft förut gjort hmm. Det kanske är olika på olika bord och så med. Vårt köksbord är inte det mest praktiska utan det är som brädor med fåror mellan så där hamnar ju alla smulor mm så det är ett himla torkande och pillande för att få bort allt var gång vi ätit frukost etc etc. Så det känns som mest praktiskt att ha en duk på men en vanlig duk kan bara ligga typ en måltid här sen är det kört.
    Så det är inte för att barnen hugger i bordet som jag vill ha duk utan för att själva bordet är så himla opraktiskt som köksbord men just nu är inte nytt bord prio 1.
    mm en rutig duk kanske, en som är som en linneduk i utseende ja hmm kanske det vore något..
  • tjenixen
    Jii skrev 2008-01-11 19:59:27 följande:
    Det finns fina vaxdukar som ser ut som linnedukar. Undrar om det inte finns på hemtex?
    mmm det kan vara ett gott alternativ. Ska kika på det.
  • tjenixen
    jerka79 skrev 2008-01-11 20:19:12 följande:
    Marimekko har väl med sina stora blommor på? Finns ju massa olika färger
    ihhh, nä jag är nog ingen marimekkotyp av mig. Gillar inte deras stormönstrade tyger mm.
  • AnneSophie

Just nu har jag en vanlig blank vit vaxduk (jag hade en blommig stormönstrad innan så jag är lite trött på mönster).
    väggfärg_bord.jpg

Nästa vecka ska jag skicka efter denna tror jag
    http://www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_id=436&articleid=18020 och även http://www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_id=437&articleid=18005 (som känns vårlig).

Ser att sidan har lite problem med att visa bilder just nu men Stoff och Stil har tveklöst det bästa vaxduk-, PVC-coated- och acryl-coated- sortimentet jag har sett. Det finns än mer i deras katalog.
    I gammaldags stil TS, dock ej i grönt, finns tex:
    http://www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_id=437&articleid=18004
    http://www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_id=437&articleid=17999

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • javalady

ÖB har också, både vanliga vaxdukar och mer "linne" varianten.

• tjenixen
    AnneSophie skrev 2008-01-11 23:28:12 följande:
    Just nu har jag en vanlig blank vit vaxduk (jag hade en blommig stormönstrad innan så jag är lite trött på mönster). Nästa vecka ska jag skicka efter denna tror jagwww.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx... och även www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx... (som känns vårlig).
    Ser att sidan har lite problem med att visa bilder just nu men Stoff och Stil har tveklöst det bästa vaxduk-, PVC-coated- och acryl-coated- sortimentet jag har sett. Det finns än mer i deras katalog.I gammaldags stil TS, dock ej i grönt, finns tex:www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_...www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx...
    jaaa, just stoff o stil att jag inte tänkt på det. Har ju kataloger med ju. Rusar och letar fram den ....... tack. Ibland är ju inte hjärnan på topp om man säger så.
  • AnnaGBG

Vi har haft alla möjliga vaxdukar. Jag klär liksom in bordsskivan med duken och använder häftpistol under, då håller den sig definitivt på plats

• aniss

Ett tips vid vaxduk är att köpa bordsfilt att lägga under. Jag hittade det i en tygaffär. Duken halkar inte lika lätt och dämpar bra.

• kasa

Bra tips från dessa båda o tillika de jag skulle bidragit med...
    Själva har vi en transparant på vårt bord o byter vanlig duk under det piffar upp...!!! Var på IKEA o hittade ett present papper jag gillade o lade det under för att göra en "löpare" o det blev toppen.

Dalkulla74 skrev 2008-01-11 20:07:49 följande:
    Vi har en transparent vaxduk från Jysk som skyddar vårt oljade ekbord som annars hade blivit riktigt fult av allt slabbade. Under den har vi vanliga löpare + att man ändå ser fina bordsytan. Heheh lite american-varning men funkar förträffligt!
    [/citat]
    aniss skrev 2008-01-12 10:11:59 följande:
    [citat]
    Ett tips vid vaxduk är att köpa bordsfilt att lägga under. Jag hittade det i en tygaffär. Duken halkar inte lika lätt och dämpar bra.
  • MaMi Louise

Jag har vaxduk från pappelina, lilo tror jag den heter.
    Finns på designonline.se har jag för mig.

Annars brukar det finnas shyssta på Åhlens!

~Mami Till Edin & Dino~
  • musli

Transparent plast-duk och byter vanliga dukar under den! Gillar omväxling och att kunna använda allt från löpare till äkta linne-dukar (arvegods) även om småttingar är med och äter vid bordet!

• Mamsis

Jag har för närvarande vanlig duk, men jag har lite äldre barn också.
    Tänkte ev måla något fint på mitt nymålade vita bord ist för duk. Men, måste grunna lite på det först..

Svar på tråden Tips på vaxduk?? Vad har ni på köksbordet?