• marsflicka

Vad göra åt rodnad i hudväck på halsen? behöver råd snabbt!

Har en 10-veckors bebis som nu senaste veckorna börjat bli lite knubbigare. Så nu har hon fått en rejäl dubbelhaka. Har märkt att hon nu börjar bli väldigt röd och narig i just väcket under hakan. Blir säkert varmt och fuktigt när det ibland hamnar mjölk och ersättning där. Hur ska man göra för att det inte ska bli värre? Just nu pudrar vi och försöker få henne att lufta ofta genom att få henne vrida huvudet i en liten obekväm ställning. Men det är inte alltid så lätt!

Nåt mer vi kan göra? för just vill jag bara inte att det blir värre!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad göra åt rodnad i hudväck på halsen? behöver råd snabbt!
  • SIN74

Du gör det jag också gjorde. Tvätta och torka noga sedan pudra. Är det riktigt illa kan en fet salva hjälpa.

• imperia72

Inotyolsalva eller idominsalva är jätte bra till sånt och som du gör försöka hålla torrt.

• BymBym

Vi fick rådet att tvätta med alcollösning, inte alcolsprit. o försöka hålla det så torrt som möjligt. Det är ju lätt när man har med en tjockis att göra Flört

• Lychee

Tvätta rent och torka _noga_. Pudra eller prova potatismjöl, det använder de i vården har jag fått tips om. Bada inte så ofta.

• Peztis

Jag hade torkat rent och sedan smort in med Idomin el Inotyol (el olivolja om du föredrar det).

Tänk sedan på att alltid torka rent där, glöm inte bakom öronen också för där burkar det samlas!

• Dripknot

Min lilla har samma problem. Jag har vid de tillfällena tvättat rent med en tvättlapp och ljummet vatten. Sen torkat riktigt TORRT med en mjuk handduk. Vid behov smort in Natusan Baby Lotion i vecket så det inte torkar ut huden.

Vid matning/amning så kan du sätta en mjuk liten frottéhandduk mellan dig och babyn så rinner mjölken/ersättningen ner på den istället.

Upprepa tvättprocessen så ofta det behövs. Torka riktigt TORRT varje gång. Börjar det lukta svampaktigt från vecket så ska du INTE smörja på någon Pevaryl, Daktacort eller liknande. Babysar tål inte sådant. Håll rent och torrt så ska du se att det ger sig inom några dagar.

Lycka till!

• Lychee

Jo just det. Ibland kan salvor faktiskt täppa till mer än vad de hjälper. Vi har faktiskt sluta bada dotra mi så ofta, max en eller 2 ggr i veckan. (hon blir ju inte så smutsig så det inte går att ta med tvättlapp liksom) och hennes hals och armveck har blivit mycket, mycket bättre!

• Shadilly

Sen om det är väldigt rött kan ni ju lägga något mjukt, lent och tunt emellan så det inte blir hud mot hud, pappersnäsduk tex. medan barnet sover.

• MrsFreckles

Samma har ibland, tvattar med vatten som jag hallt lite olivolja i alt ta lite pa en bomullstrasa/tuss och gor rent med den. Rodnaden gar bort jattefort.

• ee06

Hade samma problem så vi tvättade lite försiktigt och använde idominsalva...fungerade för oss =)

Svar på tråden Vad göra åt rodnad i hudväck på halsen? behöver råd snabbt!