• HobbyF­lata
    Äldre 11 Jan 21:11
    3495 visningar
    18 svar
    18
    3495

    Läs min blogg idag *mobbad son*

    www.nogg.se/hobbyflata

    gör jag rätt som ringer skolverket och föräldrarna till barnen?
    Går jag för lång om jag anmäler till soc om de inte slutar?
    Vad är era tankar?

    Hur många gånger ska man behöva vara "på" skolan som dessutom påstår sig ha en antimobbningsplan som inte verkar funka.
    Varför har man en anti mobbningsplan om man anser att inte mobbning kan stoppas?

    kommentera gärna i bloggen men även här.

    // Therese som är lack

  • Svar på tråden Läs min blogg idag *mobbad son*
  • 1978ne­ttan
    Äldre 11 Jan 21:17
    #1

    fy va hemskt! jag lider med din stackars son. kan ni inte byta skola åt honom?

  • Äldre 11 Jan 21:18
    #2

    Jag tycker att du ska gå så långt som det behövs! Tycker du gör allt rätt. Klart att man som både barn och förälder ska känna sig trygg. Bäst att ta tag idet innan det gå för långt.

    Har du redan ringt rektorn så många gånger o det inte händer något så anser jag att du gr helt rätt i att gå högre upp i huset!

  • Min lilla solstr­åle
    Äldre 11 Jan 21:18
    #3

    Ring du. Tycker absolut att det gått för långt. Vad är de läarna och rektorn är rädda för??

  • HobbyF­lata
    Äldre 11 Jan 21:19
    #4
    1978nettan skrev 2008-01-11 21:17:45 följande:
    fy va hemskt! jag lider med din stackars son. kan ni inte byta skola åt honom?
    han vill gärna byta skola, men jag tycker inte vi ska behöva byta. Men å andra sidan kanske man borde byta för att visa att man inte accepterar detta.
    Men jag tänker inte ge mig utan kamp.
    För hur som helst så ska de tas tag i om vi stannar eller inte.
    Gör ingen något så kommer de fortsätta med andra barn och skolan måste VAKNA!
  • Sofie8­5sthlm
    Äldre 11 Jan 21:21
    #5

    jag har varit mobbad under hela min skolgång.
    gör allt du kan och lite till ge inte upp. jag blir så arg när jag hör om mobbning.
    det är jätte bra att du ringer till föräldrarna så dom får veta vad som händer och hur din son ser på det.
    ring skolverket tycker jag.
    kämpa på gumman!!!!

  • HobbyF­lata
    Äldre 11 Jan 21:21
    #6

    Min lilla solstråle skrev 2008-01-11 21:18:32 följande:


    Ring du. Tycker absolut att det gått för långt. Vad är de läarna och rektorn är rädda för??
    ja de kan man undra.
  • HobbyF­lata
    Äldre 11 Jan 21:23
    #7
    Sofie85sthlm skrev 2008-01-11 21:21:18 följande:
    [citat]
    jag har varit mobbad under hela min skolgång.gör allt du kan och lite till ge inte upp. jag blir så arg när jag hör om mobbning.det är jätte bra att du ringer till föräldrarna så dom får veta vad som händer och hur din son ser på det.ring skolverket tycker jag.kämpa på gumman!!!!
    [/citat

    Tack. ska göra mitt yttersta för min son.
    och så kan man hoppas att andras föräldrar till utsatta barn också står på sig. Hoppas inte bara de är jag. :S :)
    så skolan verkligen får upp ögonen för vad som händer.
  • alexs mamma
    Äldre 11 Jan 21:31
    #8

    hEJ!
    försr vill jag säga att du självklart skall göra allt du kan för din son!!!
    jag är lärare och jag kan inte riktigt förstå varför rektorn svarar som hon gör!!!
    Jag vill oxå säga att det kan vara jättesvårt för lärarna att förstå och upptäcka mobbning... Barnen visar en helt annan sida för oss vuxna än det sättet de umgås tillsammans... Det är dock ingen ursäkt till att uppföra sig gör...absolut inte!!!
    Alla skolor skall ha en antimobbningspan... be at få se den och fråga efter hur du kan komma i kontakt med antimobbningsgruppen. Skolan borde ha en kurator el. skolpsykolog som ni kan ts kontakt med. De är proffs på detta inte rektorn!!! Du måste ligga på stenhårt och höra när de skall sätta in de extra resurserna till tklassen!!! Jag vt hur det ser ut i skolan och tyvärr är det så att på många håll finns det väldigt lite pengar till sånt här så det är den som skriker högst som får hjälpen.... tyvärr!!! Så var stenhård och KRÄV att få veta exakt vad som händer och när det skall hända...Lycka till!!!

  • ChinCh­in
    Äldre 11 Jan 21:40
    #9

    Hej!
    Vad går skolans mobbingplan ut på? Vilken metod? Var finns den?
    I skoltelefonkatalogen? Har du läst den? Det duger inte att rektorn bara SÄGER att den finns.
    Hur många insatser har gjorts från skolans sida? Var finns dokumentationen? Det duger inte att rektorn säger att "de arbetat på det" eller "det är svårt att stoppa". Det ska finnas anteckningar från varje insats i din pojkes fall!!!!
    Börja med att ställa dessa frågor. Får du inga bra svar hotar du med att gå till tidningarna, det brukar sätta fart på rektorerna OM det verkligen handlar om mobbning och inte konflikter mellan elever.
    Funkar inte det ringer du skolverket. Flera skolor har fått på nöten så det ryker om det visat sig att de inte tagit tag i mobbning tillfredsställande. Tro mig, jag är själv högstadielärare som ingår i ett mobbingteam på min skola. Vi har stoppat mobbing, och det åligger alla skolor att outröttligt jobba med detta. Stå på dig! MEN var lugn och sansad i telefon, ställ rätt frågor, visa att du är påläst. Lycka till!

  • Mizzz
    Äldre 11 Jan 21:45
    #10
    HobbyFlata skrev 2008-01-11 21:19:34 följande:
    han vill gärna byta skola, men jag tycker inte vi ska behöva byta. Men å andra sidan kanske man borde byta för att visa att man inte accepterar detta. Men jag tänker inte ge mig utan kamp.För hur som helst så ska de tas tag i om vi stannar eller inte.Gör ingen något så kommer de fortsätta med andra barn och skolan måste VAKNA!
    Det är klart att det inte borde vara ni som skulle byta skola. Men tänk på din son? Ska han behöva lida för att in inte borde byta och för att skolan inte agerar?

    Hoppas det löser sig!
  • Mizzz
    Äldre 11 Jan 21:45
    #11

    Sen skulle jag faktisk stämma kommunen/skolan i detta fall. För de måste faktisk enl lag agera i sånna här fall!

  • Äldre 11 Jan 21:56
    #12

    Har bara en liten undran...Vad ska du ringa soc för? Hur kan de påverka??? Skulle de då "ta" mobbarna???? Förstår inte din tankegång och jag förstår din frustration...
    Är själv lärare och på vår skola har vi en väl fungerande mobbinggrupp där några väl valda och väldigt bra och handlingskraftiga pedagoger sitter med. Den metod vi använder oss av bygger på att föräldrarna "lämnas utanför" och inte informeras förrän alla berörda barn och pedagoger samtalat enskilt med mobb.gruppen, samt att man kommit fram till en lösning. Detta kan verka konstigt med fungerar väl och jag vet att denna metod används på många skolor.

  • morzan­4
    Äldre 12 Jan 00:39
    #13

    Tycker att det är helt Ok att  ringa de andra barnens föräldrar ett sånt här tillfälle.  Om inte skolan gör något som får stopp på det hela så är det ju upp till oss föräldrar att agera. Jag skulle ha gjort det, strunt i vad rektorn säger men var beredd på att dessa föräldrar slår det ifrån sig och att du kanske ändå måste se till att din son får byta skola. Viktigast är ju att din son får känna att han blir tagen på allvar och får så mycket stöd det är möjligt.
    Stackars kille, hoppas att han får det bättre med kompisar snart. LYCKA TILL!

  • HobbyF­lata
    Äldre 12 Jan 15:40
    #14

    soc är mer som en sista utväg OM inte FÖRÄLDRARNA tar tag i sina barn efter att jag pratat med dom.
    De ligger juh inte bara på skolan heller.
    Var och en av oss föräldrar MÅSTE prata med våra barn att de INTE är okej att reta andra.
    De är hos OSS de största ansvaret ligger.
    Och kan man inte få sina barn att inse att man inte retas andra så kanske man behöver hjälp utifrån?!

  • Antigo­ne
    Äldre 12 Jan 19:05
    #15

    Jag gjorde en anmälan till skolverket och barnombudsmannen på rektorn på sonens förra skola.
    Jag skulle agera omedelbart och med full kraft. Aldrig se melan fingararna eller vänta sig att TRO det blir bättre av sig självt!

    Kämpa på!

  • Gräddn­os1
    Äldre 13 Feb 14:13
    #16

    Hej.
    Jag tycker det är mycket bra att man nu har större möjligheter att få hjälp hos Skolverket. BEO är ju den första kontakten man tar när man har försökt alla andra vägar. www.skolverket.se . Jag tycker det är jättebra att du som förälder reagerar för många gör det inte. Jag tror desutom att det är många föräldrar som inte vet vilken väg man ska gå för att få hjälp. Detta är ju inget skolan upplyser om utan vi som föräldrar får ta reda på det själva. Titta in på BEO:s sida och läs. Det är en bra infokälla.
    Vh LenaB
    mobbing.ifokus.se

  • MrJ
    Äldre 11 Mar 16:04
    #17

    Kan påpeka några saker efter ha varit delansvarig för antimobbing arbetet på skolan jag jobbade på tidigare.

    *Skolan har SKYDLIGHET att görra allt sin makt.
    *En reviderad antimobbing plan måste finnas från senast 2007 då man gjorde om skolans ansvarsområde.
    *VARENDA kontakt kring det utsatta barnet MÅSTE dkumenteras.

    Anmäl till skolverket om du märkt att inget händer på skolan.
    Anmäl till polisen.

    Socialen gör inget åt detta. Det dom gör är att erbjuda stöttning för dig och ditt barn.

  • Timoon
    Äldre 24 Mar 09:00
    #18

    Var mobbad när jag gick i skolan.
    Bytte skola tillslut och wow vilket lyft.
    Även om man "går" långt så är det skitjobbigt som barn.
    Efter varje gång dom haft möte på skolan så blev det värre.
    Då var jag dum i huvet som tjallat. Blev slagen och blev kallad de mest fruktansvärda saker.
    Får så ont när jag läser sånt här.
    Lider verkigen med din son.
    Hoppas det blir bättre.
    Kramar

Svar på tråden Läs min blogg idag *mobbad son*