• segis

Vilken färg är lämpligt/vanligt på handbukett vid begravning?

Ska på begravning och är lite fundersam på färgen på handbuketten. Tänkte ha en enkel ros men undrar om det finns några "nono's" när det gäller detta? Hade tänkte mig en röd, vit eller champangefärgad.
    Vad är vanligt?

• Svar på tråden Vilken färg är lämpligt/vanligt på handbukett vid begravning?
  • SIN74

Den vanliga mörkröda är alltid ok. När du köper kan du fråga floristen -de har fullständig koll.
    Beklagar sorgen.

• Karli

Vanligast är en mörkröd ros MEN de där med att vissa färger inte är lämpliga o.s.v är ur tiden.

Både handbuketter och sorgbinderier görs nuför tiden i alla möjliga färger både milda,starka,färgade blommor o.s.v

Ta den färg och blomma Du tycker känns rätt

• hib58

Har absolut ingen betydelse. Välj en liten handbukett som du själv tycker är fin och som du vill hedra den som avlidit med.

• Joppis81

Det spelar ingen roll, väl den färg du tycker är finast eller hedra den avlidne med dennes favoritfärg.
    När min sambo begravdes så hade jag och barnen inte rosor i handbuketten utan vi hade gerbera, en blomma som både jag och sambon tycker är vackra.

Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • bluerose

Min vän gick bort för 3 år sedan, då hade jag en enkel röd ros som handbukett. Beklagar sorgen.

• Misery

var på begravning häromdagen o valde då mörkt orangea rosor o en grön kvist...enligt floristen så kunde man ha vilken färg som helst d var inte så viktigt nu för tiden....

• Myssnuff

När min farmor begravdes hade jag nejlikor som handbukett, för det var hennes favoritblomma. Har det funnits fina blommor att plocka ute, så har jag även haft det som handbukett.

• hewi81

det finns inga nono´s, man ska ta antingen det som är önskat (ibland är det förbeställt så man får en handbukett då man anländer till kyrkan). oftast lägger man rosor i viss mån liljor. På min farmors begravning lade vi gerbera i olika färger, och på min pappas begravning (han begravdes i ett buddistiskt tempel i thailand) så fick man pappersblommor.

• Vera 74

När min arbetskamrat begravdes så hade hon önskat vita blommor. Kapellet var fyllt med vita buketter och kransar och alla hade vita blommor i sina handbuketter.

När min farmor begravdes gjordes en handbukett från mig med rödros samt virknål och en royal stright flash! Det var min farmor! Virkning och pokerspel!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Agni

Begravde min mormor igår. Tulpaner hade vi, min mormors absoluta favoritblomma! Så det kvittar enligt mig. Färg eller blommval som passar den avlidne tycker jag!

Jag är så jävla grym
  • Carolinas barn

Du kan ha vad du vill, men en ros oavsett färg funkar alltid!

Svar på tråden Vilken färg är lämpligt/vanligt på handbukett vid begravning?