Kronofogdmyndigheten...?
Om ett ärende gått dit, får man direkt en prick då?
Eller om man betalar skulden på en gång klarar man sig då från att bli prickad?
Om ett ärende gått dit, får man direkt en prick då?
Eller om man betalar skulden på en gång klarar man sig då från att bli prickad?
Betalar du på en gång och skriver under att du tagit emot det så slipper du...Dom ger dig en varning först..
Betalar du inte e det kört.
Du får en prick (betalningsanmärkning) om du skriver på föreläggandet och skickar tillbaka det till kronofogden, så gör inte det!! Ring kronofogden och kom överens om att betala in skulden eller bestrid skulden.
Det är UC som delar ut anmärkningar och de hämtar sin information hos kronofogden.
Hämtat från www.kronofogden.se:
Om du är skyldig någon pengar och inte betalar tillbaka dessa, kan fordringsägaren ansöka hos kronofogdemyndigheten om betalningsföreläggande. Fordringsägaren riktar genom kronofogdemyndigheten ett krav på dig att betala din skuld.
Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du får viss tid på dig att protestera mot kravet.
Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar kronofogdemyndigheten ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning.
Men vad menar du med att bestrida skulden?
Fick brevet idag från kronofogden och betalade den idag. Då är jag alltså prickad från och med idag då eller?
Kan bara fylla i lite från föregående inlägg. Första skulden som kommer till oss aviseras till dig och ska betalas inom trettio dagar. Ingenting behöver skrivas under och skickas tillbaka. Gör du det och inte har haft skulder tidigare hos kronofogden så kan vi sekretessbelägga skulden, dvs den syns inte vid kreditupplysningar. Kommer det in en till skuld inom två år försvinner sekretessmarkeringen och du får en betalningsanmärkning.
Du kan ju ringa kronofogden på måndag för att vara på den säkra sidan. Men om pengarna hinner fram till kronofogden innan avitiden gått ut och om det är din första skuld så ska den sekretessmarkeras. Men ett samtal är alltid positivt för dig, du får klara besked direkt och slipper oroa dig och din handläggare får en vink om att du faktiskt bryr dig och inte bara struntar i skulden, som tyvärr många verkar göra.
Saken är den att jag Aldrig fått ens ett inkassokrav i hela mitt liv, och så råkar jag jag ut för det här.
Är egen företagare och har helt missat betala in arbetsgivaravgiften till skatteverket och dom skickar ju direkt till kronofogden
Mitt hjärta gråter just nu.........
Hej igen!
Att bestrida skulden betyder att man inte erkänner den, att man tycker att den är felaktig. Då kan man bara skriva "jag bestrider" på föreläggandet och skicka tillbaka det.
MEN, du har ju betalat skulden så du ska inte skicka in föreläggandet överhuvudtaget. Du behöver inte vara orolig för en betalningsanmärkning om du inte skrivit på och skickat tillbaka föreläggandet.
Precis som Kronolle skriver så är du sekretessbelagd eftersom det är din första skuld hos kronofogden och att det är bra om du ringer ändå på måndag, Om inte annat så bara för att lugna dig själv litegrann
Ta det nu lugnt och njut av helgen!!
Anonym (Orolig) skrev 2008-01-12 00:27:08 följande: