• Frågvis

Underlivsinfektion? (Intimt)

Jag har haft ganska ont (sveda och klåda) i underlivet någon vecka. Främst runt de yttre blygdläpparna och framåt. Det liksom "svid-värker", svårt att förklara. Jag trodde först att det var en svampinfektion (hade lite vitt vid blygdläpparna för ett par dagar sedan och tog då en pevaryl, men det har inte hjälpt). Nu ringde jag min barnmorska för att höra lite vad det skulle kunna vara, men självklart hade hon ju inte telefontid just nu. Någon som tror sig veta vad det kan vara?

• Svar på tråden Underlivsinfektion? (Intimt)
  • Frågvis

Flyttar upp. Det gör ont som sjutton nu! Värker liksom. Vad kan det vara??

• Smilie

Det kan vara urinvägsinfektion om det svider där...?

• Frågvis

Tänkte precis lägga till det. I och med att området kring blygdläpparna är ganska irriterat så svider det när jag kissar. När jag har haft urinvägsinfektion tidigare har jag dock aldrig haft sådana här symptom utan bara detta att jag måste springa på toa ideligen - utan att det kommer något. Men kan det alltså vara en urinvägsinfektion fast med andra symptom denna gången?

• Frågvis

Det gör som allra ondast/svider som allra mest längst fram vid "mynningen" - där blygdläpparna börjar.

• Nette

Precis så hade jag när jag hade svamp men att stoppa in en pevaryl räcker inte om det "spridit " sig ut på blygdläpparna, smörj noga med salvan minst morgon och kväll (det tar upp till en vecka innan det ger sig) Lycka till / Nette

• La Muchacha

KAn absolut vara svamp. Om inte Pevaryl hjälper vid en ilsken infektion kan det enda sättet att bli av med det ibland vara att ta ngt receptbelagt medel som t.ex. Sporanox. Kolla med BM.

• Frågvis

Ringde nyss en sjuksköterska på vårdcentralen, men hon verkade inte ha så stor koll. Jag tror kanske också att det kan vara svamp. Vilket preparat använder ni? Canesten eller pevaryl? Jag hade en pevaryl kvar hemma och provade som sagt en sådan, men det hjälpte ju inte. Vad är det för salva man ska använda? Var och tittade lite hur det såg ut innan. Känns som att det är lite svullet också, eller ganska mycket förresten. Och det gör ont som bara den! Jättetacksam för svar!

• Svarta katten

När man har symtom utanför slidan ska man kombinera vagitorier med en kräm. Det finns kombinationsförpackningar på apoteket med både vagitorer (1 st. eller 3 st) och en kräm som du ska smörja på de områden som är irriterade + lite utanför för att komma åt alla svamp.
    Köper man förp. med bara ett vagitorie (depot) så räcker det alltså att behandla inuti slidan en enda gång, men krämen ska användas tills du är symtomfri + ytterligare några dagar. Det står på förpackningen hur du ska göra......

• Villha

jag har precis som du men jag har kollat upp uvi och det var det inte...Min läkare sa att jag var röd och svullen men ville inte sätta in nåt svamp medel eftersom det såg fint ut inne i slidan och inga gryninga flytningar,utan låta det läka av sig själv. Försök att inte tvätta dig där mer än növändigt och bara skölja med vatten...du kan även smörja med lite barnolja blev jag recomederad av min barnmorska.

• Frågvis

Tack för era svar! Har med hjälp av mamma kommit fram till att det är svamp. Har nyss ätit en dunderpenicillinkur så den har inte bara tagit bort de dåliga bakterierna, utan även dem bra! Ont gör det i alla fall! Har köpt vagitorier + kräm så hoppas att det bättrar sig inom några dagar!

• Fru B

Använd inte tvål i underlivet, utan köp ACO:s Intim tvättolja, den rekommenderade min BM, och jag tycker den funkar. Man kan bli så torr och lite i obalans efter Pevaryl, och liknande preparat tycker jag!

• Fru Stjärna

Använd endast bomullstrosor. Inga byxor eller trosor som sitter åt. Filmjölk på en tampong eller som "salva" kan lindra och hjälpa. Undvik sötsaker. Någon har även rekommenderat vitöksklyfta istället för filmjölk, men det har jag aldrig vågat prova och det är nog inte så bra när man är gravid...

Det var huskurerna mot svampinfektion!

Hoppas att det ger med sig!

• Frågvis

Tack igen ni som lade till lite extrainfo! Huskurer är inte att förakta! Hoppas verkligen att det ger med sig snart. Det gör ju något så vansinnigt ont!

• Fru B

Filmjölk på en binda har jag hört talas om, men jag hade nog inte använt tampong om jag hade svamp, då det kan bli värre, eftersom det luftas sämre i slidan då.

Vitlök hade jag heller inte vågat prova, det kan ju vara så starkt och om man är trasig, röd och svullen måste det ju göra jätteont! Man det är bara vad jag tror!

Svar på tråden Underlivsinfektion? (Intimt)