• Esparakatta

Skaldjur

Hur är det med skaldjur? Kan man äta det?

• Svar på tråden Skaldjur
  • Signatur

Kolla livsmedelsverkets hemsida, www.slv.se
    Där finns utförlig information om vad man bör och inte bör äta som gravid.

• Alfelina

Det "lustiga" är att det står om hummer, krabbor och kräftor däe. Men inte räkor! Det står om råa skaldjur dock, men sådana räkor får man väl bara tag på direlt ifrån båten???!

• Önskan

Tillagade, kokta räkor kan man ju äta. Vem fasen äter råa räkor, undrar jag?

• snart tre

Alla räkor man köper i affären (frysta och färska) eller äter ute och som är rosa är tillagade. Är de råa ska de vara grå i färgen. Så ät räkor - det är dessutom späckat med nyttigheter i de som rackarna. Alla skaldjur kan ätas som är tillagade - med undatag av ostron, men de är ju råa när de äts.

• Loren

Sålänge det är upphettat ordentligt är det ingen fara. Ringde till Livsmedelsverket och frågade om musslor - hade hört att man inte skulle äta det. De sa att det gick bra. Köper råa scampi och grillar eller steker (mums), upphettat är alltså inga problem.

• Nibu

Hej! undrar om räkorna på smörgåstårtar är kokta?

• Jennick

Bara dom inte är råa så ska det inte vara nån fara. Tur det, för det är ju hur gott som helst!! Särskilt nu när jag inte är så förtjust i varm mat..

• Lingon

Om räkorna är rosa är de kokta! Tror aldrig att man äter råa och gråa räkor...

• MetalNea

De enda skaldjur man äter rått är väl ostron....eller?

• Jennick

Jag tror knappt att råa räkor finns att köpa. Då är dom ialla fall inte rosa utan gråa. Det är nämligen så, tro det eller ej, men räkor kokas med rosa färgmedel för att få den rosa färgen, annars är dom helt gråa. Det är alltså inte som med kräftor att dom får färg eftersom dom kokas. Jo, det är sant. Mitt ex och min kompis hade värsta debatten om detta för många år sedan som slutade i att vi ringde till nån fiskefirma som bekräftade färgningen av räkor.

• snart tre

Helt fascinerande - läser inte folk inläggen sen tidigare. Jag skrev att råa skaldjur är gråa och tillagade skaldjur är rosa långt upp i tråden. Och ostron är alltid råa.

Och jo, visst kan man köpa råa räkor att tillaga själv i affärerna, men det står på om de är råa och de är som sagt gråa. Brukar vara frysta.

• Jennick

Oj, förlåt, jag erkänner att jag inte läste alla inlägg som var innan...

• snart tre

Helt okej, men jag blev bara förvånad när jag såg att det massor av inlägg med samma svar.

• Jennick

Det är nog många som gillar skaldjur! Men nån kanske kan svara på varför så många killar tycker det är trist att äta räkor? Eller det kanske bara är jag som har en sambo som tycker att det tar för lång tid och är för pilligt (han fattar inte alls det där romantiska med vitt vin och räkor). Alltså inte för att vinet är aktuellt just nu, men ni fattar vad jag menar, annars alltså, när man inte är gravid.

• Nibu

Vart du sur för jag missat ett inlägg? jag ber så himla mycket om ursäkt ska inte hända igen!!

• Jennick

Jag tror inte att nån är sur. Eller jag fattar nog inte vad du menar kanske.

• MandM

Apropå scampi och jätteräkor är det kanske inte så många som vet att man inte bör köpa det.
    WWF rekomenderar att man inte ska köpa det för det krävs jättemkt skövling av regnskog i Thailand när de anlägger dammar för att odla dessa p.g.a att dammarna inte kan användas länge utan det måste hela tiden göras nya.
    bara en liten parentes som inte hade med graviditet att göra men som kan vara viktigt att veta ändå..

• Alfelina

Ja, men visst är det lustigt att inte räkor står med på slv ´s lista. Det är väl vanligare att man köper räkor än humer och krabbor????!

• Tina2

Men det står på ett annat ställe hos slv att räkor innehåller mkt kalcium, så antagligen tycker de att man ska dra slutsatsen själv att det är okej.

Listorna tar upp de livsmedel som slv "oftast får frågor om från gravida kvinnor", står det.
    Ibland kan jag bli galen på det. Jag skulle vilja ha en _heltäckande_ lista, då skulle man aldrig behöva undra!

Svar på tråden Skaldjur