• Wampyria

Sy egen amningskudde?

Är så att jag ute efter en amningskudde, men har inte hittat någon som är BÅDE billig och bra. Så undrar om någon vet någon sida eller har en "ritning" på hur man gör sin egna kudde?

Eller om någon kanske vet ett bra ställe man kan köpa en billig en?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Sy egen amningskudde?
  • Tjoy

Jag har sytt en egen kudde som ser ut som en hästsko.
    Hade jag sytt en idag hade jag gjort den längre för svankstöd.
    Kolla i mitt bildgalleri så får du se hur den ser ut.

A = eventuell förlängning av kudden för svankstöd
    B = den bör följa din midja för bästa "passform" ;)
    C = min kudde är 40 cm där den är som bredast, 35 cm funkar nog lika bra.
    Fyllning = saccosäckskulor

• Wampyria

jmmm ---->  Skall kolla den sidan....tackar! Skrattande

Tjoy ----> Tack för tipsen. Smart med saccosäckskulor. Har nämligen en som jag tänkt ge bort, men då behåller jag den hellre själv och stjäl kulorna Flört. Kikar in i det galleri och kollar hur din kudde ser ut.

Mera tips någon?

• Puss och Kram

Jag har en kudde i mitt galleri som jag älskade och fick beställningar på och sålde. Den är nog så som Tjoy hade velat göra... kolla sid 1

Den är enkel och är du hyfsat duktig på att sy kan jag ge dig lite mått så fixar du det utan mönster... hör av dig om du vill veta mer...

• Wampyria

MeandHim ----> Då skall jag in och kika där, tack Räcka ut tungan

Puss och Kram ----> Låter mkt intressant, måste man ju genast kolla upp...*springer dit direkt*....hör säkert av mig Flört Tack tack....

• mavibe

Jag sydde oxå en själv. Följde nåt möster i en gammal Vi Föräldrar. Till stoppning tog jag gamla kuddar som jag tog ur stoppningen ur. Tyckte det blev mjukt och bra.

• livijo

Puss och Kram skrev 2008-01-12 17:12:26 följande:

Jag har en kudde i mitt galleri som jag älskade och fick beställningar på och sålde. Den är nog så som Tjoy hade velat göra... kolla sid 1Den är enkel och är du hyfsat duktig på att sy kan jag ge dig lite mått så fixar du det utan mönster... hör av dig om du vill veta mer...
    Åhh jag skulle också jätte gärna vilja ha dom måtten om jag får? Verkligen jätte fin kudde!
  • Puss och Kram

Ser att fler vill ha beskrivning så jag kopierar det jag skrev i TS gästbok...

lite mått och beskrinvning på amningskudde..

rita två cirklar...
    1:a med en diameter på 67cm. Det är yttermåttet på kudden
    2.a med en diameter på 23cm. Det är måttet på innerringen.

Längg 2:an på 1:an och placera den mot ena kanten, men bara så nära att du har 15cm kvar fram till ytterkanten.Ringen bakom ryggen ska alltå vara minst ca15cm bakom ryggen när kudden är klar.Rita nu av 2:an på 1:an. Nu klipper du ut den inre cirkel så att du får ett hål i den stora cirkeln. Nu klipper du av ringen där den är som smalast, samt att du kan klippa en tårbit där på varje kant. 1cm i ytterkant och inget in mot innercirkeln. Så att glipan bakom ryggen blir lite kilformad

Sixsacka alla kanter. lägg tyget med rätsidorna mot varandra och sy ihop dem, både ytterkant och innerkant. Men spar ett bit på ca 15cm i mitten av innerringen. Vänd tyget så räta sidan är utåt. Nu stoppar du i fyllningen och den ska vara ganska så hård. Sen kan du nåla igen hålet och antingen tråckla igen för hand eller sy en fin söm med maskin. Den kommer ändå alltid att ligga mot magen...

Den här kan du få svårt att fylla med saccokulor, men i ärlighetens namn fick jag låna en sådan på BB och den var värdelös eftersom stödet bara gled undan. finns kanske en anledning till att de inte är så vanliga i butikerna ...
    Jag föredrog i alla fall lite hårdare stoppning som faktiskt lyfte upp barnet lite mot bröstet... med den här kudden kunde jag lägga barnet på kudden in mot min kropp och själv läsa tidning med två händer...

Jag sydde även ett yttertyg med dragkedja, men det är lite mer avacerat. Det gick åt 2,5 st av ikeas billigaste sovkuddar som stoppning. de kostar 15kr st.

Den här modellen kostar ca 700kr i butik (ritade av från en kompis)och min slutade på 140kr..

Lycka till nu om det är någon som förstår min beskrivning, fråga gärna mer i min GB om ni vill...

• MiaBu

litentheos.blogg.se/190207230352_mnsterbeskrivning_till_amningsku.html --> här har du en bra beskrivning o bild.

Kan ej klistra in bilden men här kommer texten._

Måtten är alltså 30 cm på bredden och 80 cm på vardera "långsida". Stropparna gör man hur långa man vill, men ca 50 cm blir ganska bra till dem.

Mönsterbeskrivning till amningskudden

Du behöver:
    ? Ett gammalt lakan
    ? Valfritt, snyggare yttertyg, ca 1,5 meter
    ? En dragkedja till ena yttersidan på yttertyget.
    ? En stor tallrik, gärna 35 cm i diameter, men inte större
    ? ca 30 liter stoppning

Så här gör du:
    1. Tvätta tygerna i 60 grader innan du börjar sy i dem.
    2. Stryk tygerna så att de blir alldeles släta
    3. Vik lakanet dubbelt och nåla ihop det (så det inte glider när du klipper eller ritar).
    4. Rita upp mönstret direkt på tyget. Hörnen låter du vara vinkelräta.
    5. Runda av hörnen med hjälp av tallriken.
    6. Nåla utmed kanten.
    7. Lägg en cm sömsmån runt hela mönstret och klipp ut.
    8. Sicksacka kanterna.
    9. Sy ihop kudden, men lämna en liten öppning i böjen.
    10. Vänd påsen ut och in så att rätsidorna kommer utåt.
    11. Fyll kudden med stoppning. Inte för hårt, för då går den inte att knyta ihop, och den smarta babysitterfunktionen försvinner. Å andra sidan töjer sig tyget något när du använder kudden och med för lite fyllning blir kudden slapp och ger inte mycket stöd. Lagom alltså.
    11. Sy igen stoppningshålet för hand.

Fodralet syr du på precis samma sätt som innerkudden, men tänk på följande:
    ? Att inte glömma "stropparna", som gör att kudden går att knyta ihop. Klipp en tygbit i fodraltyget på 4x20 cm. Sicksacka kanterna, vik tygbiten dubbel och ha en cm sömsmån. Sy ihop. Nåla fast den i ändarna på kudden samtidigt som du nålar ihop tyget (punkt 5). Känns det krångligt så blir kudden nästan lika bra utan knytband.
    ? Sätt blixtlåset på ena yttersidan.

Klart!

• MiaBu

Själv gjorde jag denna modell:
    hem.passagen.se/september2003/tips.html

Amningskudde - Tvillingmodell

Tygåtgång: 130 cm på 150 bredd
    Vaddåtgång: 700-1000 g
    Eller polystyrenkulor ca 25 liter

Köp färdigt mönsterpapper eller rita upp eget på tex ihoptejpat tidningspapper. Rutorna är 1 dm2
    Lägg till 1,5 cm sömsmån, och klipp ut 2 likadana bitar. Sicksacka kanterna . Tänk på att sträcka sicksack sömmen medan Du syr i ?innerkurvan? så att inte sömmarna drar ihop tyget sen. Annat tips är att sicksacka med trestegssöm så får man elastisk söm direkt.
    Nåla och sy ihop räta mot räta, lämna öppning i ena kortänden för fyllning- inte större än 1 dm om Du tänker använda polystyrenkulor!!!!! Se nedan. Pressa sömmarna, vräng, fyll ganska hårt och sy ihop ? klart!

Om Du vill använda polystyrenkulor ? så här gjorde vi: Det finns att köpa som fyllning till typ saccosäck. Vi fann på OBS 100 liter för 149 kr och planerar att få till två kuddar var.
    Klipp av ett hörn på säcken ? inte längre öppning än 8 cm och trä säckens öppning in i kudden ? tejpa tätt ordentligt!!! Kulorna är ett litet helsike att få ut i friheten! Lägg säcken på ett bord eller nåt och låt kulorna rinna/skaka så sakteliga ner i kudden som Du låter ligga på en stol. Låt kudden blir välfylld. Stressa INTE ? det kan Du göra med nåt annat, men inte med det här!!! Du vill INTE ha ut kulorna i friheten - vi lovar! När Du är nöjd, skaka försiktigt rent i skarven säck/kudde och nåla kuddens öppning och säckens öppning tätt innan du tar isär. Försök prova kudden sittande så den är lagom fylld, den skall inte vara sladdrig. Ha gärna dammsugaren till hands när Du sen delar kudde och säck . Sen nålar Du kudden tätt och syr ihop, plastsäcken kan Du tejpa ihop.
    Klart

Vi gjorde kuddarna av ett enklare tyg, och sedan ytterkuddar av lite roligare tyg som man lätt kan ta av och tvätta. Lägg då till 2 cm på mönstret till ytterkudde och sy 1,5 sömsmån. Dragkedja minst 30 cm är behändigt, men det borde funka med tryckknappar eller knytband också.

• Wampyria

Jätte bra tips alla, tack tack.

Nu gäller det bara att sy en sådan jäkel också. Slutar nog med att jag får köpa en iaf, är så jäkla kass på att sy egentligen Flört

• MuminMy

jag fick en uppsydd, den var som ett "V" eller "u" men inte hästskoformad, hoppas du förstår Fylld med saccosäckskulor, tyckte det kändes mycket fräschare än vadd och var också praktiskt i många avseenden. Sydde överdrag i frotté vilket var både mjuk och skönt och funktionellt.

Den blev använd rejält mycket!

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Puss och Kram

Det låter som den Lamijaa beskrev och har mönster på...

Svar på tråden Sy egen amningskudde?