Jag tror det där är såååååå svårt att förstå för bioföräldrar med delad vårdnad. Men som den person som kommer in i familjen som bonusförälder så blir det ju inte samma sak.
Det är så svårt att förklara, jag och min sambo har pratat om det där massor med gånger och jag tror att han förstår mer och mer hur jag menar.
Men i början var det ju verkligen taggarna utåt när jag blev besviken då vi inte fick en planerad helg själva och så, han tyckte jag var väldigt oförstående och svarade ungefär som din sambo, "så är det när man har barn".
Att han blev glad för extra dagar och jag besviken var helt klart problematiskt. Och för mig var det ju så, jag ville ha min tid själv med min sambo. Eftersom han hade barn med sig in i vårt förhållande så var den barnlediga tiden superviktig för mig, för att vi skulle få tid tillsammans bara vi, för att han skulle se MIG och för att vi skulle svetsas samman. När barnet var hos oss handlade ju allt om det, det blev ingen tid för oss som par då.
Jag tror att behovet av tid ensam med sin partner kan vara större hos den som inte har fått biologiska barn. Fast för mig är det fortfarande stort, trots att jag numer har barn ihop med min sambo. Jag vill fortfarande hålla på veckorna och vara "lilla familjen" på våra veckor, då jag fortfarande har rätt mycket tid ensam med min sambo på kvällarna och så.
Jag har inte varit förälder lika länge som han, och jag har inte fått allt som han fick när han blev förälder första gången: att man går från förälskad till sambos, reser tillsammans, är bara mamma-pappa-barn och allt kan kretsa runt ens lilla familj. För mig blev det på en gång en anpassning till familjeliv, en anpassning till hur vi skall semestra och fira jul och födelsedagar och allt!
Och jag kan inte se att det är fel av mig att vilja ha den biten också, inte när jag ställer upp precis lika mycket som honom som "förälder" åt hans barn hälften av min tid.
Jag förväntar mig att han skall se till mina behov av att vi är familj hela tiden eftersom jag ser till hans behov av att behandla rättvist och vara familj den vecka hans barn är hos oss.
Att jag har ett stort behov av att få göra saker själv med min sambo och mitt barn, eller bara min sambo, har inte något att göra med att jag inte skulle trivas som bonusmamma, eller vad jag känner eller inte känner för hans barn.
Det har att göra med att jag värderar tiden med honom högt, att jag värderar tiden jag kan lägga på mitt första barn högt, och att få den tiden med dem ensamma gör också att jag har mer lust och engagemang när veckan med hans barn kommer.