• FruMadde4barnTätt

munherpes och könsherpes, farligt för barnet?

munherpes och könsherpes, farligt för barnet?
    jag läste att munherpes kan ge könsherpes, så då har jag väl troligen fått det, men då borde jag ju haft det länge.
    Läste att det kan vara farligt för barnet om man får herpes för första gången under graviditet, eller i slutet av graviditet.

Är det farligt för barnet under förlossningen om man har herpes?
    jag ska ringa och höra med bm, men tänkte att det måste ju vara fler som har detta, då jag läste att det var mycket vanligt att man är bärare av herpes.

• Svar på tråden munherpes och könsherpes, farligt för barnet?
  • Hertha

Det är vid förlossningen som barnet kan bli smittat om man har blåsor då. Så länge det inte finns några sådana är det ingen fara. Men det kan vara bra att det står i journalen.

• Labrat

Det är två olika herpesvirus som ger mun resp könsherpes. Munherpesvarianten kan även ge blåsor på könsorganen men till skillnad från könsherpesvarianten är det oftast en engångsgrej, de virusen trivs inte lika bra där nere (och motsatt könsherpesvirus o munsår/blåsor). Så vitt jag vet är det inget farligt m munherpes under graviditeten, däremot är det inget bra att ha könsherpesutbrott under senare delen av graviditeten och framförallt inte under förlossning då barnet kan smittas av detta och få allvarliga komplikationer som hjärnhinneinflammation.
    Men så länge man inte har nåt skov(utbrott) under förlossningen är det nog ingen fara även om man är bärare av viruset.
    Men kolla med bm om du är osäker, tror som sagt inte det är någon fara att vara bärare, finns massor med människor som är det utan att veta om det utan att det blir några problem.

• FruMadde4barnTätt

jag har aldrig haft några blåsor, men jag kan väl ha herpes ändå. munsår har jag ju haft, sår, inga blåsor.

var ju bra att barnet inte kan bli smittat om man inte har blåsor

• Hertha

Men sen spelar det ingen roll om du har ett utbrott av munherpes (förutom att det kanske inte är så bra att pussa på barnet, särskilt inte på munnen).

Det är när barnet kommer i kontakt med blåsorna via vaginal förlossning som det kan vara farligt.

• FruMadde4barnTätt

tack för svaren
    man märker väl om man har könsherpesutbrott, då får man blåsor och sår då antagligen ju.
    och så länge man inte har det så ska det inte vara någon fara för barnet vid förlossningen, det var ju bra.

Svar på tråden munherpes och könsherpes, farligt för barnet?