• MILF

Förnedrande "vardagliga" uttryck..?

Är det okej, bör de "drabbade" vända kinden till och bara godta vissa personers språkbruk? Skall dessa ord uppmuntras? Kan man skylla på att "För mig betyder inte ordet..." osv.

Är det okej att kalla en person som t ex inte alltid förstår vad du menar för mongo?

Är det okej att kalla t ex tjuvar för tattare?

Är det okej att kalla en måhända dryg och fåfäng tjej som solar mycket för neger?

osv osv.

Skriv gärna ni med, förnedrande ord ni hört i olika (ofta felaktiga) sammanhang.
    Diskutera därefter för och nackdelar med dessa ord.

• Svar på tråden Förnedrande "vardagliga" uttryck..?
  • Eisa

Tjejer som solar för mycket är ju inte så smarta va, eftersom de skiter i om de får hudcancer samt tror att de får ett lyckligare liv med brunare hy. Därför blir de inte så ledsna om man kallar dem neger eftersom de inte är tillräckligt smarta för att fatta innebörden i ordet.

Men det är ändå inte okej.

Man VET ju att dessa ord tolkar negativt av de flesta.

• MILF

Ja och det är det som är min poäng.
    Ordet idiot t ex, tolkas negativt av den som får ordet kastat i ansiktet, ingen annan behöver ta åt sig.
    Om man kallar någon t ex mongo, tattare eller neger -tar många andra illa upp. Speciellt med en svordom före eller efter.

Eisa skrev 2008-01-12 14:28:44 följande:
    Tjejer som solar för mycket är ju inte så smarta va, eftersom de skiter i om de får hudcancer samt tror att de får ett lyckligare liv med brunare hy. Därför blir de inte så ledsna om man kallar dem neger eftersom de inte är tillräckligt smarta för att fatta innebörden i ordet.Men det är ändå inte okej.Man VET ju att dessa ord tolkar negativt av de flesta.
  • Cat3

Sedan kan man ju diskutera mer lämpliga ord till exempel att säga att någon är FET är förnedrande tycker jag. Det är inte lika förnerande att använda ordet tjock istället.

Fast neger har inte tidigare uppfattats som ett fult ord i sig. Nigger däremot det har ju haft ett klart syfte när det används.

Att vid en beskrivning av en person använda ordet neger är inte ok, det har ju ändrats till ordet mörkhyad eller svart numera.

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Jag brukar kalla karln vid passande tillfällen för stockholmare (han är det)
    Ja eller påpeka för folk när han säger fel eller låter fånig att han ursprungligen är stockholmare och inte kan rå för att han är som han är.

Brorsan är rullstolsbunden förr när jag örsökte få han att bry sig om sitt bordskick så hotade jag han med att folk annars tror att han är efterbliven.

Jag har väldigt svårt för att tåla när folk anväder ord som jävla mongo eller cp, visst kallade syskonen för retarderade när jag var yngre men har lagt om mitt språkbruk nu.

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Eisa

Då kan man ju säga vad som helst
    "Jag tycker du är sjuk i huvet och jätteful"
    "va?? gud vad du är taskig, nu fick jag jättedålig självkänsla"
    "vaddå? sjuk och ful är positiva ord för mig, det var en komplimang!"

• MILF

Nej, exakt! Neger är nu ett negativt laddat ord pga hur folk har använt ordet. Ordet mongoloid var även det helt okej att säga förr. Skulle jag nu gå fram till en kvinna som hade ett barn med DS och sagt; Vad söt din mongoloida unge är hade jag nog fått en smäll.

Jag anser att man ändrar sitt språkbruk till vad som är okej eller till situationen och med det menar jag att jag t ex inte svär i kyrkan.

Cat3 skrev 2008-01-12 14:37:21 följande:
    Sedan kan man ju diskutera mer lämpliga ord till exempel att säga att någon är FET är förnedrande tycker jag. Det är inte lika förnerande att använda ordet tjock istället. Fast neger har inte tidigare uppfattats som ett fult ord i sig. Nigger däremot det har ju haft ett klart syfte när det används.Att vid en beskrivning av en person använda ordet neger är inte ok, det har ju ändrats till ordet mörkhyad eller svart numera.
  • Behemot

Jag blir jättearg om någon använder ordet CP och menar dum i huvudet. Speciellt som att det är så etablerat också, kul att växa upp med det om man har en sådan skada...

• MILF

Ja exakt! Varför i hela friden vill man uttrycka sig så?
    jag personligen tror att det handlar om okunskap eller bristande empati.

margaritha skrev 2008-01-12 14:51:58 följande:
    Jag blir jättearg om någon använder ordet CP och menar dum i huvudet. Speciellt som att det är så etablerat också, kul att växa upp med det om man har en sådan skada...
Svar på tråden Förnedrande "vardagliga" uttryck..?