• Anonym

vart kan jag vända mig ang att jag vill operera bort ett fult ärr på magen,pga navelpiercing??

är gravid med mitt andra barn nu och med första barnet så töjdes piercingen ut mycket.. trots att jag över ett år innan tagit ut smycket innan jag blev gravid första gången så brast det .. just där smyket suttit är det ett är på cirka 2*1 cm och därifrån blev det två bristningar på c 4 cm uppåt magen! (inga hormonbristningar alltså,utan pga pieringen)

det är jätte fult och ser ut ungefär som en gansk stor playboy hare för att försöka se ngt rolgit med det...

skulle jätte gärna vilja operera bort det men vet inte hur jag ska gå till väga.. vanliga bristningar efter grav lan jag leva med och annat men det här ser riktigt hemskt ut...

• Svar på tråden vart kan jag vända mig ang att jag vill operera bort ett fult ärr på magen,pga navelpiercing??
  • kärålajn

Undra om det bekostas av landsting..?
    Tror du får vända dig till nån privat plastikklinik eller liknande, men är inte helt säker.

• Anonym

men om man bor här där jag bor då.. typ i mitten av sverige... finns det sånna ställen här då?

• LovelyMeLovelyYou

Det jag tror du får göra är att ta kontakt med en privatklinik, det var vad jag var tvungen till om jag ville ha bort mitt självförvållade ärr från låret.

Enklaste är att ta kontakt med läkaren på vårdcentralen så skickar han dig vidare.

• kärålajn
    Anonym skrev 2008-01-12 17:00:24 följande:
    men om man bor här där jag bor då.. typ i mitten av sverige... finns det sånna ställen här då?
    Kolla med GulaSidorna på nätet!
    www.gulasidorna.eniro.se... där kan man söka via landsting och kommun.
  • Anonym

letar men hittar inget häromkring men ringer man vårdcentralen måste ju dom kunna skicka en vidare.. just nu är det ju inte aktuellt förrän bebisen kommit men sedn är det ngt jag vill göra

• FruNaftra

Åh jisses...jag har inte haft en tanke på att det kan bli så!!!!! Jag tänker ta ut mitt smycke omedelbums. Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Lycka till! =)

• Eliin

de kommer nog helt enkelt säga på vc att det är något man får räkna med/leva med när man haft piercing och är gravid.

Det finns ju dom som har magar dom russin efter graviditet och det bekostas inte av landstinget. Det du kan göra är att söka dig till en plastikkirurgiklinik där du bor och boka en tid, men jag är nästan 100% säker att du kommer få betala det själv.

• LovelyMeLovelyYou

Betala själv får man antagligen göra, men det som är så bra med att gå till vårdcentralen är att de vet vart man ska vidare.

• Eliin

men vårdcentralen kommer bara hänvisa till en plastikkirurg ändå. Landstinget utför väl inga självkostnadsoperationer och en vc är inom landstinget. Då är det bättre att söka sig direkt till en privat plastikkirurg

• systersandra

Piercing är ett frivilligt "ingrepp" och får man problem med det och får ett fult ärr så får man stå för det själv. Du kan alltså inte söka till landstinget och få detta kostnadsfritt, dessutom är det en estetisk operation och det får man inte av landstinget.
    Dessutom är det inte säkert att ditt ärr blir bättre av ett kirurgiskt ingrepp.Privatkan du söka men det kostar flera tusen.

• MansonDust
    FruNaftra skrev 2008-01-12 17:17:20 följande:
    Åh jisses...jag har inte haft en tanke på att det kan bli så!!!!! Jag tänker ta ut mitt smycke omedelbums. Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Lycka till! =)
    Blir ju fortfarande ett ärr, tyvärr.
    Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Anonym

ja betala det själv har jag ju varit inne på hela tiden! eh men jag hade ändå hoppats att det ska kunna göras finare... förutom att det blivit ett ärr så har ju naveln lixom... ja sjunkit ihop.. den sitter inte ihop längre utan ärret från det lösa skinnet har gjort tt den inte alls ser ut som min navel längre.

• FruNaftra
    MansonDust skrev 2008-01-12 17:53:47 följande:
    Blir ju fortfarande ett ärr, tyvärr.
    Jo, det tänkte man ju inte på vid 14-års ålder =( Det får man leva med. Men att det kan brista hade jag aldrig hört tidigare. Undrar hur vanligt det är att det brister som det gjorde för TS. Någon som vet hur lång läketiden kan vara för en navelpiercing?

Ursäkta, TS, för att jag stjäl din tråd en liten stund. Kändes så onödigt att öppna en ny tråd för relaterade frågor.
  • Anonym

kan ju säga som jag skrev tidigare att mitt smycke tog jag ut för över 4 år sedan nu! och det är fortfrande ett hål! det läker inte ihop om det läkt en gång! finns inget förutom detta som jag ångrar så mycket så.. ja ni andra som funderar på att pierca naveln.. tänk efter före!

• Anonym

hunden som är uttöjd är ju också väldigt känslig vilket gjorde att hela ärret svall upp på utlandssemestern i sommras då jag brännde mig där... blev alldeles rött och tjockt!

Svar på tråden vart kan jag vända mig ang att jag vill operera bort ett fult ärr på magen,pga navelpiercing??