• snowdrop

Vi har det INTE jämställt hemma!

Jag kan börja med att säga att jag är verkligen för jämställdhet. Lika lön för lika arbete, ingen diskriminering pga kön (eller för den del etiskt ursprung, sexuell läggning eller vadhelst man kan komma på), möjlighet till lika föräldraledighet för alla parter osv.

Dock förhåller det sig så att hemma hos oss råder allt annat än jämställdhet. Jag tror det bottnar i olika uppfostran för mig och min man, men jag är inte helt säker. Det enda jag säkert vet är att jag personligen inte mår det minsta dåligt om det är "lite stökigt". Det gör däremot han. Detta har resulterat i ung följande arbetsfördelning hemma:

Min man:
    dammar
    dammsuger
    plockar undan
    plockar i och ur diskmaskinen
    sköter 90% av tvätten, samt viker och lägger in tvätten i skåpen
    handlar och bär hem all mat
    lagar mat
    Tar hand om vår dotter ca 50% av vår gemensamma tid med henne.

Jag:
    hmmmm, ibland plockar jag ur diskmaskinen
    Vi brukar oftast laga maten tillsammans men det har hänt att jag gjort det själv
    plockar ibland undan om vi ska ha gäster
    Tar hand om vår dotter ca 50% av vår gemensamma tid med henne.

Min man brukar retas med mig och påstå att jag är bortskämd, men jag tror bara jag har tur. Vad tycker ni, borde jag hjälpa till mer? (Inte för att jag tror jag kommer göra det, men ändå... )

• Svar på tråden Vi har det INTE jämställt hemma!
  • Karpet

Jag tycker självklart att du borde hjälpa till mera. Såvida det inte är så att din man är hemmaman och du jobbar en massa utanför hemmet.

Tycker din man att det är okej att du inte gör ett jota, medan du lämnar allt åt honom?

• snowdrop
    Karpet skrev 2008-01-12 18:45:29 följande:
    Jag tycker självklart att du borde hjälpa till mera. Såvida det inte är så att din man är hemmaman och du jobbar en massa utanför hemmet. Tycker din man att det är okej att du inte gör ett jota, medan du lämnar allt åt honom?
    Min man är förtillfället pappaledig, men innan han var pappaledig gjorde han ändå det mesta så det har ändrat väldigt lite. Han tycker det är ok att jag inte hjälper till så mycket, men ibland klagar han på mig. Då försöker jag hjälpa till lite bättre men det glider ofta tillbaka i samma spår efter ett tag.

Dock kan jag inte damma och dammsuga enligt honom för jag gör det inte tillräckligt bra. Då får han skylla sig själv tycker jag.
  • Familytime

Så där var det nästan för oss också under min graviditet och amning i början. Jag tyckte det var hel-bra och jag flöt bara med. Min man höll tyst och fortsatte jobba och slita både på jobbet och hemma. Men till slut sa han ifrån. Han visste att jag nu några månader efter förlossning och graviditet hade mer energi och kunde hjälpa till mer hemma, då ville han ha lite mer hjälp. Och visst hade han rätt... Jag blev först besviken att mitt lyxiga liv tog slut, men sen insåg jag ju vilket fantastiskt jobb han gjorde och att jag GIVETVIS skulle dra mitt strå till stacken! Så nu har vi det superjämlikt hemma och det faller sig mer eller mindre naturligt nu när jag lagt manken till och kommit in i en rutin!

• Familytime

Men hade han inte sagt nåt, så är jag inte heeeelt säker på att jag hade ändrat mig självmant..... usch och fy för mig....

• McGyverForTehWin

Haha, låter som killen är svårt hunsad, brukar han hänga med ut 8:e mars och kasta sten på "patriarkatet" också?

Nä, men allvarligt, det låter som du har ett riktigt taskigt förhandlingsläge när det gäller sex, du kan ju inte direkt klaga på att du är för trött. Eller är det kanske du som måste tjata?

• sussiegull

jag har en valdigt sjalvgaende sambo som gor saker utan att jag behover 'tjata' eller saga till. vi tvattar bada nar vi marker att tvattkorgen ar full. en av oss plockar ut diskmaskinen nar nan av oss ser att den behover tommas...osv. vi bada ar bra pa att se vad som behover goras. sen har vi staderska sa det ar det enda vi inte behover bry oss om.

• fenomena83

Haha! Låter PRECIS som hemma hos oss!
    Min man gör verkligen allt allt allt!
    Och jag skäms så himla mycket för jag vill verkligen inte att han ska göra allt och jag vill att vi ska ha det lite jämställt. Men grejen är det att
    1) jag orkar inte
    2) han är pedant och blir galen om det ligger en strumpa på golvet, jag bryr mig inte helt enkelt och vill därför inte plocka och städa

Det som jag gör som han inte gör, det är att tvätta och att gå upp med barnen på morgonen. Jag har helt enkelt lättare för att gå upp på morgonen och jag tycker att han gör ju verkligen allt annat så han får sova då istället.

Jag tycker nog att det är ganska bra, men det tycker nog kanske inte han Fast iofs så säger han inte så mycket om det heller, så då får han väl skylla sig själv

• Gryntroll

Vi har det nog ganska fördelat faktist, nu när jag tänker efter. Jag brukar tycka att han gör mer än jag... Den vanliga fördelningen är

Min man:

damsuger

torkar golven

byter i katt lådan

tvättar fönsren när det är dags

Jag:

tvättar, viker och lägger in kläder och annat

dammar

plockar undan

• snowdrop

fenomena83: Jag håller verkligen med om dina två anledningar till att du inte heller hjälper till så mycket. Jag orkar inte heller...tyvärr men jag är den första att erkänna att jag är lat lat lat. Samt min man bryr sig så himla mycket mer om det är stökigt, det gör inte jag så därför blir det han som plockar undan och fixar.

Gryntroll: Det låter jämt och bra hos er, har ni barn? Om det är något som jag känner att jag tar minst lika mycket ansvar för om inte mer så är det för vår dotter. Och det är rätt mycket jobb. Har läst många trådar där all jämställdhet verkar komma på sned när första barnet kommer.

• Gryntroll

vi har inte barn, så det är väl då det blir lite annorlunda När jag fortfarande pluggade och han jobbade gjorde jag all markservice, men det var helt ok.

Rent spontant skulle jag ha sagt att han gör mer än jag, men som jag upptäckte när jag tänkte efter så är vi nog ganska jämlika...

• Meli

Jag tycker att man ska hjälpas åt så att man har likamycket egentid efter att hushålls och förvärvsarbetet är klart. Men å andra sidan tycker jag inte att du behvöver dammsuga lika ofta som han vill bara för att han vill det, men hade jag varit honom så hade jag lämnat över sysslor som du "ser" som matlagning tex.
    OM det är så att du latar dig när han fixar vill säga

Svar på tråden Vi har det INTE jämställt hemma!