• Anonym

Vad är detta? Crohns?

Jag har sen en tid tillbaka haft problem med magen.
    Det började veckan innan jul, med att jag fick feber, inte särskilt hög,  men runt 38. Detta földes av väldig magknip, trodde jag fått blindtarmsinflammation. Inga diarrer, men väldigt uppblåst i magen och snarare förstoppad. Illamående & aptitlöshet.
    Febern varade i ett dyng, och uppblåseheten försvann också. Illamåendet var kvar, och 2 dagar efter febern släppt blir jag helr plötsligt på 2 sek jätteupplåst i magen och måste bajsa akut. Bajsar då halvlöst och kittfärgat. Det håller på hela natten, jag mår då också väldigt illa.
    Dagen efter detta är allt helt okej. Aptiten är tillbaka, avföringen normal och jag mår bra, förutom att jag är trött & orkeslös.

Jag mår som vanligt i 2 veckor, sen är det tillbaka. Det börjar med att jag mår illa denna gången, sen kommer febern & magknipen. Det molar också ut i livmodern, svårt att sätta fingret på vart det kommer ifrån. Febern håller i sig i ett dygn denna gången med, fast nu kräks jag istället för att skita. Kräks en gång regält på kvällen. Dagen efter är febern borta, fast illamåendet ligger i bakgrunden.
    Illamåendet håller i sig i 2 dagar och sen när jag ska bajsa bajsar jag kittfärgat igen.

Det går ytterligare 2 dagar, och allt är normal, förutom trötthetskänsla. Sen bajsar jag kittfärgat, lite slemmigt och jag tycker att jag ser lite blod i avföringen. Men inget annat.

Under _hela_ denna perioden har jag också haft munsår i 4 omgångar, vilket jag aldrig annars har. Brukar ha munsår 3 gånger per år ungefär.

Jag har senaste tiden haft de väldigt jobbigt i mitt liv, med psykisk stress på alla håll. Har det något med det att göra, eller är det ett virus?
    Är rädd att jag fått någon tarmsjukdom som tex, Crohns.

Är det någon som känner igen sig eller vet vad det handlar om?
    Emellan "anfallen" mår jag hyffsat bra, inget konstigt alls, men såfort de blir lite mer stress så kommer det.

• Svar på tråden Vad är detta? Crohns?
  • Skizzoklara

tja, det låter ju inte så bra. men om du är stressad tror du inte det har mer med det att göra?? eller kanske någon magbacill som slagit ut tarmfloran??

kroniska tarmsjukdomar är inget man bara får när det är stressigt utan visar sig oftast i ung ålder (finns givetvis undantag) hur gammal är du??

har själv Ulcerös kolit och blev diagnostiserad när jag var 15. det började med diaréer, illamående, ont i magen.

kan ju vara så att du fått någon obalans i tarmfloran eller har IBS (som är stressrelaterat) du kan ju prova att äta lactubacillus-tabletter för att återställa tarmfloran, finns på apotek och hälsokost typ "trevis"

annars prova att utesluta mejeriprodukter, kan hjälpa. om det håller i sig länge skulle jag dock rekomendera att du går till läkare, och om det inte går över gå igen och kräv ordentlig undersökning.. om det skulle vara ngt kroniskt så är det ju jobbigt om det tar lång tid innan de kommer på det för att de inte undersöker det ordentligt. Själv fick jag gå i 1,5 år innan de insåg vad det var, med vc-bessök varannan månad och ingen som tog det på allvar (de ansåg att jag bara var stressad och ambitiös i skolan *fnys* )

fråga gärna om det är ngt, har levt med trasslig mage ett bra tag nu och lärt mig en del knep, iofs är sånt väldigt individuellt.

lycka till och krya på dig.

• SuperCarola

Hej.
    Jag tror inte det är crohns sjukdom du har. Ofta går man väldigt läge med diagnosen innan det visar sig. Min son som idag är 19 år fick diagnosen när han var 17år. Då hade han varit dålig i ca 1 år och gått ner nästan 40 kg i vikt. Som tur var så fanns det lite att ta av, men ändå. Jag fick till slut åka akut in till sjukhuset för han bara försvann. Det fanns inget kvar av honom. Han orkade inte sitta, stå eller ens få i sig lite mat. När det kollade honom genom ändan, så såg läkaren direkt att han hade crohns. Han fick kortison som han åt i två månader och nu äter han pevaryl som han får äta 4 tabletter om dagen i hela sitt liv. Nu mår han ganska bra, men han får något återfall lite då och då, men han har ökat i vikt och ligger idag på ca 75 kg. Så jag rekomenderar dig att testa det föregående talare srev. Lycka till

• Lonelygirl

Du skriver själv att avföringen är/var kittfärgad vilket ju antyder gallproblem, sök till VC.

Svar på tråden Vad är detta? Crohns?