• kardemumma

Byta köksluckor!

Vi har köpt ett radhus och vill byta köksluckorna.
    Men har ingen aning om vad priset brukar ligga på.
    Hoppas på att flera här inne på familjeliv bytit sina köksluckor där hemma och vet i ett ungefär:per lucka/pris.
    Har varit inne på företags hemsidor men där står ju bara att de kommer hem till en för ett prisförslag.
    Hoppas ni kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Byta köksluckor!
  • kardemumma

Åh!Jag hade hoppats på att någon visste så jag fick reda på ungefär vad en kökslucka kan kosta som minst.

Ingen?

• Fru Indosaurie

ja du det är nog svårt.. beror helt på vad du ska ha för luckor, släta vanliga eller med utsmyckning, vilket träslag osv. Vi körde på våra gamla luckor och målade om dom själva.
    På en sida stod:
    "Att byta köksluckor kan kosta mellan 15 000 till 50 000 eller mer. Det beror helt på vilka luckor du väljer"
    Otäckt dyrt är det iaf =)

• MrsHawkins

Funkar det inte att lämna in de för omlackning annars? Betydligt billigare än att byta.

• Sciarlotta

billigaste alternativet är att måla om befintliga luckor... ska man byta luckor så kan man titta på vad ett helt nytt ikea-kök (stommar och allt) skulle kosta... det blir ungefär lika dyrt eftersom det är luckorna som kostar..

• myskatt

Hejsan!

Min sambos köksföretag tar nog mellan 10000 för enkla målade i mdf till 30000 för de dyraste träslagen.

// My

• Hera

Hej, vi håller på att renovera vårt kök och har kollat med marbodal och med myresjökök. Vi fick priser på ca 15-17000 för ett "litet" kök - alltså enbart luckor (hade tänkt behålla befintliga stommar).Priset gällde för ca 13 småluckor, en skafferidörr och en "lådrad". Luckor i standardmått är billiga, problemet är när man har lite udda mått, t ex över kyl/frys, fläkt. De luckorna det gällde var Marbodal Form - kommer inte ihåg vilken myresjölucka det gällde. Mitt tips är att du går till en byggfirma som för det märke du vill ha och ber om hjälp. Det går nästan alltid att pruta

• Akay

Men inte är det väl luckorna som är det dyra när man köper nytt kök? Har fått för mig att det är stommarna som är det som kostar... Vi satte in ett IKEA-kök (nya stommar + luckor) för 2 år sedan. Vi räknade då på vad det skulle kosta om vi skulle vilja byta bara luckorna i framtiden - det handlade inte om många tusenlappar. Har man bara okej stommar med standardmått så kan man nog komma ganska billigt undan.

/AK

• Peki

Luckor är dyrt!
    Det är därför många köper ett helt nytt kök i stället...

För 5 år sedan satte vi in ett nytt IKEA-kök i vår lägenhet. Priset på enbart luckorna var 11 000:- då. Bokfaner med ram i massiv bok. Exakt den finns inte längre men man får nog räkna med minst 15 000:- idag för motsvarande.

Det absolut billigaste är att lämna dem på omlackning, men det är tyvärr inte gratis det heller. Det kan nog kosta ca 5 000:- åtminstone till ett normalstort kök.

• Nallemajatjejen

Åhh vilken tur vi verkar ha som bor i hyresrätt. Om vi vill byta luckor kostar det 92 kr i månaden i 6 år. Flyttar vi så får nästa hyresgäst betala dem...

Anledningen till att företagen vill komma hem till er skulle jag tro är att de vill se vad ni har för mått etc. Kan ju vara specialmått på en del luckor etc.

• ladyhawk

Min sambo ville byta luckorna. Han hade några företag här hemma. De skulle ha 15.000 för att bara byta luckorna. Han lade till 5.000 och fick ett helt nytt kök istället. Från Ikea visserligen, men det dyraste. Det är jättesnyggt! Nu är han snickare, så han kunde göra det själv. Men... tänk på att själva inredningen ofta är sliten. Min mamma bytte ut bara luckorna. Blev massor av megastrul med företaget. Dyrt och nu ser själva skåpinredningen jätteäcklig ut jämfört med de nya luckorna. Tyvärr valde hon också vitt. Skåpinredningen var vit (en gång i tiden). Så ni kan tänka er kontrasten. Så om ni byter ut vara luckorna, välj inte vitt utan målat eller trä.

• myskatt

Om ni inte vill monterar stommar själv rekomenderar jag inte IKEA! Det är slitigt nog att få hem färdigmonterade och få upp dem...

• superdumpan

Vi bytte köksluckor för ca 1 år sedan.Vi köpte ifrån härjedalskök och det kostade 23000:- för 2 högskåp,10 "vanliga"skåp,3 grytlådor + dom 5 vanliga lådorna.
    Det är dyrt men det blir en rejäl förändring i köket!

Svar på tråden Byta köksluckor!