• blipblop

Obehag amning - provat vårtskydd?

Jag har stora obehagskänslor vid tanken på att ett barn ska suga på mina bröstvårtor. Det är så starkt att jag överväger att inte amma. Men så hörde jag om de här vårtskydden för såriga bröstvårtor. Kan de ta udden av känslan av att någon suger?

Någon som provat som kan säga om det känns annorlunda med skyddet på? Kan man amma länge med skydd eller är det bara tillfälligt?

• Svar på tråden Obehag amning - provat vårtskydd?
  • JSJF

Jag hade amningsnapp i början för att det gjorde så ont, men jag upplevde inte att det påverkade känslan av att någon suger på bröstvårtan, det bara skonade bröstet från själva slitaget. I övrigt tycker jag känslan har varit ungefär densamma, nappen är ju så tunn.

Men prova om du pallar, de kostar ju inte mycket. Man kan använda dem hela tiden om man vill, man får bara vara lite mer uppmärksam på mjölkstockning och hanteringen av själva nappen (koka den osv). Det blir lite kladdigare också, mjölken läcker ut lite här och där ibland.

Annars kanske en pump och mata på flaska kan vara ett alternativ, det känns ju i bröstet men är inte riktigt samma "en liten bebis suger på mig"-känsla som jag förmodar är det du upplever som obehagligt?

Jag hade lite liknande tankegångar tidigare, men när det blev praktik till sist så försvann det. Jag kan fortfarande titta ner på henne ibland när vi ammar och tycka att det känns lite underligt, men det är inte obehagligt.

• trollet83

Jag tycker inte heller det känns så annorlunda med skyddet på, jag hade faktiskt förväntat mig att det knappt inte skulle göra ont alls att amma om man hade skyddet på, men det gjorde likförbannat jätteont i början innan allt kommit igång oavsett skydd eller ej. Dessutom blev mina bröstvårtor ganska såriga o jag fick mjölkstockning mm som förvärrade smärtan..detta kan ju också ha haft ett samband med amningsnappen så det är säkerligen bra att amma utan om man kan. Jag använde nappen väldigt länge, nu är vår son ungefär 2,5 månad o tills för nån vecka/några dagar sedan har han mestadels ätit med nappen men nu börjat äta utan. Så visst kan man använda den länge, jag var lite rädd att sluta med den när amningen väl börjat komma igång eftersom det var så krångligt i början..men testa du om du känner för det eller om du har besvär av såriga bröstvårtor osv..

• blipblop

Okej, då ska jag testa! Jag har också hört att den underliga känslan av att bebisen suger på mig kan försvinna så jag ska verkligen försöka.

Tack!

Svar på tråden Obehag amning - provat vårtskydd?